Funderar på att göra ett räcke med två olika höjder, så som det nämndes i första inlägget.

Jag vill ha en sluttande övergång mellan höjderna, Alltså bara såga ribborna snett... Men kan inte komma på nån bra lösning hur ändarna ska fästas. Har funderat ut några olika varianter, men kan inte bestämma mig.

Nån som har något förslag?

edit:
Lättast tror jag det är att göra en överliggare, som reglarna slutar i, men är inte säker på att jag vill ha en överliggare...
 
Jag skippade det för jag kom inte heller på något snyggt sätt att fästa de snedsågade ändarna. Har grannar som har en typ regel som går längs med ändarna å sen en halvtaskigt sågade överliggare men det ser bara bra ut på håll. Står man bredvid så ser man hur det ser ut.....
 
Håller på att bygga altan men har inte bestämt vilken dimension på pelarna vi ska ha. Jag kommer skruva pelarna direkt i altanen dvs ej i plintar. 70 x 70 eller 95 x 95. Räcker 70 x 70 eller blir det ostadigt? Vår altan är väldigt låg, endast ett steg, så räcket blir mest som dekoration men samtidigt som avgränsning så att inte vår minsta pojk ramlar ned.

Vi tänkte ha liggande ribbor kanske 4,5 x 4,5 med avstånd runt 2,5 cm.
Vad är en bra höjd på ett staket?
 
Jag hade tänkt använda läkt i diametern 23X36 och undrar om den kommer att slå sig om jag inte behandlar den.
 
  • Gilla
niklasco
  • Laddar…
Vi tänkte sätta ett liknande med pelare som är 70x70 cm och tvärribbor på 50x25 mm som sitter med 50 mm avstånd från varandra (liggande). Vi kör inte tryckimpregnerat till detta utan tänker måla allt i samma färg som garaget. Höjden blir 110 cm där det ska vara "staket" och 180 cm där vi vill ha ordentligt insynsskydd.
 
  • Gilla
Jagets
  • Laddar…
Problemet med liggande ribbor är att de lätt används som stege. 90cm är annars en bra höjd. Jag har 35mm mellan ribborna för på den höga delen sitter även ribbor på insidan. Som stolpar har jag valt 95X45 två stycken ihop limmade, den ena sparar du längre och använder för att fästa i ramen.
http://minhembio.com/LipGloss/313502/
// Tobbe

Pop-pappan skrev:
Håller på att bygga altan men har inte bestämt vilken dimension på pelarna vi ska ha. Jag kommer skruva pelarna direkt i altanen dvs ej i plintar. 70 x 70 eller 95 x 95. Räcker 70 x 70 eller blir det ostadigt? Vår altan är väldigt låg, endast ett steg, så räcket blir mest som dekoration men samtidigt som avgränsning så att inte vår minsta pojk ramlar ned.

Vi tänkte ha liggande ribbor kanske 4,5 x 4,5 med avstånd runt 2,5 cm.
Vad är en bra höjd på ett staket?
 
Funderar på fastsättning av 45x45 reglar liggandes men att ha dom emellan stolparna. Kan det bli nåt? och hur ska man fästa dom?
 
ImageUploadedByByggahus.se1371977247.575648.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1371977278.897031.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så här gör jag. Stolparna är 91x91 och ribborna är 45x45. Kanske måste sätta en stolpe i mitten också så de inte böjer sig så mycket. Isf blir den stolpen en 45x45.

Kanske ska tillägga att jag ska göra ett likadant staket till altanen.
 
Stefan N skrev:
Funderar på fastsättning av 45x45 reglar liggandes men att ha dom emellan stolparna. Kan det bli nåt? och hur ska man fästa dom?
Skruva fast en 45x45 längs med hela stolpen och skruva de liggandes direkt i den.
 
  • Gilla
fireon
  • Laddar…
  • Gilla
talonmas och 1 till
  • Laddar…
Jag testade en annan design idag, tanken var att göra om överliggaren också och fortsätta som jag börjat.

IMG_1802.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(ni får vrida på huvet....)
 
Nu vet jag ju inte om du är färdig, men jag tycker du ska:

1) ha ett avstånd till överliggaren.
2) kapa ribborna efter montering, både upp och nere. Det är hopplöst att få det jämnt annars.
 
Ja, det är bara en snabb uppsättning för att frun ska få en bild av det hela. Funderade på att ha tre smala och en bred också.
 
Gammal tråd, men desto bättre.... Hur ser era staket och räcken med 45x45 ribbor ut idag?? :)

Vad rekommenderar ni för skruv? Trallskruv 4,8x75 eller vanlig 5x80 skruv? En eller två skruvar i varje stolpe?
 
C crazytok skrev:
Gammal tråd, men desto bättre.... Hur ser era staket och räcken med 45x45 ribbor ut idag?? :)

Vad rekommenderar ni för skruv? Trallskruv 4,8x75 eller vanlig 5x80 skruv? En eller två skruvar i varje stolpe?
Inga problem med ribborna, dock ganska tätt mellan stolparna, 110cm har jag för mig. Två skruvar vid varje stolpe.
Minns inte vad det var för skruv.

Har sålt huset så har inte sett dem på nära håll senaste året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.