Jag och säkert många andra har ett elände när det kommer till förvaring i verkstan. Jag har ett enkelgarage där ett par travar systainers ska samsas med rikt/plan stor golvstående bandsåg, bordssåg, 1x1m CNC, pelarborr osv. Och det i sig vore inte ngt problem om det inte vore för allt förbaskat material man har drällande. Fast utan materialet skulle det ju knappast bli ngt snickrande det förstår man ju ;)

Skivmaterial, virke, knoppar, gångjärn, udda blocknycklar man inte ens visste att man hade, dubletter av skruvmejslar osv.

Rensar man verkstan några gånger per år? Vad har ni för rutiner för verktyg ni inte använder? Jag har lite "hoarder"-tendenser så det är verkligen främmande för mig men det har börjat komma till den punkt att det antingen är jag eller ngt annat som inte får plats.
 
Jag jobbar mer med logistik än snickeri i min bod :(
Jag har ca 12,5 kvm att tillgå, så det rensas och flyttas och sätts upp hyllor. Det byggs virkesvagnar och olika möbler som fräsbord, sågstationer mm där förvaringsutrymmet är lika viktigt som funktionen för maskinen.

Jag har invaderat garaget med allt virke. Ett garage som redan används som förråd till annat som inte får plats någon annanstans.

Som min gamle far alltid säger. Ett bygge är 20% byggande, 70% logistik och 10% svordomar samt 5% procent repetition p g a bristfälliga mattekunskaper. Känns som om detta faller inom samma kategori.

Nästa projekt blir ett Attefallshus. Då flyttas snickeriet dit och jag svära över att inget får plats där istället.
 
  • Gilla
Sturmtiger och 3 till
  • Laddar…
Under pågående projekt när man jobbar lite mer fokuserat och tidspressat så bara öser jag in verktyg etc i garaget, när det lugnat ner sig tar jag ett par kvällar myspys i garaget och ser till att allt hamnar på rätt plats.....
 
Jag skulle vilja påstå att utgångsläget måste vara en bra grundordning där precis varenda pryl har sin bestämda plats. Lyckas man uppfylla detta så blir det väldigt mycket lättare att också lägga tillbaka grejorna efter använding så man har dem ur vägen.

Lever jag då som jag lär? Nej, knappast men jag försöker och det blir sakta bättre. Under det senaste halvåret så har jag faktiskt rensat ganska bra, även om det inte syns för en utomstående. När det gäller verktygen så är problemet mindre, även om det på något konstigt sätt hela tiden tenderar att komma in nytt som på något sätt måste får en plats. Jag har ett pågående långtidsprojekt med att bygga förvaring som nu börjar närma sig slutet och då hoppas jag att allt som idag förvaras uppe på arbetstbänkarna ska komma ner i lådor så att arbetsbänkarna istället kan användas för just arbete.

Visst händer det att besökare retar sig på att jag ständigt hänger tillbaka t.ex. skruvmeseln som vi ska ha igen om två minuter men då vet jag var den är när jag ska ha den och tror mig totalt sett spara tid på detta.

Men verktygshanteringen är ändå den enkla biten som TS också antyder. Problemet är allt material som ligger och skräpar, speciellt alla små "bra att ha" bitar. Jag nämner inga namn men det finns någon här som har "trackat" mig ganska mycket för att jag ständigt sparar på små träbitar. Konstigt nog så är det samma person som konsekvent ställer frågan "Har du någon liten träbit vi kan ta?" varje gång han är hemma för att hjälpa mig med något. ;)

Nu är jag bara en hobby-snickar-wanna-be så jag börjar inse att jag behöver inte ha allt hemma utan skulle kunna åka och handla vid behov. Tanken är att ha någon slags mindre materialförvaring med konsoler för långa bitar, plats till ett fåtal halv-skivor samt någon låda för mindre spillbitar. Sedan så köper jag endast det jag behöver för varje seriöst projekt. D.v.s jag ska inte alltid ha material hemma för att omedelbart kunna bygga "allt" men ändå lite bitar för att kunna sätta ihop mindre saker till verkstades så som jiggar och liknande. När förvaringen blir klar så är tanken att det som inte får plats åker ut när projektet är klart. Vi får väl se hur det blir med den saken...

