Vi börjar närma oss slutet på entreprenaden för vårt nya hus och försöker göra oss redo för slutförhandlingar med byggentreprenör och husleverantör...
Bland annat så har vi tvingats acceptera en ändrad layout av köket pga rördragningar i grundplattan ej stämde med köksritningen.
Detta upptäcktes när köket skulle monteras och då menade både entreprenören och husleverantören att det var orimligt dyrt att bila upp grundplattan och dra om VVS:en så vi enades om att det enda vi kunde göra var att acceptera en kökslayout som passade till den redan gjorda rördragningen.
Husleverantören har tagit på sig ansvaret att grund- och köksritningar inte matchar och hänvisat till att "det får vi ta upp vid slutbesiktning".
Avvikelsen är kanske inte jätteallvarlig men den har medfört att diskmaskinen inte är placerad vid besticklåda och tallriksskåp (opraktiskt) samt att diskho ej är placerad centrerad vid fönster (estetiskt).
Vi tänkte begära 30 000 kr i kompensation för detta (vilket ju är betydligt mycket billigare än att riva upp grunden).
Vilket belopp är rimligt?
Erfarenhet från liknande?

En tänkbar väg för att värdera felet är att låta en mäklare eller värderingsman bedöma hur värdet på huset påverkas av ändringen, ev. ingen påverkan. Men det skulle kunna vara en bas för diskussionen.

H hempularen skrev:
En tänkbar väg för att värdera felet är att låta en mäklare eller värderingsman bedöma hur värdet på huset påverkas av ändringen, ev. ingen påverkan. Men det skulle kunna vara en bas för diskussionen.
Tack för tipset. Tyvärr tror jag inte att värdet påverkas så mycket. Sannolikt kommer inte en ev ny köpare att notera felen. Det är nog bara vi som noggrant planerat upp hur vi vill att köket ska fungera och se ut.

• Gilla
Yornz
  • Laddar…
Hur mycket var det värt för dem att slippa bila upp och göra om? 50k?

R Robert-san01 skrev:
Hur mycket var det värt för dem att slippa bila upp och göra om? 50k?
ja, det har vi ju tyvärr ingen kostnadsuppgift på. Men vår bedömning är att det hade kostat dem betydligt mer än 30k!

Börja på 30 och ställ in er på 15. Kan ni få 20 är det väl bra?

Resonemanget bör vara att de har sparat pengar på er kompromiss. Hade ni fått välja hade de naturligtvis fått göra om allt.

• Gilla
jrdisman
  • Laddar…
lärjungen
Bara av ren nyfikenhet: gick det inte att dra lite vattenrör ovanpå golvet men under/bakom köksstommarna så att ni åtminstone kunde fått diskmaskinen på rätt ställe?

• Gilla
ganooo
  • Laddar…
J jrdisman skrev:
Tack för tipset. Tyvärr tror jag inte att värdet påverkas så mycket. Sannolikt kommer inte en ev ny köpare att notera felen. Det är nog bara vi som noggrant planerat upp hur vi vill att köket ska fungera och se ut.
Men en mäklare kan ändå ha en uppfattning om vad det kan göra i värde om en spekulant tycker att planlösningen är lite knäpp.

Hur mycket fel pratar vi om?

• Gilla
Hallonbåten
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
Bara av ren nyfikenhet: gick det inte att dra lite vattenrör ovanpå golvet men under/bakom köksstommarna så att ni åtminstone kunde fått diskmaskinen på rätt ställe?
Tyckte vi också, men byggarna sa att det inte gick...

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Hur mycket fel pratar vi om?
Diskhon fick flyttas ca 40 cm till vänster och är därmed "off-center" från fönstret ovanför. Och diskmaskinen fick lov att flyttas från vänster om hon till höger sida (opraktiskt långt från skåp/lådor för tallrikar och bestick).

Det positiva är att en framtida köpare kanske inte tänker på placeringen i första taget så värdet kanske inte påverkas så mycket MEN om ni redan haft en plan hur ni vill ha det så är det för tusan det ni ska få. Jag har själv tänkt mycket på planlösning och praktisk användning i mitt eget kök och det du beskriver är stora skillnader, i vardagen är det de små detaljerna som skapar vardagslyxen. Jag kan förstå att de inte vill bila upp plattan men det måste vara möjligt att dra rören dolt på något vis, regla ut köksväggen 5 cm för rören så är det löst.

Har dom bara satt rören 40cm fel? Det tar inte lång tid att fixa. Bör väl ta en person en dag typ

• Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
S
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Har dom bara satt rören 40cm fel? Det tar inte lång tid att fixa. Bör väl ta en person en dag typ
Tänker att bilning i en platta med golvvärme i kanske inte är så enkelt, om nu golvvärmen går in under köksskåpen?

J jrdisman skrev:
ja, det har vi ju tyvärr ingen kostnadsuppgift på. Men vår bedömning är att det hade kostat dem betydligt mer än 30k!
Det är ni som ska leva med felet och jag hade krävt att de skulle sätta in en diskmaskin till så att ni kan strunta i plocka vardagsbestick !

Om ni begär pengar så borde det lösas med ett engångsbelopp motsvarande kostnaden för en ombyggnad av köket till korrekt planlösning - besparingen de gjorde när de slapp bila...
Så mellan tummen och killgissning 30kkr tycker jag verkar rimligt

• Gilla
jrdisman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.