Hade ett skabbhus på cirka 40 kvm på plintar som är inritat i fastighetsregistret. I samband med vägbygge, trädfällning så bad jag dem ta med huset också för en billig peng. Vi blåste rent huset på fönster, metall. På platsen grävdes det rent till berg, fylldes med sten och grus, så nu ligger ett bra underlag för att gjuta platta. Hade tänkt att bygga garage, men blir troligen fritidishus (vatten, avlopp draget till platsen sedan några år, inte installerat, el kopplades ur och står nu bredvid på en påle.

Sedan på sikt blir fritidshuset ett garage då vi renoverar större hus bredvid...

Nu är jag skraj för att jag inte sökte rivningslov, bonde hämtade allt skräp till sin tipp.
Också skraj för att söka bygglov då rivningen kommer efterfrågas.

Tänkte bygga nytt 54 kvm hus på betongplatta. Antingen helt själv, el via byggsats... Om 5 år byggs detta hus om till garage (därför på platta) tar bort innanmäte och garagedörr sätts dit.

Vad skulle ni ha gjort?

Vh John.:confused:

Om det fanns ett hus som fösvann och strax efter återuppstod som fågel Fenix, så har ju inget förändrats.
Sedan beror det också helt av var det fanns, t.ex. detaljplanerat område eller ej.
Vi har olika samveten och även olika synsätt:rolleyes:

• Gilla
Latitud79 och 1 till
  • Laddar…
AndersS skrev:
Om det fanns ett hus som fösvann och strax efter återuppstod som fågel Fenix, så har ju inget förändrats.
Sedan beror det också helt av var det fanns, t.ex. detaljplanerat område eller ej.
Vi har olika samveten och även olika synsätt:rolleyes:
Vet inte vad som menas med detaljplanerat område? Är ju ett fritidsområde (inom strandskyddet). Huset som revs var större än 40 kvm, så från Google maps kommer det att uppta samma yta, ligga på samma plats, ha samma fula platta tak...

Glömde tacka för svaret! Gillade fågel fenix!

Man får väl renovera byggnader utan pappersarbete?

Om du tänker efter noga så har ni väl sparat ett hörn eller två av gamla byggnaden medan den nya byggs upp, så det blir ett progressivt utbyte av dåliga delar, ingen rivning och nybyggnad. Right? ;)

• Gilla
StorTummen och 4 till
  • Laddar…
OpiMaza
Rivet är rivet, m.a.o. så ska du ha ett nytt bygglov.
Är det dessutom inom strandskyddat område så ska du också ansöka om strandskyddsdispens (innan lovet).

Är det nära till grannarna eller någon väg så att det finns många vittnen?
Om inte så känns det ju som vansinne att behöva söka bygglov för att bygga upp ett likadant hus som det redan finns bygglov för.

Bara för att reglerna är så a att det krävs rivningslov och nytt bygglov så betyder det ju inte att det alla gånger är vettigt.
Om det är liten risk för att någon kommer att anmäla dig så är det väl överkurs att dra allt genom byråkratin med alla kostnader som det medför samt risken till avslag eller besvärliga anmärkningar.

• Gilla
Lars_52
  • Laddar…
54 kvm skrev:
Nu är jag skraj för att jag inte sökte rivningslov, bonde hämtade allt skräp till sin tipp.
/QUOTE]

Får man verkligen han sin privata lillla soptipp med alla miljöregler som finns idag?
Det låter som att det är ett mindre noga räknat samhälle du bor i så du kanske inte behöver bekymra dig för riv/bygglov.

/Mattias

Tänkte göra "by the book" då känns oskönt att trixa, och vi har en herre i området som är "speciell", gillar lagar och tolkas vara rättshaverist, och jag vet inte vad han tycker om mig (han är i konflikt med hela området).

Skulle precis fylla i dispens från strandskyddet, där skall en registerkarta, alt nybyggnadskarta skickas in, då kommer de att se att det redan finns ett hus inritat på den platsen jag avser dispens för, och sedan bygglov för. Jag skall också formulera mig varför jag vill bygga ett hus. Blir sjukt komplicerat att skriva något utan att nämna befintligt "uthus", som försvunnit...

Är det kanske lättare att låtsas att befintligt hus står kvar, och söka dispens för renovering?

Gör jag allt enligt lagen så har jag gjort fel, rivningen, och kanske inte ens för godkänt att bygga? De kan väl vara rätt sura med dispenser?

