Hejsan,

Håller på att renovera ett rum. Två av väggarna är betongväggar och de andra två är det gammal tapet på. Jag har rivit bort 70-tals vävtapet från väggarna. Jag funderar nu på att använda renoveringstapet på åtminstone betongväggarna för att de ska få en mjukare yta. Frågan är:

1. Blir det snyggt att ha renoveringstapet på två av väggarna och övermålad tapet på de andra två eller kommer det skilja sig för mkt i struktur?
2. Räcker det med att plocka bort de gamla pappersresterna som är kvar från vävtapeten, sen spackla och slipa på "tapetväggarna"

Tacksam för all hjälp som finns att få =)

Vänligen,
Klihm

• Renoveringsprojekt med väggar där gammal tapet rivits bort, exponerande betong och rester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med delvis bortriven brunmönstrad 70-tals tapet och synliga betongytor samt svart sopsäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte bredspackla allt? Blir snyggast.

F falkn skrev:
Varför inte bredspackla allt? Blir snyggast.
aa jag vet, men har aldrig bredspacklat tidigare och har blivit avrådd att ge mig på det som novis. Så det alternativet har tyvärr fallit bort

Min erfarenhet är att renoveringstapet har en helt annorlunda struktur än allt annat, så det kommer att skilja, frågan är om det stör dig?

Jag hade nog satt renoveringstapet över hela, spackel tar ju betydligt mer tid, även om det säkert blir lika bra när ett proffs gör det .. :)

• Gilla
klihmpa
  • Laddar…
Jag har använt denna i princip alla rum jag gjort om.
https://www.durosweden.se/ovriga-produkter/

Med rikligt med våtrumslim och "lagom" tryck, täcker och jämnar ut den väggar mycket bra.
(Första gången jag gjorde använde produkten var på fiskbensmönstrad tapet, fel lim och
ett idogt pressande gör att i släpljus framträder mönstret)

En gång fick jag för mig att bredspackla en vägg, det tänker jag inte göra igen. Tog sjukt lång tid i förhållande till easy-cover.

Ytan tycker jag blir tillräckligt slät, inte som en nygipsad vägg, men inte våldsamt långt ifrån.
Berors ju lite på hur mycket färg du målar med och vilken typ av roller/pensel.
Ett tips är att grundmåla med en skitfärg, då den suger i sig rätt mycket.

Edit:
Ja, jag hade satt renoveringstapet på alla väggar.

• Gilla
klihmpa
  • Laddar…
N
Jag valde att testa både bredspackling och renoveringstapet när jag själv rev ner vävtapet från 70talet.
Jag skulle rekommendera renoveringstapet.
Den stora fördelen är att det går fort och inte dammar.
Tänk på att riva ner eventuella lösa rester av pappersbaksidan från vävtapeten, annars kan du få bubblor när du tapetserar över. Det behöver dock inte vara lika rent som om du skulle spackla, då måste du först slipa bort alla pappersrester. Annars blöts det upp av spacklet och det ser eländigt ut.

Lycka till!

• Gilla
klihmpa
  • Laddar…
Bredspackla är iaf 100ggr roligare (y):D

• Gilla
klihmpa
  • Laddar…
N NorraS skrev:
Jag valde att testa både bredspackling och renoveringstapet när jag själv rev ner vävtapet från 70talet.
Jag skulle rekommendera renoveringstapet.
Den stora fördelen är att det går fort och inte dammar.
Tänk på att riva ner eventuella lösa rester av pappersbaksidan från vävtapeten, annars kan du få bubblor när du tapetserar över. Det behöver dock inte vara lika rent som om du skulle spackla, då måste du först slipa bort alla pappersrester. Annars blöts det upp av spacklet och det ser eländigt ut.

Lycka till!
tackar! Okej då ger jag mig på de största och lösa pappersresterna :)

Litengubbe Litengubbe skrev:
Jag har använt denna i princip alla rum jag gjort om.
[länk]

Med rikligt med våtrumslim och "lagom" tryck, täcker och jämnar ut den väggar mycket bra.
(Första gången jag gjorde använde produkten var på fiskbensmönstrad tapet, fel lim och
ett idogt pressande gör att i släpljus framträder mönstret)

En gång fick jag för mig att bredspackla en vägg, det tänker jag inte göra igen. Tog sjukt lång tid i förhållande till easy-cover.

Ytan tycker jag blir tillräckligt slät, inte som en nygipsad vägg, men inte våldsamt långt ifrån.
Berors ju lite på hur mycket färg du målar med och vilken typ av roller/pensel.
Ett tips är att grundmåla med en skitfärg, då den suger i sig rätt mycket.

Edit:
Ja, jag hade satt renoveringstapet på alla väggar.
tack för tipset! Ja jag har med tryckt för hårt när jag använt tapeten tidigare. Hörde att man skulle trycka hårt men det är som du säger att man märker släpljus.

• Gilla
Litengubbe
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Min erfarenhet är att renoveringstapet har en helt annorlunda struktur än allt annat, så det kommer att skilja, frågan är om det stör dig?

Jag hade nog satt renoveringstapet över hela, spackel tar ju betydligt mer tid, även om det säkert blir lika bra när ett proffs gör det .. :)
så tänker jag med :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.