171 läst · 2 svar
171 läst
2 svar
Reservtank på trycksatt vattenledning?
Jag bor i lägenhet och i bredskapssyfte skulle istället för att administrera en mängd fyllda vattendunkar koppla in en vattentank på en befintlig kallvattenledning, t.ex. i badrummet innan vattnet når dusch och tvättställ. Jag vill alltså att vattnet ska passera genom tanken så vattnet alltid är fräscht.
Är detta möjligt? Hur gör gör jag i så fall?
Är detta möjligt? Hur gör gör jag i så fall?
Att bara ha en vattendunk känns bra, men konceptet i sig är ju ungefär vad som sker i en hydrofor, så just att ha en tank "i kedjan" är nog inte problemet. Men jag skulle också avstå från att ha den lösningen.
Om inte annat så kommer en plastdunk och dess kopplingar rätt snart bli ledsna på 6-8 bars tryck som du har i ledningarna.
Om du vill gå vidare med den lösningen skulle jag placera den på vattenledningen till toaletten, där kan du placera en tryckreducerare innan utan att det påverkar funktionen.
Själv har jag några 25l dunkar som jag helt enkelt fyller med vatten, skriver datum på med whiteboard-penna och sedan repeterar efter 3-4 månader.
(Och ja, trots att vi betalar 84,28kr/m3 så har jag fått nyttja dem skarpt ett antal gånger de senaste två åren.)
Om inte annat så kommer en plastdunk och dess kopplingar rätt snart bli ledsna på 6-8 bars tryck som du har i ledningarna.
Om du vill gå vidare med den lösningen skulle jag placera den på vattenledningen till toaletten, där kan du placera en tryckreducerare innan utan att det påverkar funktionen.
Själv har jag några 25l dunkar som jag helt enkelt fyller med vatten, skriver datum på med whiteboard-penna och sedan repeterar efter 3-4 månader.
(Och ja, trots att vi betalar 84,28kr/m3 så har jag fått nyttja dem skarpt ett antal gånger de senaste två åren.)
Klicka här för att svara