7 912 läst · 11 svar
8k läst
11 svar
Riktskena cirkelsåg
Hej
För ett tag sedan så köpe jag mig en röd BnD cirkelsåg. men momentet att spänna upp en brädbit över skivan (för att få ett helt rakt snitt) man skall såga är lite masigt. Finns det någon form av universal sådanhär? såg att det finns till Festool http://www.festool.se/cat_mediando/images/products/hksp_at65ebfs_01_04.jpg
Universal till min såg.. någon som vet??
För ett tag sedan så köpe jag mig en röd BnD cirkelsåg. men momentet att spänna upp en brädbit över skivan (för att få ett helt rakt snitt) man skall såga är lite masigt. Finns det någon form av universal sådanhär? såg att det finns till Festool http://www.festool.se/cat_mediando/images/products/hksp_at65ebfs_01_04.jpg
Universal till min såg.. någon som vet??
Visst, Jula har något:
http://www.jula.se/Butik/default.asp?pf_id=SE-249300
Obs! För precitionsarbete! Inget slarv nu!
http://www.jula.se/Butik/default.asp?pf_id=SE-249300
Obs! För precitionsarbete! Inget slarv nu!
Köp inte denna om ni funderar på att skarva den. Den finns i 600, 800 och 1000mm. Då man skarvar så blir det inte rakt, dessutom så är materialet för klent för att klara 1800mm utan att det blir 'mage' på mitten plus en 'knix' där skarven är. Så mycket för precisionssågning.Alfons_Helikopter skrev:
Jag talar om egen erfarenhet. >
Näe, då vill jag hellre ha en rätskena på 1800 eller 2000mm i kraftig aluminium. Just det, jag har ju en sån. Köpte en efter att jag insåg hur dåligt det blev med Julas. (Inte bara Jula säljer denna)
Skulle själv välja Festos sänksåg med skena, Makita har en skena men den passar inte till min såg... :-[
Idén att skapa en riktskena av masonit/plywood och något formsäkert hårt trä låter som en OK idé
Varför inte bara ta en vinkelprofil i alu i godtycklig längd, mäta upp avstånd linjal och klinga och sätta det på en tapebit. Sen korrigerar man med detta, rakt blir det och med rätt klinga samma resultat som med FESTO. Dock är det struligare att behöva korrigera fast å andra sidan så stämmer inte FESTO ner till 1/10 del heller *s*
Iden med att pröjsa pengar för nån linjal i 800 längd fattar jag inte, enklare och billigare att ta vattenpasset om inte annat, det är oftast längre dessutom.
/Kent som hellre hade lagt pengarna på en bra klinga än nån linjal
Iden med att pröjsa pengar för nån linjal i 800 längd fattar jag inte, enklare och billigare att ta vattenpasset om inte annat, det är oftast längre dessutom.
/Kent som hellre hade lagt pengarna på en bra klinga än nån linjal
Fast jag vill nog inte använda en tving på min rätstege... även om den skulle fungera bra som anhåll.
Dessutom, anhåll är en sak. En sågskena gör att sågen går i ett spår, dvs man behöver inte pressa den mot något, den bara går rakt fram. Kan i stort sett trycka fingret mot sågen och den går rakt hela vägen.
Dessutom, anhåll är en sak. En sågskena gör att sågen går i ett spår, dvs man behöver inte pressa den mot något, den bara går rakt fram. Kan i stort sett trycka fingret mot sågen och den går rakt hela vägen.
Festools skenor är faktiskt inte så hiskeligt dyra. Av någon anledning är 1400 mm billigast per meter. Jag har tre st 1400 och en 800. Två st 1400 är alltid sammankopplade. Det betyder att man kan såga en byggskiva på längden med 2800-skenan, på bredden med 1400-skenan och 800-skenan för allmänt finlir på mindre arbetsstycken.
Skulle man inte kunna modifiera en vanlig B&D-såg med t.ex. en MDF-platta, i vilken man fräst ett för Festoolskenans profil lämpligt spår? Visseligen förlorar man i skärdjup, men i alla fall jag kör mest skivmaterial med skena, och då behöver man inte några större skärdjup.
Skulle man inte kunna modifiera en vanlig B&D-såg med t.ex. en MDF-platta, i vilken man fräst ett för Festoolskenans profil lämpligt spår? Visseligen förlorar man i skärdjup, men i alla fall jag kör mest skivmaterial med skena, och då behöver man inte några större skärdjup.
Moderator
· Stockholm
· 52 819 inlägg
Fick låna en Festo med skena en gång, det var helt otroligt. Sågen gick i skenan med någon sorts linjärkullager, man kunde i princip sikta in skenan, spänna fast den med dom små skruvtvingarna som gick i ett spår på undersidan, koppla på sågen, och i princip köra den med lillfingret.
Men det är ju inget för hempularbudget.
Men det är ju inget för hempularbudget.