Internet borde förbjudas då min sambo bestämt skall ha denna typ av staket. Nåväl.
Jag har satt cc 140cm på stolpar 70*70. Två M8 vagnsbult i varje samt en skruv vinkel.

För att skruva fast 45*45 köpte jag skruv som var 100 långa med TX30 bits. 4.50Kr/st.

Vi får se om det står kvar. Grannen sätter 90*90 stolpar med tre M8 vagnsbult och två vinklar i varje...
 
  • Gilla
Ozwaald
  • Laddar…
JanneT5 skrev:
Internet borde förbjudas då min sambo bestämt skall ha denna typ av staket. Nåväl.
Jag har satt cc 140cm på stolpar 70*70. Två M8 vagnsbult i varje samt en skruv vinkel.

För att skruva fast 45*45 köpte jag skruv som var 100 långa med TX30 bits. 4.50Kr/st.

Vi får se om det står kvar. Grannen sätter 90*90 stolpar med tre M8 vagnsbult och två vinklar i varje...
Vad är grannen rädd för? De kommer att sitta med två bul. Säkert med en också men varför chansa?
 
Hej,

Här kommer bilder på det ribbade plank som jag håller på att bygga. Planket går i vinkel runt ett trädäck / pool. Totalt är planket ca 21 m långt.

Byggs i tryckimpregnerat 45 x 45 mm som fästs på galvade fyrkantsrör 50x50 mm. Fyrkantsrören är fästade i sidan av däcket med fransk träskruv plus fastgjutna i marken. Avståndet mellan fyrkantsrören är cc 1200 mm.

Avståndet mellan ribborna är 20 mm, d v s cc 70 mm. På fyrkantsrören har jag borrat och gängat hål M6 med cc 70 mm. För uppmärkning av hålen tillverkade jag en mall av en aluminiumlist. Därefter är ribborna fästa med rostfri kullerförsänkt skruv M6 x 50 mm. Planket är 1,6 m högt.

Skarvarna är förskjutna för att inte ligga på rad. Vid skarven har jag gerat 45 grader för att fästa igenom både höger och vänster ribba. Skarven är även limmad med PU-lim för att öka hållfastheten samt att PU-limmet expanderar och tar upp ev vinkelfel. Överskottet av PU-lim skär man bort med ett stämjärn / kniv efter några dagar när det är hårt.

Se bifogade foton. Det gäller att vara noggrann. Har satt upp en liten produktionsapparat med kap-/gersåg och pelarborr.

Efter det att virket torkat måste man efterdra skruvarna.

Planket är väldigt stabilt.

Eventuellt kommer vi att behandla det med en laserande träolja.

Hälsningar,
Mats
 
  • IMAG0039.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0042.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0041.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Attitudeswe och 3 till
  • Laddar…
Uffe_74

Jag kollade lite när bara en av vagnsbultarna var monterade och det var ganska stabilt så det blir kanon med två st. Jag kommer ha olika avstånd mellan stolparna varierande mellan 120 på en sida och 140 på en annan just för altanen ligger mot en vinkel på huset och därmed skiljer det lite. Aja bygget går frammåt mellan skurarna. Hur påverkar det att det regnar om vart annat. De delar som är färdigsågade att sättas upp är under tak och därmed torra vilket senare skall skruvas i de blöta stolparna. Kan det börja dra sig när det torkar? Man såg ju bara på trallen vilken skillnad det blev. (satte blött dikt an för två år sedan.)
 
  • Gilla
David Lundevi
  • Laddar…
Tänkte göra om på huset nu och använda liknande ribbkonstruktion på både ballkong, altan och bro. På några ställen så ska det vara tätt och jag tänkte sätta igen bakom ribben, men funderar på vad jag ska använda. Några förslag? Målad plywood?
 
  • Gilla
Joakim Jokko Pettersson
  • Laddar…
Ska det vara tätt för totalt insysnskydd så skulle jag köra med målad 4mm plywood men om det är för att bara få ytterligare vindskydd hade jag monterat ett tunt plexiglas/lexan.
 
Jag hjälpte en bekant nyligen att bygga ett ribbstaket.fast detta satt under terassen som är ca 1m hög.

Vi använde tryckt finsågad 22*95 som vi bad brädgården klyva på mitten till oss. vi la en liggande som distans, skruvade med rostfri trallskruv, en vid varje regel med cc60.

De blev väldigt snyggt, har tyvärr ingen bild dock.
 
Såhär gjorde vi... 45x45 med 28mm mellanrum... Överliggare på plats, men inte på bilden.

DSC00018.jpg
 
  • Gilla
André Thunberg och 1 till
  • Laddar…
När jag byggde vår spalje letade jag också som en tok efter rätt mått men hittade inget.. Köpte ett par storlekar större och delade på längden..

Tänk bara på att staket ska ha genomsläpp med 50% eller mer för att räknas som stekat.. annars blir det ett plank och då blir det andra regler.. Bara en notis.. så e de i vår kommun iallfall. O då kommer regler för hur långt ut från hus man får bygga o massa sånt utan bygglov.
 
Det är kanonsnyggt med liggande ribbor som ni gör men vi bygger hus där altamn ligger på vissa ställen 3 meter över mark på andra högre och för att få det barnsäkert måste man då lägga en plexiglasskiva innanför :( Gör det såklart dyrt och vi funderar på glas rakt över istället.


Ungefär vad kostar material för dessa liggande ribb staket? Bra med en jämförelse...
 
  • Gilla
vibekeg
  • Laddar…
mhg_3 skrev:
Det är kanonsnyggt med liggande ribbor som ni gör men vi bygger hus där altamn ligger på vissa ställen 3 meter över mark på andra högre och för att få det barnsäkert måste man då lägga en plexiglasskiva innanför :( Gör det såklart dyrt och vi funderar på glas rakt över istället.


Ungefär vad kostar material för dessa liggande ribb staket? Bra med en jämförelse...
Man behöver inte täcka in baksidan på ribborna, men då får avståndet emellan ribborna vara max 10mm.
 
Matti_75 skrev:
Man behöver inte täcka in baksidan på ribborna, men då får avståndet emellan ribborna vara max 10mm.
menar du 10cm kanske
 
Nej om Barn inte ska kunna klättra på ribborna får avståndet vara max 10MM.
 
aha okej
 
Matti_75 skrev:
Man behöver inte täcka in baksidan på ribborna, men då får avståndet emellan ribborna vara max 10mm.
Ok tack :), jag visste inte att det fanns ett minsta avstånd det var ju bra, frågan är dock om det är så snyggt med så täta ribbor? Någon som byggt så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.