820 läst · 10 svar
820 läst
10 svar
Resultat på vattenprov - söker råd
Hej!
Jag har nyligen tagit en vattenanalys på vårt vatten som kommer från en borrad brunn. Det är utfört av Eurofins och är just analyspaketet som kallas för borrad brunn.
Alla resultat var under gränsvärdena och markerades som tjänliga.
Dock var där en ganska stor förändring från senast (ca 8 år sedan) jag tog en analys. Radonhalten har hoppat upp från 4,17 bq/l till 50 bq/l. Nu vet jag ju att den övre gränsen för tjänligt dricksvatten är på 1000 bq/l och att man gärna ska ligga under 100 bq/l pga luftfaktorer osv.
Det känns ändå olustigt att ha radon i vattnet och jag undrar om det finns någon kunnig här som kan uttala sig om det. Är det försvarbart att sätta in ett Radonettfilter? Bör jag beställa en analys på luften i huset för att kontrollera hur mycket som övergår i inomhusluften? Hur hade ni resonerat?
Tack på förhand.
Jag har nyligen tagit en vattenanalys på vårt vatten som kommer från en borrad brunn. Det är utfört av Eurofins och är just analyspaketet som kallas för borrad brunn.
Dock var där en ganska stor förändring från senast (ca 8 år sedan) jag tog en analys. Radonhalten har hoppat upp från 4,17 bq/l till 50 bq/l. Nu vet jag ju att den övre gränsen för tjänligt dricksvatten är på 1000 bq/l och att man gärna ska ligga under 100 bq/l pga luftfaktorer osv.
Det känns ändå olustigt att ha radon i vattnet och jag undrar om det finns någon kunnig här som kan uttala sig om det. Är det försvarbart att sätta in ett Radonettfilter? Bör jag beställa en analys på luften i huset för att kontrollera hur mycket som övergår i inomhusluften? Hur hade ni resonerat?
Tack på förhand.
Hobbysnickare
· Sverige
· 139 inlägg
Radon i vatten är det lättaste att få bort. Räcker att du spolar det i kranen typ så att det luftas så är det borta iaf om det är såpass liten mängd.
Det skadar aldrig med en mätning i huset. Om inte annat så har du ett värde å jämföra med om några år igen om du tar nya vattenprover å konstaterar att det höjts igen. Tar du då i huset igen å de inte hade ökat vid det tillfället så hade jag själv inte mätt i huset någon mer gång iaf.
Det skadar aldrig med en mätning i huset. Om inte annat så har du ett värde å jämföra med om några år igen om du tar nya vattenprover å konstaterar att det höjts igen. Tar du då i huset igen å de inte hade ökat vid det tillfället så hade jag själv inte mätt i huset någon mer gång iaf.
Hur tänker du gällande mätresultatet? Är det så pass lågt att man inte ska bry sig om det eller hur ska man tänka?TinyDestroyer skrev:
Radon i vatten är det lättaste att få bort. Räcker att du spolar det i kranen typ så att det luftas så är det borta iaf om det är såpass liten mängd.
Jag inser ju att det ligger under livsmedelsverkets rekommendation och att radon finns i mer eller mindre alla hus i olika mängd. Men samtidigt kan jag för lite om detta för att göra någon bra bedömning, så jag tar gärna emot lite tankar.
Kan även tillägga att vi har frånluftsystem i huset, så ventilationen är god.
Problemet med att mäta något är att man behöver ha kunskap för att tolka resultatet. Eurofins har gjort tolkningen åt dig genom att ange "tjänligt". Med tjänligt menas ofarligt för människor och det finns ingen anledning för dig att göra en djupare analys av detta.
Vad det gäller skillnader över tid och trender brukar kan det handla om att nivån i hålet har förändrats. På SGU kan man studera hur grundvattennivån förändras över tid.
Här finns info om radon i dricksvatten:
https://www.google.com/url?sa=t&sou...YQFnoECBcQBg&usg=AOvVaw32GhY_d6KNIqsbryRr6n7h
Vad det gäller skillnader över tid och trender brukar kan det handla om att nivån i hålet har förändrats. På SGU kan man studera hur grundvattennivån förändras över tid.
Här finns info om radon i dricksvatten:
https://www.google.com/url?sa=t&sou...YQFnoECBcQBg&usg=AOvVaw32GhY_d6KNIqsbryRr6n7h
Hobbysnickare
· Sverige
· 139 inlägg
Som sagt radon luftas bort ifrån vatten. Så det lilla som finns kommer försvinna mellan tappstället å glaset.
