Hej!

Vår värmepump från 2002 tappar ofta trycket i systemet (manometern visar nästan 0 bar), vilket innebär att vi behöver fylla på flera gånger i veckan. Undrar om det är något som kan repareras eller om det är dags att ersätta pumpen med en ny?

Har gjort lite felsökning på egen hand enligt:
* Inga synliga läckage
* Har bytt säkerhetsventilen för tappvattnet och den är tät
* Ser att det droppar flera gånger per sekund från röret som dränerar förångaren
* Dropp var 3–5 sek från säkerhetsventilen för Varmvattenberedaren när trycket är över 1,5 bar

Kan droppet från säkerhetsventilen vara orsaken? Spontant är jag tveksam eftersom droppet uppstår när trycket är högt, kan det vara tillräckligt för att ”tömma” systemet så ofta?
 
Kan vara säkerhetsventilen för värmen som läcker om det t.ex. fastnat smutspartiklar i den. Kan även vara fel på expansionskärlet som tappat förtrycket i gummibälgen.
 
Vanligaste är expansionskärlet som föregående med skrivit. Dutta på bilventilen på kärlet så märker du om det kommer luft, inget eller vatten.
Kommer det luft så är det antagligen ok
 
  • Gilla
Nils Henrikson
  • Laddar…
J Josth skrev:
Kan vara säkerhetsventilen för värmen som läcker om det t.ex. fastnat smutspartiklar i den. Kan även vara fel på expansionskärlet som tappat förtrycket i gummibälgen.
Tack för svar. Menar du säkerhetsventilen för tappvattnet? Den har jag bytt och den läcker inte. Vet du var det läckande vattnet tar vägen om det är fel expansionskärlet? Ser inga dropp/tecken på läckage på golvet eller maskinen...
 
E Emanuel01 skrev:
Vanligaste är expansionskärlet som föregående med skrivit. Dutta på bilventilen på kärlet så märker du om det kommer luft, inget eller vatten.
Kommer det luft så är det antagligen ok
Tack för svar. Provar så får vi se vart det leder...
 
H Henrik Wester skrev:
Tack för svar. Menar du säkerhetsventilen för tappvattnet? Den har jag bytt och den läcker inte. Vet du var det läckande vattnet tar vägen om det är fel expansionskärlet? Ser inga dropp/tecken på läckage på golvet eller maskinen...
Jag skrev säkerhetsventilen för värmen, tappvarmvattnet har en annan säkerhetsventil. Allt vatten som kan komma ut från säkerhetsventilerna brukar ledas ner till en golvbrunn via en spillkopp.
 
  • Gilla
Henrik Wester
  • Laddar…
Att trycket på värmesystemet försvinner är inte en anledning att byta hela värmepumpen (om det inte är en värmeväxlare i värmepumpen som läcker) Men om jag förstod dig rätt så ser du inget vatten på något golv? Då är expansionskärlet troligast som redan nämnts, det brukar märkas på att trycket stiger snabbt när man fyller på.
 
  • Gilla
Henrik Wester
  • Laddar…
Det låter som två fel samtidigt, om den röda säkerhetsventilen släpper ut redan vid 1,5 bar (den är klassad till 2,5 bar) så är fjädern i den trasig och hela ventilen byts ut. Den är enkel att byta, bara skruva lös den när trycket är noll då den sitter högt upp. Byt den. Efter detta bör du kunna få upp och behålla trycket. Om det fortfarande blir stora svängningar i tryck över korta tidsperioder så felsök expansionskärlet - den röda burken i golvnivå. Det sitten en bilventil på den på framsidan av den, tryck in med något spetsigt och se om det kommer ut vatten. Då är den sannolikt trasig, i alla fall om det går att tömma ut stora mängder vatten. Nästa test blir att ta cykelpumpen och pumpa lite. Om det låter som att det bubbler i tanken då är blåsan trasig invändigt och den måste bytas. Tips här är att den måste inte ersättas 1:1. Man kan köpa en ungefär likadan och lägga bredvid om den får plats - och koppla in den parallellt. Denna reparation är lite mer meckig och kräver att man öppnar upp systemet med vätska som rinner ut etc. Den gamla med läckage blir så att säga bara en del av systemvolymen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.