Det är återkommande diskussionen om vad som är hemfridsbrott på forumet. Här är en riktig dom om hemfridsbrott.
https://www.dn.se/sverige/klagade-over-grannens-kubbspel-far-bota-30-000/

Ingressen: "Mannen tyckte att grannbarnen störde när de spelade kubb. Han knackade därför på, men när ingen öppnade gick han in genom villan och ut på baksidan via altandörren. Nu döms han för hemfridsbrott och ska betala 30 000 kronor i böter."
 
  • Gilla
  • Arg
Lakritsianen och 11 till
  • Laddar…
Bra att rättsväsendet fungerar som det ska ibland.
 
  • Gilla
cillan och 13 till
  • Laddar…
O
E Eld skrev:
Det är återkommande diskussionen om vad som är hemfridsbrott på forumet. Här är en riktig dom om hemfridsbrott.
[länk]

Ingressen: "Mannen tyckte att grannbarnen störde när de spelade kubb. Han knackade därför på, men när ingen öppnade gick han in genom villan och ut på baksidan via altandörren. Nu döms han för hemfridsbrott och ska betala 30 000 kronor i böter."
Undra om grannen räknas som dolt fel!
 
  • Haha
  • Gilla
Hasse Sandin och 17 till
  • Laddar…
P
Undrar om barnens föräldrar är jurister av något slag eller kanske från 'jag stämmer dig - USA'?
För är det inte att ta i?

Eller är det så att det ligger något mer bakom detta?
 
  • Gilla
heimlaga och 3 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Undra om grannen räknas som dolt fel!
Bara om han bor i hönshuset.
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Om man läser artikeln så framgår det ju som sagt lite mer än att han bara gick genom huset:
"De båda föräldrarna hade gått och lagt sig i sovrummet.

I sin dom konstaterar tingsrätten att det inte är klarlagt om mannen tog sig in i sovrummet. Men någon form av tumult uppstod där mannen och pappan höll i varandra och grälade. Något senare lämnade mannen huset.

Med hänvisning till att mannen olovligen trängde sig in i familjens hus döms han nu för hemfridsbrott. Rätten påpekar att det är en besvärande omständighet att det hade gått att ta sig till baksidan utan att passera genom huset."

Att både starta bråk med någon som sover i sitt hem och att överhuvud taget gena genom det när det inte behövs känns upplagt för anmälan.
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 26 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Undrar om barnens föräldrar är jurister av något slag eller kanske från 'jag stämmer dig - USA'?
För är det inte att ta i?

Eller är det så att det ligger något mer bakom detta?
Om man läser hela artikeln verkar mannen ha gjort mer än att bara gå genom huset.
 
  • Gilla
lasseman och 1 till
  • Laddar…
P
Ja då var det en annan sak...
Men man kan inte betala alla tidningar för att access...
Tror att den grannsämjan inte var bra innan heller...
 
P PappasHammare skrev:
Undrar om barnens föräldrar är jurister av något slag eller kanske från 'jag stämmer dig - USA'?
För är det inte att ta i?

Eller är det så att det ligger något mer bakom detta?
Grannen stördes av barnens kubbspelande. Klockan var cirka 23:00 och föräldrarna hade gått och lagt sig. Grannen hade kunnat gå runt huset men valde istället att gå rakt igenom när ingen reagerade på hans knackning på ytterdörren. Det blev tydligen något slags handgemäng med pappan men inget som fanns med i domen.

Det slutade med 30 dagsböter à 1000 kr och 5000 kr i skadestånd.
 
  • Gilla
hannixx och 3 till
  • Laddar…
Dagsbot på 1000 kr tyder på en månadsinkomst på minst 100 000. Man kan tycka att förövaren borde förstått bättre.
 
P
E Eld skrev:
Dagsbot på 1000 kr tyder på en månadsinkomst på minst 100 000. Man kan tycka att förövaren borde förstått bättre.
Nog mer åt "jag tjänar så mycket så jag har rätt att bestämma" stilen
 
  • Gilla
  • Haha
Hasse Sandin och 6 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Dagsbot på 1000 kr tyder på en månadsinkomst på minst 100 000. Man kan tycka att förövaren borde förstått bättre.
Förmögenhet räknas väl också med ?

Men helt klart har man pengar om man får betala 1000 spänn för en dagsbot.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det var ju dock inget vanligt kubbspelande förmodligen.....😎
"Mannen har gjort gällande att det var fråga om en nödsituation, men detta håller rätten inte med om."
 
Hade han bara gått runt till baksidan för att säga till, så hade det inte blivit något alls. Men, omdömet var nog inte på topp. Han kanske skulle upp tidigt, dagen efter.
 
K Kane skrev:
Det var ju dock inget vanligt kubbspelande förmodligen.....😎
"Mannen har gjort gällande att det var fråga om en nödsituation, men detta håller rätten inte med om."
Nu kan ju givetvis föräldrarna sovit i en anna flygel som vetter bort från kubplanen men annars tänker jag att det kan inte varit allt för livat om de gått och lagt sig för att sova.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.