Hej!
Bor i bostadsrätt och är lite nojjig när det kommer till vatten. Vill göra allt 150% rätt så att jag inte ska dra på mig någon vattenläcka, så därför frågar jag:

Min köksdiskho har lite svag avrinning på sistone. Den är 25+ år gammal men blandaren är nyligen utbytt. Jag har en sån där vevrensare från clasohlson som man sticker ner i rören och så snurrar man så att den vrider loss allt guck. Men den går inte ner genom hålen i "silarna". Den lilla har ju skruv verkar det som, och den andra tycker jag det ser ut som att man kan pilla upp och sen trycka på plats igen. Den verkar ha nåt som spänner ut mot sidorna och håller fast den i hon.

Är det så man ska göra för att rensa eller riskerar jag att pajja nåt om jag tar bort silarna för att komma ner i avloppet? Vill helst slippa skruva upp och öppna avloppet undertill.

Sorry om frågan är dum, men hellre nojjig i överkant än brådstörtad.

CAM01242.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

CAM01243.jpg
Skapa konto

CAM01244.jpg
Skapa konto

Skruva isär plaströren istället. Oftast går det att lossa de svarta muttrarna med handkraft, ev. förstärkt med en disktrasa för att få bättre grepp. Du ser lätt hur det skall skruvas ihop igen.

• Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
Alltså... jag gjorde det en gång i en annan lägenhet (hyresrätt före avflyttning). "Det är väl bara att rensa och skruva tillbaka igen efteråt." Men av någon anledning så pajjade gängorna när jag skruvade isär så det gick aldrig att skruva tillbaka och få det tätt igen. Killen som flyttade in lät hyresvärden fixa det för vi lyckades inte.

Är min första idé sämre även med denna erfarenhet som bakgrund?

En vattenlåssats till en diskbänk kostar kanske 300-500:-
Det värsta som kan hända är att du får slänga den och köpa en ny.
;)

P
Håller med föregående. Lossa muttrana vid pilarna så bör det gå bra.

Är det orolig för en läcka så är det ju synligt, spola ordentligt i kranen så ser du om det läcker. Jag hjälpte nyligen min mamma att rensa just på det viset, och det var en skarv som läckte, men då var det bara att byta packning (oring) i den skarven så var det löst.

Namnlös.jpg
Skapa konto

Att försöka gå in uppifrån är besvärligt, bökigt och fel :)

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Okej, alla verkar eniga så då får jag väl bita i sura äpplet och skruva upp undertill.
Tack för hjälpen alla!

(tur att jag frågade)

Bara för att förtydliga varningen.
Skruven i mitten av silen kan vara det enda som håller fast rören mot undersidan av hon.
Mycket svårare att montera tillbaka än rörskarvarna under.

Det är ingen fara, avmontera hela från silen ända ner till sista svängen. Sen tar du hela till badkaret och avmonterar alla bitar och spolar med hett vatten och börstar inuti, rent och fint.
Montera ihop och se till att tättningsringarna sitter som det ska. Smörja de med fett alternativ olja.
De kommer att sitta lika bra som de sitter nu.
Allt annat blir det halvfärdigt jobb.

Redigerat:
Jag körde flera vattenkokare och hällde upp i bunkar och tömde i allt på samma gång i vasken så de blev mycket vatten som var hett. Då åkte allt gammalt fett som var i rören.

Tack för infon om att skruven kanske håller fast allt, det hade jag inte tänkt på.

När jag häller kokvatten i hon så börjar det alltid knäppa i mina rör två meter bort (intill stammen) - inga vattendropp utan riktiga 'plastknäpp' - så nuförtiden spolar jag alltid med kallvatten samtidigt när jag häller av pastavatten etc. Så jag drar mig för att hålla ner några liter kokande vatten i hon.

Dessutom är det bara den vänstra (stora silen) som har dålig avrinning.

Det får bli att öppna i skarvarna och hoppas på det bästa.

Den vänstra silen sitter med hjälp av en bladfjäder.
Dra hela den perforerade plattan rakt upp så lossar den.

diskhosil.jpg
Skapa konto

Och det där med att skruven kanske håller allt – glöm bort ordet kanske.

Redigerat:
  • Gilla
Daniel33
  • Laddar…
Om du nu väljer att plocka lös hela vattenlåset som vissa beskriver ovan så glöm för tusan inte att ställa en hink under - Det kan verkligen finnas avskräde från yttre rymden i dessa där...

• Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.