Hej!
Jag har en ljusslinga, okänt fabrikat men ny då jag har en fraktsedel på emballaget från 2020. Detta var dock första vintern vi använde den alls sedan den köptes.
Efter tre veckor utomhus har sladden brustit, se bild. Ingången till själva kontakten är integrerad dvs jag kan inte få upp den utan att säkert skada den. Finns det några andra vettiga sätt att laga denna på, tex klippa upp och byta kontakt?
tack
Jag har en ljusslinga, okänt fabrikat men ny då jag har en fraktsedel på emballaget från 2020. Detta var dock första vintern vi använde den alls sedan den köptes.
Efter tre veckor utomhus har sladden brustit, se bild. Ingången till själva kontakten är integrerad dvs jag kan inte få upp den utan att säkert skada den. Finns det några andra vettiga sätt att laga denna på, tex klippa upp och byta kontakt?
tack
Den är tyvärr gjuten och går inte reparera. Dessa är riktigt usel konstruktion. Går alltid sönder på samma ställe.
Jag har lagat 3 st sådana här. Man behöver se till så ledningen inte kan flexa vid ingjutningen. Det får inte bli en 90 graders böj då är den körd direkt i kyla.
Edit: Man får byta kontakt och skarva ihop ledningen. Jag gjorde en liten strumpa med en bit slang vid kontakten så den inte böjs precis vid ingjutningen.
Jag har lagat 3 st sådana här. Man behöver se till så ledningen inte kan flexa vid ingjutningen. Det får inte bli en 90 graders böj då är den körd direkt i kyla.
Edit: Man får byta kontakt och skarva ihop ledningen. Jag gjorde en liten strumpa med en bit slang vid kontakten så den inte böjs precis vid ingjutningen.
Redigerat:
Tack för ditt svar!A avh67f skrev:Den är tyvärr gjuten och går inte reparera. Dessa är riktigt usel konstruktion. Går alltid sönder på samma ställe.
Jag har lagat 3 st sådana här. Man behöver se till så ledningen kan flexa vid ingjutningen. Det får inte bli en 90 graders böj då är den körd direkt i kyla.
Det är så vanskligt att det pumpas ut miljontals produkter med så kasst fabrikat.
Känner du eller någon eventuellt till ifall just denna typ utav kontakt också säljs som ”öppna” kontaktdon med möjlighet att på så sätt skarva in den avklippta sladden?
Bästa svaret
Hej!Genaugenau skrev:
Hej!
tack
Hade samma problem men med en Tomte. Kabeln gick av precis vid kontakten till transformatorn.
Hittade hos Clasohlson.com förlängnings kabel med rätt kontakt i ena änden. Kabeln är dessutom bättre en den tunna orginal.
Tätnings ringen gick också att skruva på transformatorn.Finns både 2 & 5 meter.
Jag köpte 2m för 39.9 !

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Fantastiskt. Stort tack och snyggt jobbat med din lösning!R RobbaniBro skrev:Hej!
Hade samma problem men med en Tomte. Kabeln gick av precis vid kontakten till transformatorn.
Hittade hos Clasohlson.com förlängnings kabel med rätt kontakt i ena änden. Kabeln är dessutom bättre en den tunna orginal.
Tätnings ringen gick också att skruva på transformatorn.Finns både 2 & 5 meter.
Jag köpte 2m för 39.9 !
[bild][bild][bild][bild][bild]
Här är produkten: https://www.clasohlson.com/se/Northlight-Flexible-Solar-System-forlangningskabel/p/36-9427
Redigerat:
Klicka här för att svara