Håller på att byta ut en gjutjärnsbrunn i vad som varit gamla pannrummet (1977 byggt) och det är ett 75 mm plaströr som går dit.

Det är fullt med "gegg" som verkar bestå mest av sand/småsten och obestämbart klet...
Det luktar inte så farligt, lite som lera, jord så det är inte något fett med skulle jag gissa.
Pannrummet har inte använts till något de senaste 20 åren i alla fall annat än att jag fyllt vatten i gjutjärnsbrunnen för att det inte ska lukta och vattnet har runnit ut (dock långsamt).

Jag grävde ur vad jag fick och röret är alltså fullt med klet. Jag körde in kofoten och drog ut vad jag nådde men ser att det är mer där inne...

Vi har LTA avlopp med egen pump/kvarn så jag vill inte blåsa in vad som helst ner i den. Finns någon maskin att hyra eller är det någon avloppsfirma som gäller?

Jag vill alltså rensa röret utan att blåsa ut det i LTA pumpen!

Rörstump som sticker ut ur hål i betongvägg, omgivet av sten och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti en igensatt vattenrör med kalkavlagringar och smuts.
Skapa konto
Grävningsarbete inomhus med synlig jord, stenar, grus och verktyg.
Skapa konto

Om du har högtryckstvätt så kan du med denna slang spola tillbaka gruset,
kör in och dra sakta tillbaka då det är bakåtriktade strålar.

• Högtryckstvättstillbehör, Kärcher avloppsslang på 7,5 meter för bakåtriktade spolningar, presenterad i en webbutik.
    Skapa konto
Avlopp rensar man bäst mekaniskt med en avloppsrensningsmaskin med roterande rensfjäder och mycket vatten. Spola med vatten funkar halvdant.

Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Om du har högtryckstvätt så kan du med denna slang spola tillbaka gruset,
kör in och dra sakta tillbaka då det är bakåtriktade strålar.
Hmmm... Ja, kunde ju vara ett alternativ men jag vet ju inte hur långt det är klegg sen... Röret är troligen 10-12 meter innan det går ihop med något annat.

Spolbil kostar bara 1500kr såg jag så det kanske är tryggaste alternativet och de kanske kan filma och kolla så allt gegg kommer bort.

Det ska bli tvättstuga sen där...

GoC GoC skrev:
Avlopp rensar man bäst mekaniskt med en avloppsrensningsmaskin med roterande rensfjäder och mycket vatten. Spola med vatten funkar halvdant.
Grejen är ju att jag inte vill spola ut det i LTA pumpen utan suga tillbaka det!

En rensslang till högtrycken blev det!
Jag körde in den så långt det gick tills det var stopp, körde lite fram och tillbaka och drog sedan tillbaka med tryck på för att spola ut skräpet...
Efter si så där tio fulla byggdammsugarbyttor så började det ta sig:

Genomskärning av en igensatt avloppsrör med synliga rester av sand och lera, efter användning av rensslang.
Skapa konto

Efter några varv till så!
Interiör av ett avloppsrör rengjort med högtrycks rensslang, synligt skräp och smuts på väggarna.
Skapa konto

Det gick bra att få ut skräpet som var mest sand och det blev en 12 l murarhink halvfull med sand/lera som jag bar ut.
Man undrar ju hur det kan ha kommit in eller om det är rester från när huset byggdes 1977... :surprised:

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Riktigt bra! Det är inte så att du har brott på ledningen så att gruset kan komma in?

Riktigt bra! Det är inte så att du har brott på ledningen så att gruset kan komma in?
Hm, ja, det har jag ju inte tänkt på och känns ju som en ganska trolig (och sjukt jobbig) orsak... Speciellt eftersom det ju var fullt med sand och det var bara sand under plattan nu när jag bilade upp för brunnen... :(

Ja, gruset har ju inte legat där sen det byggdes.

Känns som att det är läge att filma röret, för att se vad det är som är fel.

Känns som att det är läge att filma röret, för att se vad det är som är fel.
Ja, det är lika bra innan jag gjuter igen men gjutjärnsbrunnen var ju sprucken i sidan (dock svårt att säga hur mycket eftersom jag dammade på rejält med 10kg bilmaskinen och spräckte hela brunnen till slut).
Det var blött under i sanden och betongen var ganska blöt på sidan/under så det kan ju kommit in där (hoppas jag!)

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Tror du att det är plaströr hela vägen bort till nästa påstick, så bry dig inte, i med en plugg och gjut igen. Mycket skit blir det via en brunn så det kan ha varit länge där utan en tanke på det. Klart är det bara en koppling med plast där och gjutjärn resten så kan det röret ha passerat bäst datum och rostat i genom,innebär att väta tar sig in i röret och kan fukta betongen rätt bra.

J jonaserik skrev:
Tror du att det är plaströr hela vägen bort till nästa påstick, så bry dig inte, i med en plugg och gjut igen. Mycket skit blir det via en brunn så det kan ha varit länge där utan en tanke på det. Klart är det bara en koppling med plast där och gjutjärn resten så kan det röret ha passerat bäst datum och rostat i genom,innebär att väta tar sig in i röret och kan fukta betongen rätt bra.
Det är plaströr hela vägen ut skulle jag tro. Röret fortsätter i riktning så det går ihop med badrummet i mitten av huset.
Övriga rör i huset är plast och alla andra brunnar har varit plast, bara den här som var gjutjärn...

Avloppet ska användas till ny tvättstuga...
Nyinstallation av plastavloppsrör i betonggolv för tvättstuga.
Skapa konto

OK då ska det inte bort utan ska bli till nya grejer, uppfattade att det skulle bort, Tja då finns nog inget mer än att rensa

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.