Ska in med ett elverk men undrar vilken omkopplare man skall ha? 3 eller 4-polig? Skall vara till husets värmesystem som har en egen undercentral med allt som hör till värmen.

Mvh//Gostap

G gostapos skrev:
Ska in med ett elverk men undrar vilken omkopplare man skall ha? 3 eller 4-polig? Skall vara till husets värmesystem som har en egen undercentral med allt som hör till värmen.

Mvh//Gostap
Elverk, då blir det att starta upp manuellt vid strömavbrott, det ska vara en reservkraftbrytare som bryter allt mellan dom två centralerna. Eldar du med ved. Hur mycket ska elverket dra, 3 fas eller 1 fas. Normalt brukar det räcka med 1 fas-aggregat för panna/reglering och pumpar, gärna LED-lyse i pannrummet med. Finns flera omkopplare som inte kostar skjortan. En del är med automatik, men kanske inte godkända för det. Så var observant på det. Bara sök på reserkraftomkopplare så hittar du säkert och installationsinstruktioner följer med.

Verket är på 6kW. 3-fas.
Kommer att kopplas om manuellt. Jorden kopplas väl till ett jordspett? Det jag undrar lite är om även nollan skall brytas?

G gostapos skrev:
Verket är på 6kW. 3-fas.
Kommer att kopplas om manuellt. Jorden kopplas väl till ett jordspett? Det jag undrar lite är om även nollan skall brytas?
Jepp allt ska brytas, inga fysiska kopplingar mellan centralerna, blir då 4 - polig brytare.

• Gilla
gostapos och 1 till
  • Laddar…
Tack för hjälpen!

Om jag förstå dig rätt vill du koppla in reservkraften på centralen som matar värmen, inte hela huset?

En fyrpolig RK behöver du om matningen (nätet eller huvudledningen till värmecentralen) är TN-S. Det är viktigt att bryta bort matningens N så att den och PE inte bakmatas.

• Gilla
gostapos
  • Laddar…
Stämmer, ska bara driva värmen. till Centralen är bara allt som har med värmen inkopplat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.