Jag har en trasig batterivinkelslip jag skulle vilja laga. Reagerar inte på on/off. Den var väldigt trög, gick inte att vrida axeln med handkraft och efter att ha öppnat den och sprayat motorn gick rotorn att få loss och putsa. Sen gick den runt fritt. Insidan skvallrar om att den blivit blöt, tex rost på och i motorn. Det enda jag provmätt är strömbrytaren som verkar fungera (0,3 eller oänligt antal Ohm beroende på läge). Jag ser inget som är uppenbart bränt eller ser skumt ut på annat vis. Ihopmonterad är den fortfarande lika död men nu går axeln runt lätt.
Några förslag på fortsatt felsökning?
Några förslag på fortsatt felsökning?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack men dålig gissning, 36 V Hikoki. Och just on/off är det enda jag vet fungerar. Såg heller inget bland kretsarna som bränt men jag får väl börja om där och rengöra så jag ser bättre.HogeN skrev:
Ahh =) som sagt är bra på att gissa.. annat på att gissa rättnanowire skrev:
Nå enklast brukar vara nån kontakt från On/off knappen som glappar... alltid svårt när det inte kommer något ljud när man sätter igång maskinen
Jag skulle kolla varvtalsregulatorn om den nu kallas så. Alltså rullhjulet som styr hastigheten, det borde vara en vridpotentiometer, ohm-mät den, borde ge noll ohm i ena ändläget (bush test borde vara att kortsluta över polerna och provköra). Sen är det väl lindningarna i motorn man kan kolla. Om axeln rostat fast finns risk att en sån brunnit. Kolla även lödningarna från motorn. hade en tigersåg där värmen från motorn fick en lödning att lossa fler gånger än mitt tålamod räckte. Ser att det sitter ett kontrollerkort, det blir nog svårt att kolla utan schema men du kanske kan se ett artikelnummer på det och se om det går att hitta på ebay eller valfri handelssajt för ett överkomligt pris. Kanske det steppar upp spänningen från batteriet för att sänka strömstyrkan med bibehållen effekt.
Mycket gissningar, hoppas du får bättre hjälp, hikoki är väl värt ett seriöst försök.
Sen undrar jag vad du sprayar med, 5/56 skulle jag inte rekommendera. Hellre luft och sprit men det löser ju inte rost
Mycket gissningar, hoppas du får bättre hjälp, hikoki är väl värt ett seriöst försök.
Sen undrar jag vad du sprayar med, 5/56 skulle jag inte rekommendera. Hellre luft och sprit men det löser ju inte rost