Jag har en Nibe fighter 1215 bergvärmepump som jag försöker rensa filter på. Det började med att jag såg att det rann vatten ur den svarta frigolitlådan som sitter på röret ut mot borrhålet. När jag öppnade den så var den fylld med vatten och i botten var en rostbrun sörja som jag nu sköljt bort.
Öppen svart frigolitlåda från en Nibe fighter 1215 bergvärmepump med rostbrun sörja i botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter det trodde jag att jag stängt båda kranarna för kylningen och skruvade ur botten på den vänstra men då bubblade det till i behålaren för "kylarvätksa" och det rann ut "kylarvätska"
Röranslutning med röd kran och frigolitlåda indikerande platsen för ett läckage nära en bergvärmepump.
Skapa konto

Bergvärmepumpens expansionkärl med synlig kylarvätskenivå och kopparledningar.
Skapa konto

Nu har jag en matlåda fylld med kylarvätska, ska jag hälla tillbaka denna eller vad ska jag göra med den? Och sedan hur gör jag för att komma åt filtret för jag antar det inte ska fyllas vatten i frigolitlådan eller?

• Matlåda med grönaktig vätska, troligen kylarvätska, på en smutsig yta.
    Skapa konto
Det där är påfyllningskopplet. Viktigt att att är kondensisolerat tätt. Ser inget som ser ut som smutsfilter på bilderna.

J Josth skrev:
Det där är påfyllningskopplet. Viktigt att att är kondensisolerat tätt. Ser inget som ser ut som smutsfilter på bilderna.
Intressant, jag antog filtret var där pga allt vatten men så var det visst inte. Räcker det med sätta på lådan igen och tejpa ihop den som det var innan för att få den tät? Och sen det som rann ut ska det tillbaka i?

Man kan tejpa med bra isolertejp eller t.ex. eltejp som finns både smal ca 2 cm, och bred ca 5 cm. När kärlet för köldbäraren är nästan halvfullt tror jag det räcker men man kan ju spara det överblivna i en liten dunk om man har det.

J Josth skrev:
Man kan tejpa med bra isolertejp eller t.ex. eltejp som finns både smal ca 2 cm, och bred ca 5 cm. När kärlet för köldbäraren är nästan halvfullt tror jag det räcker men man kan ju spara det överblivna i en liten dunk om man har det.
Det ska normalt vara 2 filter, 1 på KB och det kan sitta under den svarta isoleringen på något ställe, 1 på VB och kan sitta ini VP,finns två typer. Ett vanligt där man måste se till att att ventiler som finns föra och efter ska stängas, en typ filterboll som går att stänga utan att göra något mer

• Mässingsfilterboll använd för att filtrera vatten i VVS-system.
  • Mässingsventil med blått handtag och texten "Cold Water Valve" på kroppen.
    Skapa konto
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.