kan ej bestämma mig.. ska man ha överliggare eller ska man såga av stolparna där ribben slutar? staketet är 100 cm där ribben slutar. vilket är snyggast!! råd tack
 
  • billl.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du inte har en överliggare, vad skall du hänga mot, var skall du ställa ölen/drinken eller zingon?

Jag gjorde en ribbad lösning med med överliggare, men med stolpar somm sticker upp över överliggaren. Finns ngn bild i altan & uteplats forumdelen.

Appropå din fråga i annan tråd om att kapa stolparna, jag hade samma uppgift, klämde fast brädor på varje sida, kollade att dom var på samma höjd med vinkelhake och kapade från båda sidorna med cirkelsåg, inga problem med det och sen på med plåthattar.
 
ok låter klockrent... har du nån bild? hitta ingen bild i forumet... sant inte fel med flaskhållare heller :)
 
ser bra ut.. fast vill ha en tjockare överliggare 45 mm som ribborna fast bredare så klart. hade även tänkt ha ha 90 mm imellanrum där överliggaren mot ribben ska stå... men få kanske ta bort några ribbor bli över 120 högt annars.
 
Mina ribbor är 34*34. Överliggaren är en 22*96 som ligger ovanpå en 45*70 som jag gjorde ramen till ribborna i. Bara 22*96 skulle blivit väldigt sladdrigt bara användbart för tomma ölburkar ...
Detaljbild nedan
 
  • IMG_0474.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
marchesi.se
  • Laddar…
34 34 ribbor har ja aldrig sett.. vart fick du tag på dom
 
Mikael_L
gasto skrev:
kan ej bestämma mig.. ska man ha överliggare eller ska man såga av stolparna där ribben slutar? staketet är 100 cm där ribben slutar. vilket är snyggast!! råd tack
Ja en liggande planka som överliggare skulle jag tycke ser snyggare ut.
Och kanske att du sätter ihop med en av dina ribbor under, så det blir som ett T.
Det blir stadigare och ser ännu bättre ut.
 
tror nog det ska vara lite luft mellan ribb och överliggare såfall!
 
Redigerat:
Mikael_L
Det tycker nog mitt öga också. :)
 
gasto skrev:
34 34 ribbor har ja aldrig sett.. vart fick du tag på dom
Klöv från 34*145, tog en stund ...
 
haha bra du ändra dig också hehe
 
att lägga en planka på flatan, är en dödssynd för en snickare, annars är TeroM plank proffsigt. gasto, Din överliggare är inte längre än att du kan få hyvlat till en överliggare, = lite svängd som på båtar eller spets upp som ett tak, allt för att få bort regnvatten
 
Mikael_L
I princip, men en tryckimpr går ju ändå bra.
Vi lutar dom ju inte när vi lägger altangolv. :rolleyes:

Själv skulle jag nog luta den lite, typ bara 2-4°. Bara så den torkar lite snabbare efter regn, så man inte blöter ner sig själv då man lutar sig mot räcket.

Och sätta kärnveden uppåt, dvs glad gubbe om man tittar på plankans ände, så plankan inte kupar sig så den samlar vatten.
 
Det blir väl sur gubbe?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.