Hej,
Vi bor i ett hus byggt 1945 med källare. Gillestugan i källaren var tidigare isolerad med träreglar, isolering mm direkt på grund och yttervägare. Dränering gjordes senast på 70-80 talet och bör antagligen ses över igen (huset stor högst upp på ett berg så inget vatten "rinner" ner mot huset").

Nu har vi börjat riva gillestugan och då visade det sig att en av ytterväggarna är i mycket dåligt skick (se bilder). Väggen är byggd med lecablock och någon sorts puts/betong på insidan. Som ni ser på bilderna så var stora delar av väggen (både puts och lecablock) helt porös/trasig och föll lätt ner på golvet när vi "knackade" på den. Det ser också ut som en tidigare ägare av huset av någon anledning har reparerat väggen med några nya lecablock.

Frågan är nu hur vi fortsätter? Är det bäst att mura dit nya tunnare lecablock på insidan? Eller som en vän föreslog, fäst armering och gjut betong i den delen som har lossnat?

Allar råd är tacksamma...

• DSC02211.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02209.jpg
    Skapa konto
  • DSC02208.jpg
    Skapa konto
det är alltid en bra början att ta ner putsen och låta väggen torka. Torkar väggen så betyder det att dräneringen fungerar och all fukt kom inifrån. Torkar den inte så betyder det att fuktbelastningen kommer utifrån/nerifrån och då ska man försöka åtgärda det först. Vet inte vad som är lämpligt men bygg inte på innan du vet var fukten kommer ifrån
gaia

Lite svårt att se på bilderna, men jag tycker inte det ser ut som Leca.
Byggåret talar nog emot Leca också.
Skulle tro att väggen är byggd med betongblock. Ser nästan ut som om man delat/klyvt blocken för att spara på dem??

Att putsen är dålig kan ha många orsaker.
1945 led man fortfarande av krigsårens restriktioner - bindemedlen till puts var mkt dyra. Man snålade, hade i mer sand är normalt och fick då en sämre kvalitet på putsen.
Kan du se om det är kalkputs?
Det vanliga på den tiden var puts med en blandning av kalk och cement.

det är alltid en bra början att ta ner putsen och låta väggen torka. Torkar väggen så betyder det att dräneringen fungerar och all fukt kom inifrån. Torkar den inte så betyder det att fuktbelastningen kommer utifrån/nerifrån och då ska man försöka åtgärda det först. Vet inte vad som är lämpligt men bygg inte på innan du vet var fukten kommer ifrån
Väggen/blocken är lite fuktiga nu men kan inte säga om det kommer innefrån eller utifrån. Jag ska ställa dit en byggfläkt och låte det torka ut.
Det kommer en kille idag och tittar på dräneringen/isolering, lutar starkt åt att vi börjar med det.

Lite svårt att se på bilderna, men jag tycker inte det ser ut som Leca.
Du kan ha helt rätt i att det är betongblock. Det ser ut som det innersta lagret är murat med dunnare block och "hela" block i mitten (det sitter också sex nyare block mitt i väggen, antagligen efter en lagning från tidigare ägare.)

Nej, jag vet inte hur det ser ut... :(

Rådet jag fick av en murare jag var i kontakt med var att börja med dräneringen annars kommer alldrig den "nya" väggen att fästa i det gamla och fuktiga, oavset om jag murar dit nya block eller gjuter med armering och betong.

Efter lite undersökning - ja, det är nog kalkputs.

Om du kan konstatera att det kommer fukt utifrån och in genom väggen bör du dränera om (se till att de blir djupt nog) och täta väggen på utsidan.
Sen måste väggen få torka ut ordentligt. Detta kan ta ett år eller mer.
Därefter är det dags att putsa om insidan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.