P
Hej alla!
nu inför kommande sesång har ja tänkt investera lite i maskinparken och tänkte höra om ni har några synpukter på dewalts rikt/planhyvel T27300

hur är en sån o jobba med motför en i gjutjärn? då denna är mest i aluminium,
har även tittat på metabo HC260K 4,2 DNB som ser fin ut men väger lite mera!" gjutjärn" är en maskin som ska vara portabel jag är ute efter, då är inte metabon det men man får gratis styrketräning :)

eller har ni nåt annat förslag? vet att electra beckum har nån med likadan som metabos HC260C 2,8 DNB

mVH pleqtiz

P
är det ingen som har nåt förslag? eller måste man ha postat 100 inlägg innan man ska få svar här?

Ofta är det väl tvärt om. I början ställer man frågor, och när man har lärt sig en del börjar man svara på andras frågor. Ganska ofta är det samma frågor som dyker upp.

När det gäller plan- och rikthyvlar med bord i aluminium eller gjutjärn vet jag föga. Däremot vet jag mer när det gäller bordssågar. Ofta har Gjutjärnsågarna induktionsmotorer som har en annan karakteristik än de universalmotorer som sitter i maskiner som är avsedda att vara mer portabla. Om man inte tänker flytta på grejorna är stationära maskiner i regel att föredra. Observera att jag pratar om seriösa maskiner. Kinesmaskiner har jag slutat med.

När det gäller hyvlar kommer en induktionsmotor (1- eller 3-fas) att ge möjlighet till större hyvlingsdjup och universalmotorn en finare yta. På en hyvel med en universalmotor, är kuttern oftast växlad så att varvtalet blir ca 8000-10000 rpm. Man kommer alltså att ta fler skär per cm än en hyvel med en induktionsmotor, där kuttern oftast håfller ett lägre varvtal. På den senare har man tillgång till maximalt vridmoment strax under nominellt varvtal, vilket kan vara bra om man skall avverka mycket.

En variant kan vara att ha en stationär rikthyvel med induktionsmotor och en portabel planhyvel med universalmotor. I min mening det bästa av två världar.

P
mattiasp skrev:
Ofta är det väl tvärt om. I början ställer man frågor, och när man har lärt sig en del börjar man svara på andras frågor. Ganska ofta är det samma frågor som dyker upp.

När det gäller plan- och rikthyvlar med bord i aluminium eller gjutjärn vet jag föga. Däremot vet jag mer när det gäller bordssågar. Ofta har Gjutjärnsågarna induktionsmotorer som har en annan karakteristik än de universalmotorer som sitter i maskiner som är avsedda att vara mer portabla. Om man inte tänker flytta på grejorna är stationära maskiner i regel att föredra. Observera att jag pratar om seriösa maskiner. Kinesmaskiner har jag slutat med.

När det gäller hyvlar kommer en induktionsmotor (1- eller 3-fas) att ge möjlighet till större hyvlingsdjup och universalmotorn en finare yta. På en hyvel med en universalmotor, är kuttern oftast växlad så att varvtalet blir ca 8000-10000 rpm. Man kommer alltså att ta fler skär per cm än en hyvel med en induktionsmotor, där kuttern oftast håfller ett lägre varvtal. På den senare har man tillgång till maximalt vridmoment strax under nominellt varvtal, vilket kan vara bra om man skall avverka mycket.

En variant kan vara att ha en stationär rikthyvel med induktionsmotor och en portabel planhyvel med universalmotor. I min mening det bästa av två världar.

tack för det svaret :) lutar nu mest åt metabos HC260K 4,2 DNB ,dewalt verkar inte ha 3fas i sverige enligt en återförsäljare, men de finns på deras hemsida :confused: och dewalt svarar inte på mail.. men iaf såg fanns en shceppach hms 2600 ci 3-fas som såg intressant ut med Plano Maskin AB så nu vart de svårt

Kolla även på MOReTEN. Om du skall upp i Scheppachs prisklass.

Untitled Document

Finns några nya på Blocket.

P
mattiasp skrev:
Hur stor är budgeten? Har du tittat på Logosols produkter?
Sågverk med motorsåg, elsåg och bandsåg, hyvel och hyvelstål från Logosol
jo logosol har jag tittat på! är ägare av en m7 med stihlsåg :) ,budgeten har ja satt max 17000 o då är ju solohyveln lite över med alla tillbehör :/ ska in lite festool prylar med :rolleyes:

LOGOSOL har ju ingen rikt.
Med max 17' så spricker MOReTEN.

Fasen vad man suktar efter en LOGOSOL fyrkutter.......

Är du nöjd med M7an?

Du får rikta med M7:an och ta ett finskär med Logosolhyveln!
Med den budgeten får du skaffa en hyvel utan alla tillbehör, för att skaffa tillbehören sedan. Då räknas det inte in i budgeten!

P
bax skrev:
LOGOSOL har ju ingen rikt.
Med max 17' så spricker MOReTEN.

Fasen vad man suktar efter en LOGOSOL fyrkutter.......

Är du nöjd med M7an?
ne de som e synd :/

japps är mycket nöjd med m7an, har sågat otroligt mycke virke ,och mer blir det :) enda som är lite synd är att när man ska såga lite vekare så får man se upp så man inte kapar i stock hållarna ,annars är det ett toppensågverk

P
svårt dehär me o välja maskin. såg nu att krauta hade sänkt priset på dewalt bordet med 1500kr

Om stationäramaskiner prof och verktyg som rikt & planhyvel dlt.

skulle ha 13000:- när jag frågade för massa veckor sen ,men då e ju den en 1 fasare o bara väger runt 58 kg.. visst bra o ta med men då är den väll inte så stabil istället mot för en i gjutgärn ,blir rapplig o grejjer :surprised: ,
folk i min närhet har sagt att ja ska ha en tung jevol som man måste frakta med en volvo L220 :confused:

en solohyvel skulle va fint o ha brevid solosågen :rolleyes: men då är de ju 10 upp i pris :(

Solohyveln kontra en rikt/plan går väl inte riktigt att jämföra...

Själv har jag en gammal Kity 636 med 254 mm bredd och den funkar fint för inredningsjobb. Det viktiga som jag ser det är att riktborden är tillräckligt långa.

Kolla lite på blocket efter en begagnad Inca, Kity eller varför inte nån rikt i gjutjärn? En dylik lär landa på under 5000 och kompletter man sen med en portabel plan för några tusen eller solohyveln så klarar man sig bra.

Tydligen så kan man beställa Solohyveln utan klinga vilket medför en mer attraktiv hyvelbredd för inredningsjobb.

/Kent

Men....en Solohyvel kan ju plana max 52mm....råkar man aldrig ut för att plana tjockare??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.