Tack för svar! :) Med två skruvar menar du då 2st på höjden? Är det inte lätt att det spricker då? Sen känns det som att det inte kan bli särskilt snyggt med så mycket skruv....? :thinking:
 
Jag köpte hus med 45×45 ribbor som bara satt med en skruv/stolpe. De var lite gängliga i år (troligen 5-6 år sen det byggdes). Efterdrog varje skruv förra veckan så nu är allt stabilt igen (y)
 
Raka och fina? :) Hur långt avstånd mellan stolparna?
 
C crazytok skrev:
Raka och fina? :) Hur långt avstånd mellan stolparna?
Ja det skulle jag säga, 4st 70×70 på 320cm (yttterkant-ytterkant). De satt endast lite löst nu när virket torkat, därav åtdragningen.

Vi flyttade en äldre spaljé samma ägare byggt för att vi ville behålla det silvergråa. 3st 70×70 med 110 samt 120 mellan centrum på stolparna, även dess ribbor av 45×45 var raka och fina.
 
C crazytok skrev:
Tack för svar! :) Med två skruvar menar du då 2st på höjden? Är det inte lätt att det spricker då? Sen känns det som att det inte kan bli särskilt snyggt med så mycket skruv....? :thinking:
Skruvarna sitter lite snett/ diagonalt, så det sprack inte. Vill minnas att jag använde en rätt smal skruv.
Sedan är räcket vitmålat, så skruvarna syns inte om man inte tittar nära.
 
C crazytok skrev:
Gammal tråd, men desto bättre.... Hur ser era staket och räcken med 45x45 ribbor ut idag?? :)

Vad rekommenderar ni för skruv? Trallskruv 4,8x75 eller vanlig 5x80 skruv? En eller två skruvar i varje stolpe?
Trästaket med horisontella plank och uppspända ljusslingor framför ett hus, monterat på en trädäcksterrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle säga att det är hyfsat rakt efter 2 år, dubbla skruv per fästpunkt, förborrat.
 
Rostfri eller C4 skruv?
 
Hej! Ska sätta upp ett liggande staket 45x45 med 20mm mellanrum (frun vill ha insynsskydd) efter att ha läst en del så känns 1200 eller 1300mm ett bra avstånd mellan stolparna för att få det stadigt. Mina frågor är funkar galvade jordankare bra? Ska man använda 70 eller 90 stolpar? Vi vill ha det 1,6m högt. Och en rookie fråga eftersom jag inte satt staket någon gång. Är inte helt hundra om gräsmattan är helt rak hur mäter jag ut för att få samma höjd på dem nedersta spjälorna? Tack på förhand :)
 
  • Gräsmatta framför hus där användaren planerar att sätta upp liggande staket som insynsskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Laser är bra för att ta ut höjden snabbt på flera stolpar. Så här års får du antagligen vänta till mitt i natten för att det ska synas långt bort.

Eftersom det är 45mm ribbor med 20mm mellanrum är det inte längre ett staket utan ett plank. Du måste normalt ha minst 50% luft för att slippa bygglov. Kolla med kommunen så att du slipper riva

Jag skulle sätta plintjärn och gjuta plintar istället. Håller mycket bättre och du kommer få ett rejält vinddfång.
plintjarn-500x40x8-mm__7d1bc75f-b7c9-49e0-b1f3-3a5c73acfa02.jpg
 
  • Gilla
Stenquistaren
  • Laddar…
Tack för svar! Jaha det var väldigt bra att veta, får ta och ringa och kolla om det
 
  • Gilla
Stenquistaren
  • Laddar…
Om du vill ha insynsskyddat bör du ha stående spjälor, då ser man bara igenom när man är rakt framför.
 
  • Gilla
Filip Forsbom
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Om du vill ha insynsskyddat bör du ha stående spjälor, då ser man bara igenom när man är rakt framför.
Jo jag vet, min fru tycker dock inte det är lika snyggt :p
 
  • Gilla
Markakius
  • Laddar…
Då får hon skylla sig själv :)
Jag tänkte göra plank av tvärställda trallbrädor med 10-15 cm avstånd emellan till vår pergola, det blir då mer 90% luft och full insyns rakt från sidan (dvs genom alla trädgårdarna och bort mot skogen tre hus bort), men ingen insyn alls från grannarnas altaner som ligger i mer ä 45 graders vinkel från pergolan. Plus att katterna kan gå rakt igenom men inte hunden.
 
  • Gilla
tennet och 1 till
  • Laddar…
gadu^ gadu^ skrev:
Såhär gjorde vi... 45x45 med 28mm mellanrum... Överliggare på plats, men inte på bilden.

[bild]
Snyggt! Hur brett är det mellan stolparna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.