Jag har en smal liten korridor med många dörrar som ska få ny färg eller tapet (vad som nu blir enklast).
Väggen har nu strukturtapet med flera tapetlager och färg under, den går att pilla bort i olika omfattning, på vissa ställen ända ner till grunden och vissa ställen inte alls. I botten är det nog spånskiva på en sida och betong på andra.
Jag vill gärna undvika att bredspackla med allt (jobb och damm) det innebär eftersom vi måste använda passagen hela tiden.
Min tanke är att ånga bort all tapet och sen sätta upp renoveringstapet.
Undrar om det är en bra lösning?
Hur ojämnt kan underlaget vara när man sätter renoveringstapet?
Vilket märke och sort är bäst?
Är det nåt annat jag ska tänka på?
Ge mig allt ni har!
Väggen har nu strukturtapet med flera tapetlager och färg under, den går att pilla bort i olika omfattning, på vissa ställen ända ner till grunden och vissa ställen inte alls. I botten är det nog spånskiva på en sida och betong på andra.
Jag vill gärna undvika att bredspackla med allt (jobb och damm) det innebär eftersom vi måste använda passagen hela tiden.
Min tanke är att ånga bort all tapet och sen sätta upp renoveringstapet.
Undrar om det är en bra lösning?
Hur ojämnt kan underlaget vara när man sätter renoveringstapet?
Vilket märke och sort är bäst?
Är det nåt annat jag ska tänka på?
Ge mig allt ni har!
Att ånga brukar gå bra . även tapetklister som målas tjock på , rikligt och gladpack utanpå .och sitta över natt , då släpper limmet , kanske måste göras flera gånger . renoveringstapet behöver en slät yta för att det ska bli bra
Hur slät är slät?R rävlyan skrev:
Alltså om det ska vara helt slätt under renoveringstapet, vad är då poängen med den tapeten?
Om jag bredspacklar tills det blir slätt kan jag ju måla/tapetsera min slutfärg direkt...
Har satt olika märken från Colorama o Bauhaus, både på "knagglig" vägg och över strukturtapet och grovväv med bra resultat. Okej vill man ha det slätt så är det att spackla å slipa som gäller..
Och säger det igen, använd denna och inte er vanliga mjuka tapetraka så kommer coverduken spänna sig över ojämnheter och strukturer..
Och säger det igen, använd denna och inte er vanliga mjuka tapetraka så kommer coverduken spänna sig över ojämnheter och strukturer..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! Ska skaffa den isåfallMazen skrev:Har satt olika märken från Colorama o Bauhaus, både på "knagglig" vägg och över strukturtapet och grovväv med bra resultat. Okej vill man ha det slätt så är det att spackla å slipa som gäller..
[bild]
Liknande trådar
-
Bubblor och yta syns igenom renoveringstapet. Spackla, riva eller måla
Färg, Måla & Tapetsera -
Gipsbruk eller flytspackel golv
Golv -
Fog, spackel eller gipsskiva för att fylla hål?
Färg, Måla & Tapetsera -
Nybörjare - renoveringstapet eller spackel?
Färg, Måla & Tapetsera -
Renoveringstapet och/eller spackel
Färg, Måla & Tapetsera