Hej, nyligen flyttat in i hus och har varit på undersökning om vart all vår energi går åt då vår elkonsumption känns orimligt högt.

Vi har en bubbelpool så misstänkte alltid den. Men jag har gjort en del undersökningar och kan nu konstatera att vår avfuktare som vi har i krypgrunden har kört sina ca 800w i 18h/dygn i ca 1 och en halv månad. Vilket blir 400kwh per månad.

Kan det verkligen vara rimligt?

Tack på förhand för alla svar 🙂

Kostar att ha avfuktare, är en kompressor i den och den kanske inte är frisk.

T
Kblixt Kblixt skrev:
Hej, nyligen flyttat in i hus och har varit på undersökning om vart all vår energi går åt då vår elkonsumption känns orimligt högt.

Vi har en bubbelpool så misstänkte alltid den. Men jag har gjort en del undersökningar och kan nu konstatera att vår avfuktare som vi har i krypgrunden har kört sina ca 800w i 18h/dygn i ca 1 och en halv månad. Vilket blir 400kwh per månad.

Hallå,

Ursäkta men satan i gatan, vad är det för avfuktare och vad har du för luftfuktighet i krypgrunden?

Min Woods DSC50F håller min krypgrund runt 60-65% och den har förbrukat runt 500 kWh sen jag började mäta i september i fjol, så runt 14 månader.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Precis, har också Woods kondensavfuktare DS15F med kompressor och mätte upp ca 750 kWh/år för den. Elektrisk effekt 240 W när den arbetar. Årsförbrukningen beror ju också på hur fuktig grund man har och hur väl man lyckats täta den. Sorptionsavfuktare på 800 W använder en helt annan teknik för att avfukta men klarar då istället minusgrader så bor man i Norrland kan det hända att man behöver sorptionsavfuktare. Men det gäller att täta grunden noggrant och kontrollera inställningen på avfuktaren.

J Josth skrev:
Precis, har också Woods kondensavfuktare DS15F med kompressor och mätte upp ca 750 kWh/år för den. Elektrisk effekt 240 W när den arbetar. Årsförbrukningen beror ju också på hur fuktig grund man har och hur väl man lyckats täta den. Sorptionsavfuktare på 800 W använder en helt annan teknik för att avfukta men klarar då istället minusgrader så bor man i Norrland kan det hända att man behöver sorptionsavfuktare. Men det gäller att täta grunden noggrant och kontrollera inställningen på avfuktaren.
Bor i Blekinge nära kusten så mycket mildare vinter i sverige hittar man väl bara på västkusten.

Bor i sluttande terräng med berg nära ytan så det rinner nog ner en del uppifrån. 🤔 Men det är bara ett hus från toppen.

Får köpa en fuktsensor och mäta.

Men de tidigare ägarna hade något service avtal på den som vi fortsatte med i ett år. Sen blir det nog att vi byter filter och kolla till den själva efter första året.

Enligt kontrollen så är luftfuktigheten inställd på 68+-0 men kan inte hitta var jag läser av för att kontrollera. Det finns ett vred men som är helt utan nummer på... Får se om jag hittar manualen på internet.

De har lagt en plastmatta på hela grunden och vad jag ser varit ganska duktiga på att göra tätt i väggarna.

Dock så ska jag säga att vi har varmvattenberedaren i källaren och den står bara och droppar kondensvatten ner i en balja som vi tömmer då och då... Också enligt tidigare ägare. Kanske borde köpa en dunk så man kan låta den droppa ner i en instängd behållare?

T tunellm skrev:
Hallå,

Ursäkta men satan i gatan, vad är det för avfuktare och vad har du för luftfuktighet i krypgrunden?

Min Woods DSC50F håller min krypgrund runt 60-65% och den har förbrukat runt 500 kWh sen jag började mäta i september i fjol, så runt 14 månader.
https://www.corroventa.se/produkter/krypgrundsavfuktare/krypgrundsavfuktare-ctr-300tt2/

Inställd på 68% tror jag. Får köpa en luftfuktighetsmätare för att verifiera att den håller det också. Ska köpa en fuktkvotsmätare också tror jag.

Kblixt Kblixt skrev:

Ja, det är högst rimligt.
En sorptionsavfuktare skapar ett undertryck i krypgrunden som då suger in fuktig
luft utifrån.
Den här luften avfuktar man sedan och blåser ut all fukt och restvärme från grunden.
Genom detta skapas en kontinuerlig cirkulation som kräver kontinuerlig drift.

Fördelen är att undertrycket ventilerar grunden och håller dåliga lukter borta.
Nackdelen är att processen förbrukar otroligt mycket energi.

• Gilla
Kblixt
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ja, det är högst rimligt.
En sorptionsavfuktare skapar ett undertryck i krypgrunden som då suger in fuktig
luft utifrån.
Den här luften avfuktar man sedan och blåser ut all fukt och restvärme från grunden.
Genom detta skapas en kontinuerlig cirkulation som kräver kontinuerlig drift.

Fördelen är att undertrycket ventilerar grunden och håller dåliga lukter borta.
Nackdelen är att processen förbrukar otroligt mycket energi.
Tack för det bra svaret, låter vettigt då. Tråkigt med elräkningen men bättre än alternativet.

Jo det många missar är att sorbtionsavfuktare är enormt energikrävande, Välj aldrig dessa om det finns alternativ.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.