Efter vad jag förstår så jobbar du yrkesmässigt i din verkstad. Du får tänka efter ordentligt på hur mycket tid som går åt till att skaffa material kontra tiden det tar att flytta runt befintligt material. Kan du enkelt skaffa det material du behöver så kanske du vinner på att låta leverantören stå för lagret istället. Det kanske egentligen kostar mer att flytta runt t.ex. en överbliven skiva än att köpa en ny när behovet uppstår. Och för allt i världen, låt bli att köpa hem "bra-att-ha" material som du inte är säker på att du behöver den närmsta framtiden.

Sedan är det väl en bra ide som redan nämnts att plocka undan ordentligt efter varje avslutat projekt och sedan göra en riktig storstädning/rensning kanske inför sommar- och julledigheten. (Om du nu kan kosta på dig sådan lyx, det går säkert att rensa och städa utan efterföljande ledighet också.)
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
jac skrev:
Problemet är allt material som ligger och skräpar, speciellt alla små "bra att ha" bitar. Jag nämner inga namn men det finns någon här som har "trackat" mig ganska mycket för att jag ständigt sparar på små träbitar. Konstigt nog så är det samma person som konsekvent ställer frågan "Har du någon liten träbit vi kan ta?" varje gång han är hemma för att hjälpa mig med något. ;)
Haha vilken kass hjälpare du har! Tycker du ska outa hen direkt!

:p :p
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Här krävs det disciplin om man har begränsat utrymme! Jag tycker jac hade många bra poänger som jag försöker hålla mig till.

Åker till återvinningen ca varannan månad, ibland oftare, såklart beroende på hur mycket jag snickrar. 2 stora lådor med allehanda spillbitar brukar då vara fulla. Tankar som "bra att ha, man vet aldrig när man behöver en liten kloss till något" får man slå åt sidan. Såga en ny kloss den dagen det behövs då. I samma veva åker mindre skivmaterialbitar och ett par spånsäckar till återvinningen. Borrunderlägg som ser ut som Schweizerostar åker till tippen och ersätts av andra spillskivebitar.

Dublettverktyg sparas huller om buller i en låda i ett skåp jag aldrig öppnar. Alla verktyg som hänger framme ska ha ett syfte.

Virke förvaras högt på konsoler, så högt att det inte tar viktig yta från nåt annat jag behöver komma åt oftare. Får stå på pall för att plocka ner plankorna högst upp men det gör jag inte så ofta. Fanér förvaras i taket och skivmaterial utmed en vägg, smått skivmaterial under snickarbänken.
 
Jag rensar hårt och ofta. Saker som inte används ska inte vara invägen. antingen bort eller mycket systematiskt, organiserat och väl uppmärkt långtidsförvaring långt bort från arbetsplatsen.

När det gäller verktyg, maskiner etc hänger jag i princip alltid omedelbart tillbaka det jag använt på sin plats, alternativt lägger på liten rullvagn bredvid mig om jag ska ha snart igen. Alla saker som har en egen plats är på rätt srälle när jag går för dagen. Arbetsbordet töms varje dag, om jag inte är mitt i en setup som jag inte hann bli klar med. Det funkar väldigt bra, både för effektiviteten (för de jobb jag gör är materialkostnaden ofta relativt låg kontra kostnaden för arbetet, att spara tid är viktigt), säkerheten och inte minst min sinnesfrids skull.

Mitt problem är saker som ännu inte har en plats...småsaker här och där. Beslag till specifika projekt, burk olja t specifikt projekt, nya verktyg utan egen plats, nya mallar/jiggar som jag ej vet om jag ska spara på eller kasta än och som därför ej har en plats. Sparas ofta tills dess att jobbet är klart o kunden nöjd o glad (o inte har kommit på att de vill ha en stol till. Ibland skickar jag med mallar etc till ett projekt till kunden, då har de själva mallen om de om 10 år vill ha en del till gjord). Bitar av gamla foder/lister/socklar eller profiler på fönster ligger ofta utan en bra plats, inlämnade för kopiering så jag måste ha dem, men det kan ligga långt fram i planeringen.
Alla dessa saker ovan är problemet, sett ur ordningssynpunkt. Har en sak ingen riktig egen plats så blir det lätt att man flyttar runt den tills dess att den är inväger på ett nytt ställe...finns det bara en dedikerad plats så har jag inga problem. Så lösningen är ju rätt enkel, det ska bara göras!
 
