Hej

Bor i en 1,5plans villa från 1970 på ca 208m2, jag värmer upp det med en IVT AirX409 luft/vatten. Nu har det börjat bli kallt även i Skåne, minusgrader på natten. i söndags ser jag i EON appen att vi konsumerade 101kwh varav 11,5kwh var laddning av elbil, då är det 89kwh kvar. Enligt värmepumpens app har den konsumerat 62kwh och 27kwh till annat , 27kwh låter mycket men det var helg och två vuxna två barn, det lagas mat, tittas tv och spelar dator. Sonens rum på ovanvåningen (10m2) värms upp av ett el-oljeelement på 600w eller 800w till 19c i övrigt inget annat eluppvärmt.

Låter det rimligt med 62kwh , dividerar jag det med 24 får jag 2600w kontinuerligt och vi håller ganska precis 20c inne. VP har inte spetsat med tillskott under dygnet. Då ingår även varmvatten och sonen tog ett bad på kvällen. Bifogar en bild på temperaturen över dygnet så ni får en uppfattning.
 
  • Temperaturförändring utomhus över en dag; kulmen mitt på dagen, negativa grader.
Redigerat:
#vp
T TobiasK233 skrev:
Hej

Bor i en 1,5plans villa från 1970 på ca 208m2, jag värmer upp det med en IVT AirX409 luft/vatten. Nu har det börjat bli kallt även i Skåne, minusgrader på natten. i söndags ser jag i EON appen att vi konsumerade 101kw/h varav 11,5kw/h var laddning av elbil, då är det 89kw/h kvar. Enligt värmepumpens app har den konsumerat 62kw/h och 27kw/h till annat , 27/kw/h låter mycket men det var helg och två vuxna två barn, det lagas mat, tittas tv och spelar dator. Sonens rum på ovanvåningen (10m2) värms upp av ett el-oljeelement på 600w eller 800w till 19c i övrigt inget annat eluppvärmt.

Låter det rimligt med 62kw/h , dividerar jag det med 24 får jag 2600w kontinuerligt och vi håller ganska precis 20c inne. Då ingår även varmvatten och sonen tog ett bad på kvällen. Bifogar en bild på temperaturen över dygnet så ni får en uppfattning.
62 kw/h (Dvs 62 kw per timme kontinuerligt) låter oerhört mycket - det blir i så fall 1488 kwh på ett dygn !
62 kwh på ett dygn låter däremot väldigt rimligt vid köldgrader skulle jag säga.
 
Jag tycker det låter helt rimligt för ett äldre hus i den storleken (om man antar att kw/h betyder kWh).
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
62 kw/h (Dvs 62 kw per timme kontinuerligt) låter oerhört mycket - det blir i så fall 1488 kwh på ett dygn !
62 kwh på ett dygn låter däremot väldigt rimligt vid köldgrader skulle jag säga.
Du har rätt, det är jag som skriver fel.

62kwh på hela dygnet och 2600watt per timme kontinuerligt.

Skall se om jag kan redigera huvudinlägget :)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag skulle tro att det är ganska rimligt, eller iallafall inte uppenbart orimligt för ett så stort hus, och med isolering i tidig 70 tals stil. Mycket möjligt att den inte orkar ta hela uppvärmningen med VP, utan kopplat in en del tillskottsvärme också.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag skulle tro att det är ganska rimligt, eller iallafall inte uppenbart orimligt för ett så stort hus, och med isolering i tidig 70 tals stil. Mycket möjligt att den inte orkar ta hela uppvärmningen med VP, utan kopplat in en del tillskottsvärme också.
Nej den har till min förvåning klarat att värma utan tillskott. Men det låter som man skall vara nöjd då, man får ju nästan panik när man ser energimätaren (vi har en sån IKEA-mätare) som visar 2000-4000w hela dygnet när man än tittar på den.
 
Var glad att elen fortfarande kostar under 5 kr/kWh...
 
useless useless skrev:
Var glad att elen fortfarande kostar under 5 kr/kWh...
Precis, vi får hoppas det inte drar iväg med priserna då får man dra ner nån grad och elda mer i kaminen.
Verkar som att varje generation skall få sin egen "oljekris"
 
Medelpriset för november kommer att landa på ca 2 kr per kWh inkl allt i Skåne.

Det ger ungefär 200 kr för det aktuella det dygnet.

Nu är det dock ovanligt kallt i södra Sverige.
 
B Boende45 skrev:
Medelpriset för november kommer att landa på ca 2 kr per kWh inkl allt i Skåne.

Det ger ungefär 200 kr för det aktuella det dygnet.

Nu är det dock ovanligt kallt i södra Sverige.
Just nu ligger vi på 1,80 månadsmedel med några dagar kvar så det låter rimligt, forsmark 3 ligger nere så det kanske blir dyrt sista dagarna nu innan månadsskiftet.
 
Jag bor i nått liknande, 165kvm i bottenplan och 100kvm källare, tilläggsisolerad vind, byggt -71 med härliga 10cm isolering i väggar och reglar på cc40 (många köldbryggor).

Med förra jordvärmepumpen (IVT Greenline HT-C9) snittade vi 60kWh om dagen de kallaste månaderna (Dec21 1910kWh 2.4grader i snitt) Men då lär det vara högre de dagar det ligger på -5.
Viss billaddning i de siffrorna med.

Igår låg vi på 66kWh, varav kanske 10kWh billaddning, då har vi en rent ny jordvärmepump som styrs av en ngenic vilket gör att vi kompenserar från solinstrålning.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag bor i nått liknande, 165kvm i bottenplan och 100kvm källare, tilläggsisolerad vind, byggt -71 med härliga 10cm isolering i väggar och reglar på cc40 (många köldbryggor).

Med förra jordvärmepumpen (IVT Greenline HT-C9) snittade vi 60kWh om dagen de kallaste månaderna (Dec21 1910kWh 2.4grader i snitt) Men då lär det vara högre de dagar det ligger på -5.
Viss billaddning i de siffrorna med.

Igår låg vi på 66kWh, varav kanske 10kWh billaddning, då har vi en rent ny jordvärmepump som styrs av en ngenic vilket gör att vi kompenserar från solinstrålning.
Hur fungerar det att ngeic kompenserar för solinstrålning?

Igår fick vi 24c i vardagsrummet när solen var uppe , varmt och gott men där kunde VP gått mindre. Nu har jag inte timpris men gissar att vi kommer styras dit med tiden så då kan det vara bra med en stryning.
 
Veckan som gick drog så här.
Totalförbrukning, ingen elbil LVVP i södra Skåne.
1,5 plan 130 m² + källare 84 m² betong byggd -55 & tillbyggd 65?.


Diagram visar veckoförbrukning av kWh, jämfört med genomsnittstemperatur per dag. Söndag har högst förbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T TobiasK233 skrev:
Hur fungerar det att ngeic kompenserar för solinstrålning?

Igår fick vi 24c i vardagsrummet när solen var uppe , varmt och gott men där kunde VP gått mindre. Nu har jag inte timpris men gissar att vi kommer styras dit med tiden så då kan det vara bra med en stryning.
Ngenic består av en innegivare och en puck du kopplar mellan värmepumpen och dess utegivare.

Så den kikar på innegivare och säger åt värmepumpen att det är varmare ute än det är, så den inte värmer så mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.