Jag är ägare av ett större hus från sent 1800 och från gamla bilder har jag sett ett runt fönster som prytt nocken på husets mittenparti. En läcker detalj som tyvärr togs bort för längesen. Till min stora glädje hittade jag fönstret på vinden och tänkte nu ge det en chans till nytt liv.

Jag har ingen större erfarenhet av fönster eller restaurering i övrigt, även om det är något jag är intresserad av och försöker lära mig mer om. Tänkte därför söka lite vägledning genom processen!

Bifogar bilder på fönstret.

Det jag gjort hittills:
a) Plockat bort glasen
b) Skrapat bort majoriteten av färgen och demonterat fönstret i delar.
c) Inspekterat skicket. Verkar ok.

Sett till fönstrets ålder så var ingenting limmat utan istället har varje skarv spikats. Detta gjorde hela bågen ganska ranglig. Vet inte om det är tanken, dvs att bågen ska ha utrymme att kunna röra sig? Skarvarna var inte särskilt tighta. Vid demonteringen såg jag att en del tappar/slitsar hade sprickor och vissa av dem gick tom av. Jag hoppas de går att laga då jag har kvar bitarna. Jag vill behålla så mycket original som möjligt.

Placering och användning
Fönstret är ren dekoration och ska alltså inte gå att öppna/stänga. Det enda man ser in är vinden. Därför tänker jag att fönstret blir något mer förlåtande kring detaljerna (rätta mig gärna).

Processen framåt:
d) Slipa upp alla delar för att säkerställa att skicket är ok
e) Laga de brutna tapparna/slitsarna med PU-lim. Antar att jag behöver bygga någon slags jig för att få press.
f) Tillverka saknad spröjs.
g) Montera ihop bågen med lim och träplugg istället för spik. Vet inte om plugg är rätt val men känns bättre att inte blanda material. Rätta mig gärna.
h) Sätt dit nytt glas och kitta.

Initiala frågor som dykt upp:
1) Ser fönstret "räddningsbart" ut?
2) Givet fönstrets framtida placering/användning, är det möjligt att laga tapparna/slitsarna eller gör jag mig onödigt besvär?
3) Vid montering, har jag tänkt rätt eller är tanken att bågen ska vara ranglig? Dvs jag borde undvika lim?
4) Om lim, vilket slags lim bör jag använda vid monteringen av bågen?
 
  • Gammal, rund sten med snitt, verktygsspår, på ett smutsigt träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träsnideri, cirkelrund med kryssmönster, ligger på sliten träyta, verkstadsmiljö, konstnärligt objekt, orenat, gammalt uttryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla, böjda träplankor ordnade i bågform på slitet trägolv med märkningstejp. Möjligen föremål under reparation eller konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet, böjt hammarskaft av trä på en dammig verkstadsbänk, närbild, arbetsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av sprucket betongstycke på träbitar och ett dammigt trägolv. Textur och skador synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis synlig cirkelsågsklinga på sliten träyta, närbild, fokus på klingans tand, arbetsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.