291 läst · 3 svar
291 läst
3 svar
Retro stereoanläggning
Fundera på att köpa en "retro stereo" i födelsedagspresent till en släktning, som önskar kunna spela upp LP, Singlar, CD och Kassetter. Enkelt o smidigt. Någon som vet något om dessa apparater? Finns några olika har jag sett på nätet.
Det mesta nytillverkat "retro" jag har sett verkar vara rent skräp. Jag skulle aldrig spela mina
LP-skivor på en sådan apparat.
En tur på loppis eller snack med kompisar/kollegor på jobbet kanske resulterar i stereogrejer
från 70- 80-tal från en "riktig" tillverkare. Håller oftast betydligt högre kvalitet. Kan dock kräva lite
pyssel. T ex behöver säkert en gammal skivspelare en ny nål och (i förekommande fall) en ny
drivrem. På Tradera och Blocket finns en hel del. Var dock beredd på att en del personer har helt
orealistiska förhoppningar om vad deras gamla apparater är värda. Och påståenden av typen
"fungerade senaste gången den användes" kan betyda precis vad som helst, kanske var det för
16 år sedan. Varning för en del gamla högtalare där "kantringen" av något gummiliknande material
kan ha vittrat sönder.
Här finns exempel: https://privat.bahnhof.se/wb285228/audio/ Där ser jag en gammal Philips
"ljudkuben" från 70-talet. En sådan köpte jag på loppis för några hundringar att ha som garageradio. Har
ingång för både skivspelare och bandspelare. Bandspelaringången kan användas för annat också, t ex CD, mobilen, bluetooth-adapter. Låter kanonbra. Nu skänkt till fikaplatsen på jobbet.
Nålar och drivremmar till skivspelare finns hos Svalander på nätet (tillsammans med en hel del
"mumbo-jumbo").
LP-skivor på en sådan apparat.
En tur på loppis eller snack med kompisar/kollegor på jobbet kanske resulterar i stereogrejer
från 70- 80-tal från en "riktig" tillverkare. Håller oftast betydligt högre kvalitet. Kan dock kräva lite
pyssel. T ex behöver säkert en gammal skivspelare en ny nål och (i förekommande fall) en ny
drivrem. På Tradera och Blocket finns en hel del. Var dock beredd på att en del personer har helt
orealistiska förhoppningar om vad deras gamla apparater är värda. Och påståenden av typen
"fungerade senaste gången den användes" kan betyda precis vad som helst, kanske var det för
16 år sedan. Varning för en del gamla högtalare där "kantringen" av något gummiliknande material
kan ha vittrat sönder.
Här finns exempel: https://privat.bahnhof.se/wb285228/audio/ Där ser jag en gammal Philips
"ljudkuben" från 70-talet. En sådan köpte jag på loppis för några hundringar att ha som garageradio. Har
ingång för både skivspelare och bandspelare. Bandspelaringången kan användas för annat också, t ex CD, mobilen, bluetooth-adapter. Låter kanonbra. Nu skänkt till fikaplatsen på jobbet.
Nålar och drivremmar till skivspelare finns hos Svalander på nätet (tillsammans med en hel del
"mumbo-jumbo").
Håller med ovan, undvik allt nytillverkat i retrostil.
Köp begagnat, en del firmor säljer nyservade grejer.
Vad får det kosta?
Köp begagnat, en del firmor säljer nyservade grejer.
Vad får det kosta?
Håller helt med er. Men detta gäller en äldre ensamstående man som bor i en liten lägenhet, och skulle vilja spela o minnas sina gamla skivor, band och cd. Tror nog att skivorna inte är i bästa skick tyvärr, så det kanske "duger" till vederbörande. Själv har jag "gamla grejor sen 80 talet, vilka fungerar kanon så då var det kvalite.
Liknande trådar
-
Kan en ny bedömning om sammanhållen bebyggelse gälla retroaktivt?
Bygglov -
Hitta ljusblått retrokakel till badrumsrenovering
Badrum -
gammal takdosa med skruv, finns det någon ny modell som är retrofit?
El -
Kährs Beyond Retro, för sträv?
Golv -
Hur få tag på insats till camargue retro 300 badkarsblandare
Badrum