På konsumentens sida
· 3 117 inlägg
Är härlig retro 70-talsstil din grej? Då ska du se hit, för veckans Fredagshus är en välbevarad pärla i den kategorin.
Du kan läsa artikeln här: Retro 70-talshus i sparsmakad joddlarstil
Du kan läsa artikeln här: Retro 70-talshus i sparsmakad joddlarstil
Så här bygger man hus som är sammanhängande. Det finns etyt flöde och ett tänk mellan konstruktion och materialval.
Sen "kanske" det är dags att uppdatera och byta ut många ytskick.
Även om det här är gammalt så är det fortfarande mycket mer karraktär och genomtänkt arkitektur än moderna villor.
Sen "kanske" det är dags att uppdatera och byta ut många ytskick.
Även om det här är gammalt så är det fortfarande mycket mer karraktär och genomtänkt arkitektur än moderna villor.
Självbyggare
· Ljungdalen
· 110 inlägg
Mycket fint och annorlunda hus. Väldigt samtida med nuvarande tid trots att det var omkring femtio år sedan det byggdes.
Självbyggare
· Ljungdalen
· 110 inlägg
Medlem
· Halland
· 4 095 inlägg
Jag hade skrattat hela vägen till banken. Som hittat, inte en chans att det lönar sig att konvertera till vattenburet. Kanske ett par LLVP och så givetvis en insats i spisen och elda.K knightpete skrev:
Har själv en kåk från 1974 i sutterräng. Två fulla våningar på 110kvm styck med garage i huskroppen. Deklarerad yta 149kvm men då tillkommer tvättstuga nedre badrum och bastu som inte togs upp på 70-talet eftersom det låg i källaren.
Jag älskar de brutalt stora ytorna man får med 70-tal, verkligen villornas Hummer. Som ett slagskepp, inte trams om compact living. 70-talets stil med mexi och brunt var ju länge ett skällsord men husen utstrålar ofta livsglädje med sina stora ytor och generösa ljusinsläpp. Oljan var billig och kärnkraften skulle ge gratis el för uppvärmning.
Underbart hus måste jag säga!
Och jag håller med det som flera ovan skriver, fantastiska ytor, sammankopplat flöde i hela huset och samtidigt avskild privat del med sovrum och bad. Öppen planlösning vid köket och vardagsrummet, men ändå så separerat så att man inte känner att man står och steker bacon i vardagsrummet.
Många svenska 70-talshus hade alldeles för små fönster, men detta är underbart. Ljus och rymd med fönster upp till nock gör att blicken kan söka sig fritt över himlen.
Allt som hade behövts är en ommålning, och kanske klä om brädfasaden med cederträ. Nytt badrum kanske? (men bra storlek).
Stämmer uppvärmningssiffrorna hade jag bytt till nya oljefyllda el-element och kompletterat med LLVP, billiga driftskostnader.
Tyvärr kommer väl någon tomte med möjlighet att låna massor och renoverar huset sönder och samman...
Och jag håller med det som flera ovan skriver, fantastiska ytor, sammankopplat flöde i hela huset och samtidigt avskild privat del med sovrum och bad. Öppen planlösning vid köket och vardagsrummet, men ändå så separerat så att man inte känner att man står och steker bacon i vardagsrummet.
Många svenska 70-talshus hade alldeles för små fönster, men detta är underbart. Ljus och rymd med fönster upp till nock gör att blicken kan söka sig fritt över himlen.
Allt som hade behövts är en ommålning, och kanske klä om brädfasaden med cederträ. Nytt badrum kanske? (men bra storlek).
Stämmer uppvärmningssiffrorna hade jag bytt till nya oljefyllda el-element och kompletterat med LLVP, billiga driftskostnader.
Tyvärr kommer väl någon tomte med möjlighet att låna massor och renoverar huset sönder och samman...
Medlem
· Halland
· 4 095 inlägg
Joddlar gör man i större delen av de tyskspråkiga, samt ofta omgivande regioner, alpregionerna i Bayern, Schweiz samt Österrike (varifrån arkitekten kom) men, som sagt, också i delar av Slovenien och Frankrike.A Anders_Nilsson skrev:
Sjögrästapeter, 60-70-tal, och guldkanter, 80-tal, tror jag är mer specifikt för respektive årtionden och inte regionen i sig.
Vad som avses med "joddlarstil" är nog den traditionella hustypen som är känt som "Chalet", som är vanlig i samma delar av Alperna där man, som namnet antyder, också joddlar. Chalet är byggda i liknande stil som detta hus, med ett stort flackt tak, en eller fler våningar i trä, men har ofta undervåning i sten och ofta en balkong som sträcker sig över fasaden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Chalet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Liknande trådar
-
70-talshus vattenläcka från rör i balkong? Kraftigt regn
Byggmaterial & Byggteknik -
person som kan ge konsultation gällande 70-talshus
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Behöver jag byta taket på mitt 1970-talshus?
Tak & Vind -
Hur få tag på insats till camargue retro 300 badkarsblandare
Badrum -
Retro handtag
Fönster & Dörrar