I mitt hus sitter sedan det byggdes 1991 ett Rexovent frånluftsaggregat som har knallat och gått i alla år (32 år nu). Tycker mig höra ett tilltagande och lite gällt ljud från tilluftsventilerna i huset och det är speciellt i sovrummet som man störs av detta nattetid. Då inget håller för evighet så vill jag förbereda mig för ett eventuellt byte framöver och undrar då vad för motsvarande system som finns idag? Vad finns det för motsvarande aggregat och vad kan rekommenderas, respektive varnas för? Skall tillägga att detta aggregat sitter uppe på vinden i ett enplanshus.
Har tyvärr också drabbats av läckage från takgenomföringen där frånluften går ut. Har ej lyckats få detta åtgärdat på grund av oseriösa hantverkare som kommer och lovar fixa detta och sedan aldrig hör av sig (ingen nyhet i sig...). Då jag helst skulle vilja slippa ha en takgenomföring i framtiden så undrar jag om det finns någon nackdel eller hinder för att att man drar rör för den utgående luften till husets gavel och ut genom väggen i stället? Behöver det av någon anledning vara vara lut uppåt på ett sådant rör, eller kan man dra det vågrät ut? I och med att alla skorstenar och luftutsläpp verkar gå uppåt genom taket så finns det väl en anledning till det. Vad gäller öppna spisar och braskaminer etc. så kan jag förstå det, men för ett ventilationsaggregat så borde det väl inte vara några problem att gå sidledes och ut genom en vägg, eller?
Tacksam för all input i dessa frågor.
 
Avluften går utmärkt att dra ut genom en gavelvägg. Se bara till att den inte är i närheten av friskluftsintaget, om din Rexovent jobbar med både till- och frånluft. Lutning på röret är bra, och då ska det luta från aggregatet och utåt så ev kondensvatten rinner ut.

Vad är det för aggregat (Rexovent) som sitter där?
Lite data behövs för att bedöma vilket agg som kan fungera som ersättning. Såvida det inte räcker att bara byta fläkt(ar)?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Avluften går utmärkt att dra ut genom en gavelvägg. Se bara till att den inte är i närheten av friskluftsintaget, om din Rexovent jobbar med både till- och frånluft. Lutning på röret är bra, och då ska det luta från aggregatet och utåt så ev kondensvatten rinner ut.

Vad är det för aggregat (Rexovent) som sitter där?
Lite data behövs för att bedöma vilket agg som kan fungera som ersättning. Såvida det inte räcker att bara byta fläkt(ar)?
Ursäkta sent svar. Det är en Rexovent RDAA som är monterad. Enplanshus med boyta på ca. 125kvm. Tre sovrum, ett vardagsrum, ett badrum, en gästtoalett, kök/matrum, tvättstuga.
Vad gäller lutningen på utgående luft så går den ju rakt upp idag och eventuell kondens hamnar då i botten på aggregatet och dräneras därifrån ner i golvbrunn i garaget. Är det verkligen en fördel att luta den nedåt sett från utloppet ur aggregatet?
 
U Uno Mögel skrev:
Vad gäller lutningen på utgående luft så går den ju rakt upp idag och eventuell kondens hamnar då i botten på aggregatet och dräneras därifrån ner i golvbrunn i garaget. Är det verkligen en fördel att luta den nedåt sett från utloppet ur aggregatet?
Med den lösningen så är väl lutningen kanske inte kritisk, men jag tror att den allmänna rekommendationen är att luta röret nedåt/utåt så som jag skrev.

När röret går rakt upp så är det kanske inte så stor risk för ev läckage av ev kondensvatten i skarvarna, men med mer eller mindre horisontell dragning så lär en hel del vatten bli stående längs botten på rören. Nu ska ju det inte bli nämnvärt med kondens om rören är korrekt isolerade och så, men verkligheten och teorin/den idealiserade drömvärlden stämmer inte alltid överens... Sedan har de flesta aggregat idag ingen kondensvattenavledning och kan inte hantera kondens. De är gjorda för att ligga på kallvindar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.