Mikael_L
Jag är och har alltid varit en ekorre.
Men för ett år sedan började det kännas riktigt ohållbart, vid nyår snackade jag mycket med en tjej som också är ekorre (fast vi samlar på helt olika saker), och jag insåg några dagar senare att jag hade kommit över kanten, sista droppen som fick det brista osv.

Jag insåg nämligen att mängden prylar, verktyg, material, bra och ha saker osv hela tiden hindrar mig ifrån att göra det jag vill göra.
Så jag har jobbat mycket med att försöka rensa det senaste halvåret.
Det är svårt, känns jobbigt osv.
Ibland är jag nära att på ren impuls och i desperation bara kasta typ allt, tänker att det är bättre att börja om.
Men det håller ju inte ekonomin för.

Ibland känns det som att jag behöver professionell hjälp.


Men mitt bidrag till tråden är alltså helt enkelt.
Känn efter över när prylarna och bra-att-bitarna tar för mycket tid ifrån det du egentligen vill eller måste göra.
Då är det dags att rensa (eller kanske skaffa större om verksamheten egentligen behöver det)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Något att sträva efter är ju, som många skriver ovan, att alla verktyg och majoriteten av allt förbrukningsmaterial, har sin bestämda plats. Har de det så blir det lättare att hantera det saker som inte har någon speciell plats, är tillfälligt, bra-att-ha och så vidare.
Själv är jag 2/3 där, främst metallpyssel- och övrigtdelen av verkstaden som behöver en rejäl uppryckning, rensning och ordning med vägghängning av verktyg. Sen får man ju inse att det inte fungerar med en arbetsbänk, två snickarbänkar, två bandsågar, bordssåg/fräsbord och riktplanhyvel på 15 m2 och istället göra sig av med vissa :(
 
Mikael_L skrev:
Jag är och har alltid varit en ekorre.
Men för ett år sedan började det kännas riktigt ohållbart, vid nyår snackade jag mycket med en tjej som också är ekorre (fast vi samlar på helt olika saker), och jag insåg några dagar senare att jag hade kommit över kanten, sista droppen som fick det brista osv.

Jag insåg nämligen att mängden prylar, verktyg, material, bra och ha saker osv hela tiden hindrar mig ifrån att göra det jag vill göra.
Så jag har jobbat mycket med att försöka rensa det senaste halvåret.
Det är svårt, känns jobbigt osv.
Ibland är jag nära att på ren impuls och i desperation bara kasta typ allt, tänker att det är bättre att börja om.
Men det håller ju inte ekonomin för.

Ibland känns det som att jag behöver professionell hjälp.


Men mitt bidrag till tråden är alltså helt enkelt.
Känn efter över när prylarna och bra-att-bitarna tar för mycket tid ifrån det du egentligen vill eller måste göra.
Då är det dags att rensa (eller kanske skaffa större om verksamheten egentligen behöver det)
Även genier sparar för mycket ibland:

https://www.youtube.com/watch?v=casE16sD8uM
 
Va skönt att läsa att det hänger vanliga människor här, vi är nog inte ensamma om detta.

Nu har jag inte en snickarverkstad men väl förråd, det har alltid varit lite samlande och o-ordning.
Men något hände när jag var med och tömde ett hus för ett par år sedan och det skulle rensas.
Vi började med att riva ut allt, verkligen lyfta ut allt på gården.

Insåg sedan hur fort det går att få ordning än att stå och småplocka.

I hobbyrummet har det alltid varit o-ordning kan jag väl erkänna lådor, kartonger, påsar med grejer, trädgårdsslanglangar som flyttats från annat förådd , lösa saker som verktyg skruv m.m. endast en hylla från biltema, en likadan låg i en förpackning.

