Hej,
en liten fråga.
Hade en elektriker här idag som gjorde isolationsmätning på en ny installation.
Hur kommer det sig att man kan mäta resistans mellan jord och nolla? Borde det inte vara oändlig resistans?
Tack!
Magnus

DSC_0201.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

19 Megaohm är i princip avbrott - men, du borde rimligen inte ha någon resistans alls mellan nolla och jord (under förutsättning jordfelsbrytaren är tillslagen)

trodde inte det fanns något som var "i princip" avbrott. Föredrar antingen eller.
Anläggningen är inte spänningssatt, dvs JFB ej tillslagen.

Hur ser det ut när du mäter? Visar den 19Mohm konstant eller ökar resístansen om du mäter en stund?

Ofta finns det kapacitanser ex. i avstörningsfilter på någon apparat som lurar mätaren. Men då fösvinner resistansen långsamt, medan kapacitansen laddas upp.

Resistansen fluktuerar lite mellan 19-22 Mohm. Det som är påkopplat är bara ett antal transformatorer till LED, dimmrar och impulsreläer. Men dom är ju inte jordade, så det borde väl ej ha någon betydelse för resistansen mellan jord och nolla?
Tur i alla fall att alla som vet någonting inte höjer på ögonbrynen. Själv får jag nog denna gång acceptera att jag inte förstår=)

Tack för hjälpen,
MAgnus

Blanda inte in resistans, det bara krånglar till det. Summra istället mellan jord och nollskena.
Ingen summerton när JFB är avslagen = OK
Summerton när JFB är tillslagen = OK

//Patrik

Patrik, jag vet inte om du uppfattat frågan rätt. Han mäter alltså en krypström mha. multimeter. Visserligen så liten att den troligen är "godkänd" men ändå anmärkningsvärd i en ny anläggning (ny, om jag fattade rätt).

Jag tycker nog att det där låter lite skumt, och jag skulle nog försökt lokalisera vilken grupp som orsakar detta. Man kan ex. koppla loss nollorna en i taget och mäta,

Nja, det är ju resistans du mäter med summer också, fast med en gräns som kan vara t ex 200 ohm. Summern ljuder alltså vid resistanser på <=200 ohm, men är tyst vid >200 ohm = en form av en grov resistansmätning.

Om detta gäller en ny t ex villaanläggning där det inte finns några apparater anslutna (med jord) som då kan innehålla avstörnings- eller överspänningsskydd ska det inte med en vanlig (bra) multimeter gå att mäta ens 20 Mohm - den borde visa oändligt, dvs utanför sitt mätormåde. I detta fall borde man väl prova med en riktig isolationsmätare med testspänning 500/1000V och se vad värdet blir då.

Förresten ska inte detta alltid mätas så fort en elektriker varit och installerat (åtminstone på de delar av anläggningen som ändrats eller installerats) allt enligt elsäkerhetsverket. Behörig elinstallatör ska väl alltid tillse att det görs en nödig kontroll och detta ska väl alltid ske om så bara elektrikern sätter upp 2 m EKK och ett uttag!!! Hur vet man annars att det är ok utan t ex isolationsprov? En EKK á 30kr/m som elektrikern har köpt på fina Ahlsell (för 4:50/m) kan vara behäftad med fel den med...

• Gilla
andreas.t.karlsson
  • Laddar…
Hej, många svar här=)
Elektrikern som var här gjorde isolationsmätning med 1000V per ledare i varje grupp. Om jag inte minns helt galet (Mätprotokollet har ej kommit ännu då han inte kunde mäta jordfelsbrytarna, dvs. är inte färdig) hade alla grupper 100Mohm resistans förutom en grupp som hade 20 Mohm.
Jag frågar enbart för att jag är nyfiken på hur det kan komma sig att man kan mäta en viss resistans trots att det teoretiskt sett borde bara avbrott.
Elektrikern kommer ju tillbaka för att slutföra sitt arbete efter inkopplingen av strömen, så då får jag väl be honom förklara en gång till.
Tack för hjälpen=)
Magnus

magnusmo skrev:
Hej, många svar här=)
Elektrikern som var här gjorde isolationsmätning med 1000V per ledare i varje grupp. Om jag inte minns helt galet (Mätprotokollet har ej kommit ännu då han inte kunde mäta jordfelsbrytarna, dvs. är inte färdig) hade alla grupper 100Mohm resistans förutom en grupp som hade 20 Mohm.
Jag frågar enbart för att jag är nyfiken på hur det kan komma sig att man kan mäta en viss resistans trots att det teoretiskt sett borde bara avbrott.
Elektrikern kommer ju tillbaka för att slutföra sitt arbete efter inkopplingen av strömen, så då får jag väl be honom förklara en gång till.
Tack för hjälpen=)
Magnus
När han gjorde detta gjorde han väl inte det (riktig isolationsmätning) mellan just nolla-jord?

Hur som så kan det bli en viss "resistans" pga kapacitanser, men som någon skrev brukar då en likspänningsmätning röra sig mot oändligheten sakta eller snabbt. Med Fluken på bilden är det en likspänningsmätning. Ett riktigt isolationsprov är ju bra att testa med växelspänning och då blir ju kapacitanserna "ledande" (beroende på frekvens) och även lägre värden kan uppnås.
Att det inte blev oändligt i ditt fall borde bero på någon skyddskomponent eller kanske fukt rent av? Är det verkligen inget anslutet i huset (som har jord/ nolla inkopplat)?

• Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
M
Km du har två långa ledare nära varandra kommer du kunna bygga upp en viss induktans och därmed ett litet läckage. 20Mohm är trotts allt rätt mycket. Tänk dig en transformator. Ledarna är helt frånskillda i lindningen, men du har ändå en ström som kan passera. Att det skiljer på en fas kanske ändå är skäl att undersöka. Det är väl bara att stänga av alla säkringar och testa dig fram?

Mäter man med likström har induktansen ingen betydelse.
Två trådar nära varandra har en kapacitans men med en multimeter (DC) kommer den kapacitansen att laddas upp och sedan ska det inte flyta någon ström.

Mäter man med växelström så minskar strömmen när induktansen ökar. Strömmen ökar när kapacitansen ökar.

Grundläggande ellära.
Protte

• Gilla
pinnladan
  • Laddar…
Hej!
Svaren fortsätter att droppa in! Bra, så småningom kanske jag blir lite klokare också. :)
Det är en grupp som spökar, det är några kvadratmeter golvvärmematta ansluten på den.
Elektrikern gjorde isolationsmätning både fas-jord och nolla-jord på varje grupp. Bor i Tyskland, så det har kanske någonting med deras grundlighet att göra.
Huruvida han använde likström/växelström har jag ingen aning om. Hans Fluke var lite större än min =)

En resistans på 20Mohm är väl iofs inom godkänt område, men anmärkningsvärd. Är golvvärmemattan ny eller gammal? Vid en nyinstallation skulle jag (som inte är elektriker ) inte godkänna ett sådant värde rakt upp och ned. Det tyder på att något är fel. Sedan är det tänkbart att tillverkaren av mattan tycker att det är ett acceptabelt värde.

magnusmo skrev:
Huruvida han använde likström/växelström har jag ingen aning om. Hans Fluke var lite större än min =)
Finns det ens isolationsprovare som mäter med växelspänning? Jag har aldrig sett någon, eller hört talas om det, men jag lär mig gärna mer.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.