Jag bygger ett litet fritidshus på 80m2. Min farbror som är pensionerad snickare hjälper mig en del. Bl a ställer han upp som kvalitetsansvarig (inte enligt regelboken, men vi håller saker enkelt och okomplicerat så det är inte så högt ställda krav). När vi ska börja någon ny fas är han med och startar igång oss och ger tips och instruktioner, ofta en halvdag då och då.

Nu vill jag visa uppskattning för detta och ge en ersättning. Tar man upp det får man bara "tänk inte på det" tillbaka så det finns ingen bra dialog för att nå vad en skälig ersättning kunde vara.

Kan jag få lite tips på summor som skulle kunna vara skäliga?

Man kan väl säga som så, att det är inte alla KA som har för vana att besöka byggarbetsplatsen, men grundtaxan brukar sättas till 5000 kronor + tillägg för antal besök, körning m m. 10--15 tusen är därför inget ovanligt pris för att anlita en KA. Utifrån detta kan det vara svårt att ersätta farbrodern, kanske enklare att köpa något han behöver eller en present för några tusen

Ja om det är så att han inte räknat med att få betalt så kan en lite dyrare present vara något. Typ i nivå med en liten roddbåt till sommarstugan.

Det där är alltid lika svårt att avgöra, ofta i många fall brukar "tjänster och gentjänster" fungera. Men när det kommer till tex min svärfar så är det nästan omöjligt, då han inte behöver ha något gjort på sitt hus.

Så då blir det lite dyrare presenter, något restaurang besök, en flaska whiskey och sådant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.