Upptäckte att det stod vatten längst ner i källartrappan vid senaste skyfallet. Det visar sig att spygatten är helt igensatt av sand och lera. Vad är bästa sättet att rensa den? Kan man lösa det själv eller måste jag ringa en spolbil?

En rensfjäder är det mest rimliga att använda själv.

• Gilla
Idalindfors
  • Laddar…
Beror på hur stort stoppet är.
Vart leder spygattet?
Rensvajer och munstycke till högtryckstvätten är två bra redskap.
Är dimensionerna stora så kan du kanske gräva ut det mesta bakåt.

I Idalindfors skrev:
Upptäckte att det stod vatten längst ner i källartrappan vid senaste skyfallet. Det visar sig att spygatten är helt igensatt av sand och lera. Vad är bästa sättet att rensa den? Kan man lösa det själv eller måste jag ringa en spolbil?
Bästa sättet är garanterat en spolbil som har sug också. Min spygatt i källaren går till brunnen i tvättstugan och hade inte spoobilen haft sug skulle nog ha blivit svårt och väldigt skitigt, min var också typ helt igensatt för några år sedan. Kolla runt pris o försök lösa det utanför jourtid, jag gav 1200 för hjälpen (efter rot/rut) men om jag hade varit tvungen att ta det på jourtid kan det bli svindyrt 10-30 tusen istället.

O Odi et Amo skrev:
Beror på hur stort stoppet är.
Vart leder spygattet?
Rensvajer och munstycke till högtryckstvätten är två bra redskap.
Är dimensionerna stora så kan du kanske gräva ut det mesta bakåt.
Jag tror den leder till avloppet i tvättstugan. Röret är ganska smalt så lite svårt att komma åt och gräva. Kanske borde skaffa en rensvajer och testa med den

Richard Malmö Richard Malmö skrev:
Bästa sättet är garanterat en spolbil som har sug också. Min spygatt i källaren går till brunnen i tvättstugan och hade inte spoobilen haft sug skulle nog ha blivit svårt och väldigt skitigt, min var också typ helt igensatt för några år sedan. Kolla runt pris o försök lösa det utanför jourtid, jag gav 1200 för hjälpen (efter rot/rut) men om jag hade varit tvungen att ta det på jourtid kan det bli svindyrt 10-30 tusen istället.
Misstänker att det nog blir spolbil tillslut men vill inte riktigt ge upp ännu 😊

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.