Ett både sorgligt och äckligt problem. Min fru fick diabetes typ 1, dvs insulinbehandlad, för ca 35 år sedan. Under årens lopp har sjukdomen tärt på hennes kropp, och speciellt på nervsystemet. Det är de mest avlägsna nerverna som tar stryk, t.ex. ögon, hjärta och ben. I min frus fall har även urinsystemet tagit stryk så hon är nu inkontinent sedan ett par år.
Problemet här är att hennes inkontinensskydd inte kan sitta för tätt för då får hon också liggsår. Resultatet är att hon ofta kissar på sig när hon stiger ur sängen och att det rinner ner på parkettgolvet. Golvet är nu förstört men det får kommande lägenhetsköpare hantera. Däremot vill jag försöka lappa golvet så att det inte flisas sönder i onödan. Min tanke är att tälja rent från flisorna som har börjat resa sig och fylla med t.ex. plastiskt trä.
Hur går jag till väga? Ska jag använda någon annan metod än plastiskt trä? Hur får jag fyllningen att fästa mot det fuktiga träet? Någon sorts primer?
Problemet här är att hennes inkontinensskydd inte kan sitta för tätt för då får hon också liggsår. Resultatet är att hon ofta kissar på sig när hon stiger ur sängen och att det rinner ner på parkettgolvet. Golvet är nu förstört men det får kommande lägenhetsköpare hantera. Däremot vill jag försöka lappa golvet så att det inte flisas sönder i onödan. Min tanke är att tälja rent från flisorna som har börjat resa sig och fylla med t.ex. plastiskt trä.
Hur går jag till väga? Ska jag använda någon annan metod än plastiskt trä? Hur får jag fyllningen att fästa mot det fuktiga träet? Någon sorts primer?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Trist läge men jag tror det är enklare på sikt att bara lägga in en plastmatta istället. Att försöka laga det där kommer ju bara se sju resor värre ut.
Finns ju plastmattor som är styva nog så man inte ens behöver limma dem.
Finns ju plastmattor som är styva nog så man inte ens behöver limma dem.
jag skulle tro att detta funkar
av någon anledning blev det stora bokstäver till länken.men den funkar
https://www.byggmax.se/kemiskt-trä-plastic-padding-p1849905
har funnits i mindre förpackning tidigare .vet inte om det finns ännuav någon anledning blev det stora bokstäver till länken.men den funkar
Utseendet är oväsentligt i detta läge, golvet är ändå förstört. Det vi vill undvika är trästickor i fötterna och ett något så när lättsvabbat golv.S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
jag tänker ju mest på att det kanske är bättre att få ett tätt golv i det här läget ? Med plastmatta är det ju iallafall inget som tar sig neråt.Alti skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 902 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 902 inlägg
Parkettgolv tål inte att svabbas alls utan om ni gör det kommer det ju bara att bli värre och värre ända tills det bara är en massa plastic padding.Alti skrev:
Även jag instämmer i att det bästa är plastmatta. Om du spacklar upp skadan så det blir jämnt först så kan du sedan välja om du vill lägga plastmatta i hela rummet eller bara runt sängen, det finns på tex Bauhaus och lägger du inte hela rummet utan att en bredd räcker så kan du lägga in den själv om du vill.
Liknande trådar
-
Vad är de för fönsterdel?
Fönster & Dörrar -
Feedback och frågor kring installation av hydrofor, fördelare mm
Vatten & Avlopp -
Köpa delar till fönster Nordiska Trähus 84 / Reparera
Fönster & Dörrar -
Reparera specifik del av gammalt furugolv?
Golv -
Vart kan man reparera Bosch hushållsmaskin (modell äldre)?
Kök