Just det, fattas ett projekt o lite ämnen också!
Förslag o tips?
 
Nu får väl tråden anses avslutat.

Elektromotor med remhjul och märkskylt, ännu ej monterat remskydd eller stjärnvred.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite småfix kvar som rem, 3-fas-kabel och kanske ett nytt stjärnvred där trävredet sitter (blev lite stort).
Sen ska en rullbar bänk byggas som hela kalaset ska stå på och ha lite förvaring i och något remskydd ska tillverkas.

Äldre svarv på en träpall med tillbehör, inklusive ett trävred och elektrisk motor, verktyg och chucks.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild av en nyligen renoverad träsvarv i en verkstad med tillbehör och verktygsvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Totalkostnad inkl allt, ca 3 000, får jag tillbaka det om jag skulle sälja den idag, förmodligen inte, men har varit förbannat skoj!
 
Redigerat:
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
Avslutad? Ska du inte ordna ett original-liknande motorfäste?

Och så lite byggbilder på skåpet och det...
 
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
Och alla saker som ska svarvas på den :S
 
  • Gilla
Lexington och 1 till
  • Laddar…
Tror tyvärr inte originalfästet, eller något liknande, funkar med den motorn jag har. Har inte lyckats lösa det i huvudet iaf :rofl: (vilket iofs inte säger så mycket).

Tänkte att bänkbygget inte platsar i renoveringstråden, men får kanske uppdatera tråden när det är klart ;)
 
I mitt huvud är det ett plattjärn med fyra hål (som skruvas i motorn) som svetsas fast på ett rör som passar på stången som sticker ut? Kanske med en liten vikt som hänger ner och spänner remmen?
 
Vikt behövs nog inte, motorn väger en del :)
Problemet är att motorn måste sitta enligt nedan för att alt ska linjera.

Elektrisk motor monterad ovanför ett axellager med axlar och drivremsskivor i linje på en verktygstavla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är ytterdiametern på stången?

Det räcker ju med ett plattjärn för att förskjuta motorn innåt, men det går ju att göra hur avancerat som helst... :D
 
Jag tycker absolut att bygget av underrede passar bra i den här tråden, klart du ska fortsätta här.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Knappt 33 mm! Sugen på att svänga ihop något? :rofl:
Är lite rädd att vikten blir förskjuten för mycket om gör som du tänkt, men tanken har slagit mig, men det funkar kanske?
 
Min förra svarv var underbar att byta utväxling på då motorn satt på en vagga under och agerade motvikt åt sig själv. Bara att lyfta motorn lite och flytta remmen. Min nuvarande SP1000 är meckigare med ribbad rem som ska spännas med spännskruv.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Plattjärnet behöver väl se ut typ såhär!

Elektrisk motor med röda markeringar som illustrerar önskad form på ett plattjärn relaterat till motorn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Min förra svarv var underbar att byta utväxling på då motorn satt på en vagga under och agerade motvikt åt sig själv. Bara att lyfta motorn lite och flytta remmen. Min nuvarande SP1000 är meckigare med ribbad rem som ska spännas med spännskruv.
i inlägg 69 är en bild på hur jag tänkt mig!
 
  • Gilla
Hennke85
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Plattjärnet behöver väl se ut typ såhär!

[bild]
Ser väl till och med ut som att man skulle kunna få till en lagring runt stången under chucken också.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Knappt 33 mm! Sugen på att svänga ihop något? :rofl:
Är lite rädd att vikten blir förskjuten för mycket om gör som du tänkt, men tanken har slagit mig, men det funkar kanske?
Jag tror inte att det är ett problem, men det går ju alltid att lägga till en rörstump innanför med... Men det krånglar ju till monteringen lite...

Tror inte jag har nån rörstump med 33 mm innerdiameter tyvärr, annars hade det varit ett roligt uppdrag!
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.