Hej.
Jag köpte ett gammalt handfat från 30-40-talet som jag satt upp i sommarstugan. Kranarna läckte lite så jag skruvade ut dem och skulle byta packningar. Det gick bra på den ena (fick göra packning själv), men på den andra skar muttern som håller packningen.

Om man ser på detaljbilden nedan så ska gummipackningen sitta längst ut mot den runda skivan och hållas fast av en mässingsmutter. Denna yttersta del med skiva packning och mutter är lekande, dvs den kan snurra fritt i förhållande till den vänstra delen. Nu är ju gängan förstörd så jag tänkte svarva en ny detalj, men hur får man loss den lekande (snurrande) delen? Det finns ett litet hål (2,5 mm) som syns på bilden, däri sitter en tapp som är rörlig. Jag kan knacka in den ett par tiondels mm, men hur får man ut den? Jag gissar att man ska borra ur tappen och ersätta den med en ny vid reparation, men det skulle vara kul att få det bekräftat av någon som hållit på med denna gamla typ av vattenkran.

Någon som vet var man kan köpa delar eller i värsta fall en ny el. begagnad kran?

Gammal vattenkran med avtagen handtag och synlig korrosion, som visar detaljer för reparation och utbyte av packning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig detalj av en gammal vattenkran med synlig defekt gänga och en liten tapp i ett hål.
Skapa konto

Till glädje för någon i framtiden som får samma problem så gick det bra att reparera. Jag borrade ur det lilla låsstiftet, då kunde man dra ut den lilla spindeln. Sedan tog jag mått och svarvade en kopia i mässing men med gänga M4. Till sist och minst en pytteliten sprint som jag knackade in och filade jämn.

Ska provas i sommarstugan till helgen. Ursprungligt trasigt låsstift och en nygjord kopia i mässing med gänga M4 och en liten sprint.
Skapa konto
Närbild av reparerad spindel svarvad i mässing med M4 gänga och inknackad sprint.
Skapa konto

• Gilla
Kexets och 5 till
  • Laddar…
Det mesta går att laga om man har tummen på rätt ställe och sen såklart tillgång till lämpliga verktyg. Det är väl där det oftast brister även om viljan finns.

Ja, så är det, men en stor del av problemet är att vi är så invanda med slit-och-släng, att många inte ens försöker reparera något. Även om man inte har kunskap och utrustning själv finns det nästan ingenstans att vända sig med en sådan här reparation. Små verkstäder som lagar saker åt privatpersoner har försvunnit. Dom som skulle kunna göra en sådan här reparation tar 1000 kr i timmen.

Det är bara att titta ned i containrarna på återvinningsstationen så ser man allt som borde ha lagats i st f slängas.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
jo så är det ju också. Är ju själv mekaniskt lagd och överdrivet händig så nog försöker jag hellre laga än slänga men många ggr springer tiden ifrån allt. Har två tvättmaskiner ståendes som man kan laga men vem gagnar det? Ingen vill ha en gammal maskin för det när jag får tummen ur.......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.