Möbler som jag inte velat kasta utan skänka bort eller sälja.
Normalt har det varit tryck in det som inte används längst in och ha de nödvändigaste precis vid dörren vilket är ohållbart.
När det var dags att skänka bort en möbel som stod längst in så tog jag slag i saken.
Rev ut allt, tog först en kartong och säck för att sortera upp det som skulle till återvinningen, sedan in med bordet som var tänkt som arbetsbänk som tidigare stod i vägen åt sidan, med hylla, rullvagnen som stod bredvid passade perfekt under.
Tog en stod glasslåda ner med några få bra å ha grejer udda skruv, brickor järn m.m. sådant som man ofta behöver max 2 av och slipper köpa en påse med 10st som kommer hamna på hyllan.

Saker och material som sparats för att vara bra att ha i framtiden har slängt eller skänkts, speciellt sådant som finns på lager 10 minuter bort.
Det udda som är värt att spara kan räknas på en hand vilket sedan inte är ett problem att hålla ordning på.

Jag har slutat köpa grejer på rea eller tradera för att det dyker upp ett bra pris och kan vara bra att ha i framtiden, det ligger oftast på hyllan, det blir inte dyrare att köpa det när det behövs.
Det som köps är förvaring, hyllor, lådor genomskinliga backar med lock när det är bra pris.

Väggar ska utnyttjas i form av bänkar, hyllor, konsoller för långa grejer, backar på hyllorna som går att dra ut, ibland 2 mindre backar smidigare ovanpå varandra än en stor med en massa småsaker som måste sorteras upp, det blir lätt att dra ut eller lyfta ned.
Flyttkartonger med text på kan man nog aldrig nämna för mycket av.
Inget ska gömmas i en hög då blir det liggande och inget ska stå på golvet, om det nu ska stå på golvet så ska det vara lätt flyttbart, ingen pelare från golv till tak av en hög med prylar.

När andra hyllorna kom upp och grejerna upp i hyllan , några möbler senare på bortskänkes och säljes så hade jag helt plötsligt gått från en hög med grejer och knappt 1 kvm till 4 kvm frigjord golvyta, och då har jag inte ens åkt till sopen, helt plötsligt blir det ännu roligare att slänga grejer.


Oavsett om det är 10 eller 50kvm så gäller det att hitta ett system för en själv där man utnyttjar ytan effektivt.
Tex att sådant som ska slängas eller sparas kortare tid stå lätt tillgängligt och lätt att komma åt, har ställt mitt så att det är lätt att bara lyfta ut det då blir det av att det rensas minst 1 gång per år.


Låter som småsaker för en annan men gör stora resultat för en själv.
 
Redigerat:
Mikael_L
MathiasS skrev:
Även genier sparar för mycket ibland:

[länk]
Oj, jag trodde du först beskyllde mig ... ;) jaja ...


"Sporting equipment" var bra! :D
 
Andy78 skrev:
Inget ska gömmas i en hög då blir det liggande och inget ska stå på golvet
Jag tror jag ska tatuera in det där! Eller i alla fall rama in och sätta upp på väggen.
 
Jag försöker tvinga maken. Problemet är att efter varje grej vi gjort lägger han bara in verktygen, de överblivna skruvarna och brädstumparna, burkarna med lite färg och spackel osv. Tomkartonger, plastomslag mm har jag fått honom att slänga, men allt annat ger honom ångest att slänga, tänk om han behöver exakt 48 cm av just den listen i nästa vecka och han slänger en som är 54 cm idag. Och det där lilla spacklet kanske uppstår behov av innan det torkat in. Och olika skruvar är ju alltid bra att ha. Ja, jo, visst, men i ORDNING då och inte i en enda hög på arbetsbänken längst in i garaget.

Nu ska garaget snart renoveras, då måste det tömmas, då har han inget val. ALLT ska ut, tillbaka kommer endast det som verkligen är bra, plus nya lagerhyllor, alla identiska, inte två olika gamla Billy, ett par frysöverskåp, en gammal bokhylla från 50-talet, en hemmabyggd jättehylla som man kan ha däck i, tre gamla hatthyllor, en gammal bokhylla som barnen hade, ett par IVAR, några udda konsoler i olika höjd som man kanske kan lägga lite bräder på, två gamla skrivbord, ett gammalt jalusiskåp ovanpå ett av skrivborden osv. IVAR kanske får vara kvar, men då kompletteras med nya, identiska hyllor. Fast hellre nåt i metall tänker jag? Och en bra vägg att hänga saker på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.