Hej.
Min Rexovent har stannat (RDAA 1-3-1). Jag har har spänning fram till kopplingsplinten men fläktarna vill inte gå. Har provat snurra igång dem manuellt och sen slagit på spänningen men det går inte igång.
Vad har kondensatorn för funktion?

Den ger upphov till en fasförskjuten spänning som matar en lindning i motorn som då gör att rotorn får en extra "skjuts" och snurrar på korrekt sätt.
Fel på kondensatorn kan resultera i en brummande och stillastående motor.

• Gilla
Lasselano
  • Laddar…
Tack.
Borde den inte gå igång då om jag ger den lite manuell hjälp att snurra igång?

Hur beter sig motorn, står rotorn helt still och ett brummande ljud hörs?
Möjligtvis kan den snurra lite om du hjälper den igång, men den kommer inte att funka under längre tid.

Det finns även en temperatursäkring i motorn, har du kollat den?

Hej,

det hörs inget brummande och rotorn står still. Är lätt att snurra på.
Det är precis som om en säkring gått men jag hittar ingen nånstans. Sitter den alltså inuti motorn?

Det verkar som termosäkringen är av självåterställande typ, så den återgår automatiskt när temperaturen faller och är då inte tillgänglig på utsidan av motorn.

Du skriver att "fläktarna vill inte gå", har två fläktar samtidigt stannat?

Ja, det stämmer.
Med det känns orimligt att båda skulle paja samtidigt och det var därför jag frågade om kondensatorn.

OK, ja då är det osannolikt att två motorer samtidigt har lämnat in.
Du får felsöka mer i aggregatet.

Det går att hitta lite elschema för RDAA-aggregaten, och det är mycket enkla grejor.

Dubbelkolla så att det ändå inte sitter någon återställningsbar termosäkring på fläktmotorerna. Den ska i så fall vara tydligt utmärkt med text.

E etompau skrev:
OK, ja då är det osannolikt att två motorer samtidigt har lämnat in.
Du får felsöka mer i aggregatet.

Det går att hitta lite elschema för RDAA-aggregaten, och det är mycket enkla grejor.

Dubbelkolla så att det ändå inte sitter någon återställningsbar termosäkring på fläktmotorerna. Den ska i så fall vara tydligt utmärkt med text.
Jag hittade felet! Ventilationen är ihopkopplad med köksfläkten och därifrån finns en signalkabel som hade lossnat. Jag håller på att byta kök och måste ha kommit åt kablaget till köksfläkten under rivningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.