518 läst · 2 svar
518 läst
2 svar
Rester från gammal el
Ska måla om och under färg och tapeter finns gammal eldragning som inte används längre som jag vill passa på att dra bort. Man har med andra ord valt att inte ta bort dem när det drogs ny el. Ofta går det att se att de är kapade men inte alltid, hur kan jag för säkerhets skull mäta att det verkligen är gamla icke strömförande elkablar? Ibland är det även stickkontakter, de går såklart att testa med exempelvis en lampa men är det säkert?
Kan du mäta med en multimeter, eller om uttaget finns kvar "testa med en lampa" så är det nog ok. Men det finns också stickor (spänningsprovare) som lyser om kabeln är aktiv. Lite mindre säkert kanske men en helt ok metod och smidigt.M Masim skrev:Ska måla om och under färg och tapeter finns gammal eldragning som inte används längre som jag vill passa på att dra bort. Man har med andra ord valt att inte ta bort dem när det drogs ny el. Ofta går det att se att de är kapade men inte alltid, hur kan jag för säkerhets skull mäta att det verkligen är gamla icke strömförande elkablar? Ibland är det även stickkontakter, de går såklart att testa med exempelvis en lampa men är det säkert?
En rekommendation är ju också att slå av strömmen med huvudbrytare medans du håller på om du vill vara säker på att inte få en stöt.
https://www.clasohlson.com/se/Spanningsdetektor-med-LED-lampa/p/36-5736
Produkter som diskuteras: "multimeter"

Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Jag skulle aldrig börja rota i en elinstallation efter att kollat om det är spänningslöst med den typen av "instrument", lyser den så kan man vara rätt säker på att det finns spänning men lyser den inte är det chansartat.
Klicka här för att svara