Så jag personligen hade inte gjort något annat åt detta.
Jag själv hade väl bara mätt radon i huset om det inte var gjort tidigare så jag hade fått ett basvärde bara för att jag är nyfiken av mig. Å gjort en ny vid nästa gång jag tog vattenprov. Också bara för att jag är nyfiken av mig...
Så jag personligen hade inte gjort något annat åt detta.
Jag själv hade väl bara mätt radon i huset om det inte var gjort tidigare så jag hade fått ett basvärde bara för att jag är nyfiken av mig. Å gjort en ny vid nästa gång jag tog vattenprov. Också bara för att jag är nyfiken av mig...
Tack för alla inlägg och all bra input.
Har satt in en digital radonmätare för att kolla luften i huset. Efter första dygnet visar den 8bq/m3. Vet att man ska mäta i minst 30 dagar för att få tillförlitliga genomsnittsvärden, men det bör ju ge en fingervisning om att vi inte har några problem med radon i luften i huset i alla fall.
Något som jag vill tillägga i tråden är att vi får upp mörkt smågrus i vattnet. Oftast är det svart. Tror ni att det kan vara gruset som ger upphov till radonvärdet i vattnet?
Har satt in en digital radonmätare för att kolla luften i huset. Efter första dygnet visar den 8bq/m3. Vet att man ska mäta i minst 30 dagar för att få tillförlitliga genomsnittsvärden, men det bör ju ge en fingervisning om att vi inte har några problem med radon i luften i huset i alla fall.
Något som jag vill tillägga i tråden är att vi får upp mörkt smågrus i vattnet. Oftast är det svart. Tror ni att det kan vara gruset som ger upphov till radonvärdet i vattnet?
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 335 inlägg
"Mörkt smågrus", i synnerhet om det har den irriterande förmågan att liksom filta ihop sig exempelvis i silen på tvättmaskinens vattenintag, kan vara mangan.
Du ligger på första 5% av skalan till att nå gränsvärdet. - inget jag skulle slösa psykisk energi på att oroa mig för.S Stoff3th3m4n skrev:
Att dricka vatten med radon i dom mängderna du har är inget farligt, och som sagt man sätter gränsvärde upp till 1000 bq - största exponeringen om det fins radon i vatten är duschen då vattnet luftas där och en del av lösta radonet går ut i luften (ungefär samma princip som radionette har för att minska radon i vatten i fallen där man har otjänlig hög halt av radon), och i duschen brukar man inte vistas speciellt länge.
Vid radontester i hus så är instruktionerna ofta att sätta dosan där man vistas i långa tider - typ framför TV/dator och kanske där man sover då det är radonet över tiden där man vistas länge man vill titta på, inte vad man utsätts för under 10-15 minuter i duschen.
Om du är ickerökare har du med detta också skaffat en rejäl dos extra marginaler, röker man så kanske man skall hitta en annan rökfri tobaksform eller sluta helt om det går.
Redigerat:
Vill haka på denna tråd och samtidigt önska alla i tråden God fortsättning.S Stoff3th3m4n skrev:Hej!
Tack på förhand.
Vi har en ny brunn med 1880 bq och radonetten är svår att få in och dessutom inte helt gratis.
Har hört från fler källor att man kan borra ett hål i brunns-slangen strax under hängfästet och med en backventil mellan hålet och hängfästet.
Min fråga är om någon provat denna metod och vilken håldiameter som borrats samt vilket resultat som uppnåtts. Tack för återkoppling.
Med såpass mycket radon hade jag inte gjort någon hemmafixarbudgetlösning utan valt att faktiskt installera ett filter avsett för att få bort radonet.F First Clas skrev:Vill haka på denna tråd och samtidigt önska alla i tråden God fortsättning.
Vi har en ny brunn med 1880 bq och radonetten är svår att få in och dessutom inte helt gratis.
Har hört från fler källor att man kan borra ett hål i brunns-slangen strax under hängfästet och med en backventil mellan hålet och hängfästet.
Min fråga är om någon provat denna metod och vilken håldiameter som borrats samt vilket resultat som uppnåtts. Tack för återkoppling.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gipsputs i källare - flammigt resultat
Färg, Måla & Tapetsera -
Går det att måla om pvc-fönster med bra resultat?
Fönster & Dörrar -
Platsbyggd garderob - Resultat
Möbelsnickeri -
Bredspacklad vägg - vilket resultat kan man förvänta sig?
Färg, Måla & Tapetsera -
Resultat vattenprov - åtgärder?
Vatten & Avlopp