Detta känns som det blir fel hur jag än gör, och ni kan nog inte mildra min ågren. Tänk om jag lägger ner 300-500 på mitt lilla 50 kvm hus, och kommunen får härdsmälta...

OpiMaza
Håll tummarna för att dom inte åker ut på plats för då är det nog tyvärr kört för dig.
Se till att få in ansökan så fort du bara kan och .... ja håll tummarna är väl rätta ordet.

• Gilla
Latitud79
  • Laddar…
Jag ser egentligen bara två handlingsalternativ i nuläget.

Antingen chansa, bygg upp det igen snabbast möjligt. Ev. kanske du kan bygga in någon vägg av beg. material som du kan hävda är original, du har bara renoverat.

Eller så bör du diskutera med lämplig jurist, och ev. ta smällen för "svartrivningen", men få hjälp att säkertsälla att du får bygga igen.

Det finns ju en påtaglig risk att kommunen dels "bötfäller" för rivningen, dels nekar återuppbyggnad, iom strandskyddet.

Renoveringsvägen är enklast att ta, annars får du söka ett rivningslov sen ett nytt bygglov efter lämplig tid dock med risk att du blir nekad.

Men det gamla huset, det var ju så ruttet att det föll ihop av sig själv i en storm för 11år sedan?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Hemmakatten
Och nu har kommunen bestämt sig för att alla fastighetsägare till gamla hus som rasar ihop inte kommer att få bygglov för nya hus eftersom man vill ha det strandnära, just strandnära för kommunens invånare.

Inget otänkbart alternativ. Kommunerna blir mer och mer medvetna om de strandnära fina miljöerna till gagn för alla. Kommunerna blir också mer och mer avoga till att bevilja bygglov med enskilt avlopp, framförallt om fastigheten ligger nära eller i ett tillrinningsområde till sjö eller vattendrag.

Och det där pratet om att det räcker med en gammal hörnstolpe eller några panelbrädor kvar för att det ska kallas för renovering är rent och skärt struntprat. Det ska finnas en substantiell kärna/struktur kvar.

Själv bor jag alldeles bredvid två fritidshusområden. I dessa områden har det svartbyggts hej vilt de senaste 30 åren. Alldeles för mycket för att vår lilla (befolkninsmässigt) kommun ska ha råd att gå igenom och ta tag i problematiken. Däremot finns det några sjöar i området och minsta lilla friggebod inom strandskyddsområdet hugger man ned på direkt vilket man uppenbarligen kontrollerar reglebundet. Likaså har man grundligt gått igenom alla enskilda avlopp (med skygglappar för alla svartbyggen) och förelagt fastighetsägare att åtgärda.

Oavsett hur det är i din kommun så tycker jag det bästa rådet var hempularens råd om att ta kontakt med lämplig jurist och be om råd att hantera situationen som den är nu.

Redigerat:
Jag har inte riktigt följt råden här, orkade inte koppla in någon jurist. Tänker det som hänt har hänt, jag kan inte slingra mig ur då jag glömde rivningstillståndet. Sökt ny dispens, de kommer då att åka ut och kolla läget (det var tur att jag inte sa att ett hus redan står där). De kommer då upptäcka att det saknas ett hus, och då får jag berätta som det är, men så mkt till min fördel. Blir det böter så blir det. Sedan om de vägrar låta oss bygga nytt, kan man dra det rätt långt tänker jag. Vi måste bygga detta hus för att renovera stora huset, vi har alltså ingen stans att bo under en längre tid. Så vill de att vi ska köpa husvagn? Sedan kan man skriva sig på adressen, då kan man hävda med större rätt behovet av tillfällig bostad. Strandskyddet är ju surt, men tanken är att man inte ska paja för allmänheten som vill ta sig till badet. I vårt fall ligger huset längre ifrån vattnet, bakom huvudhus och hindrar varken insyn, el tillgänglighet för kleti och pleti.

Det nya huset kommer att vara rätt seriöst byggt, gjuta platta, beställa byggsats, att bara bygga upp det och låtsas som det regnar kommer att ge magsår, fast det skulle nog också gå rätt bra.

Går det åt skogen, så tror jag det kommer att ordna sig ändå, böter och tid, har vi riktigt tur så klarar vi oss åndå...

Tack igen för support. Jag berättar hur det går (inte hur det gick för det kommer att bli meck!) :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.