Easy Cover verkar ju vara en bra produkt med glasfiber i osv. Men vad är det för skillnad på Easy Cover 1, och Easy Cover Select? Vilken ska man välja?

I mitt fall har jag tapetserade spånskivor från 70-talet. Det har spruckit i skarvar osv. Min plan är att komplettera med skruv i reglarna och sedan sätta Renoveringstapet över. Fixar Easy Cover sådant? Och vilket lim ska jag välja? Och hur går jag till väga med tanke på att det redan sitter Tapet på spånskivorna? Detta är en trapphall. Av olika skäl vill jag inte sätta gips.

Jag är tacksam för input här.

Produktbeskrivngen är ju i princip identisk för respektive produkt. Det är därför jag ställer frågan här.

Just Easy Cover har ju rykte om sig att faktiskt fixa skarvar i spånskiva. Troligtvis tack vara glasfiberarmeringen. Men det känns ju som att det måste fästa väl på underlaget. Då blir man ju fundersam på hur man gör med gamla tapeter, och vilket lim man ska använda.

Kanske är det en god ide att slipa ner skarvar mm och sedan dra på en oljegrund på tapeterna. Sedan limma renoveringstapet på detta.

Jag säger bara vad tillverkaren säger

Duro tillverkar två olika typer av renoveringstapeter, EasyCover och EasyCover Select.
EasyCover ger släta underlag på mycket ojämna ytor medans EasyCover Select passar för mindre ojämnheter.

Purre Purre skrev:
Jag säger bara vad tillverkaren säger
Men vilken är starkast armerad för skjuvningar i längs med väggytan. Typiskt för en skarv, så att säga?

Jag bumpar i förhoppning om fler upplysningar.

Vi har rivit tapet och beställt både EasyCover och EasyCover Select. Borde komma ons/tors.

Vi klämmer på dem och återkommer!

O Olf Oggler skrev:
Produktbeskrivngen är ju i princip identisk för respektive produkt. Det är därför jag ställer frågan här.

Just Easy Cover har ju rykte om sig att faktiskt fixa skarvar i spånskiva. Troligtvis tack vara glasfiberarmeringen. Men det känns ju som att det måste fästa väl på underlaget. Då blir man ju fundersam på hur man gör med gamla tapeter, och vilket lim man ska använda.

Kanske är det en god ide att slipa ner skarvar mm och sedan dra på en oljegrund på tapeterna. Sedan limma renoveringstapet på detta.
Jag bor i ett hus med spånskivor på övervåningen. Har använd den tunnare och den tjockare easy covern med lite olika resultat.

Generellt så rev vi bort tidigare tapeter och sedan tapetserade vi med renoveringstapet för att sedan måla.

Vi hade som du nämner också problem med sprickor på vissa ställen och tyvärr så har vi fått samma problem igen, inte sprickor - här har vi använt den tunnare renoveringstapeten men det har bubblat/vecklat ihop sig så det ser lika illa ut ändå. jag provade lite olika metoder i skarvarna mellan spånskivorna men inget har hjälpt.

I ett sovrum använde vi den tjockare och där har det inte bubblat/vecklat ihop sig.. Däremot så kan jag inte heller minnas om det va en problematik med sprickor från början ( har inte tillräckligt med bilder för att komma ihåg )

Den tapet som satt på spånskivorna sedan innan va otroligt lätt att få bort så vi gjorde det arbetet - sitter den lika dåligt för er rekommenderar jag att ta bort den!

Jag provade limma dit extra glasfiberarmering i några av skarvnarna också men det hjälpte inte!

OCH PS. Försök inte ens att tapetsera med easycover runt innerhörn, sätt kanterna mot hörnet och gör innerhörnet snyggt med latexfog istället!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.