Äntligen tagit tag i att försöka få ett ladufynd att fungera. En Arboga borr, bänkmodell.
Tydligen ett testlabb för metall som köpte den begagnad från någon verkstad. När labbet blev nedlagt, räddade han med ladan maskinen från skrotning.
Den skall tydligen ha konverterats till 230v, vilket återstår att se om det stämmer
Ett långtidsprojekt när jag får tid över, så håll inte andan efter uppdateringar.
Åtminstone hunnit börja göra rent, verkar vara mycket gammal skärvätska och bös. Går ganska bra att få bort med alkalisk avfettning, rostlösare, stålborste och högtryck på botten. Spåren är ett h-vete att få rent
Sen wd40 och skurnylon för ytrost. Man börjar kunna se vilka färger den målats om med genom åren. Först ljusgrön? Sedan mörkare grön tror jag och så någon grå... Eller kan dom haft fler lager från början?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tydligen ett testlabb för metall som köpte den begagnad från någon verkstad. När labbet blev nedlagt, räddade han med ladan maskinen från skrotning.
Den skall tydligen ha konverterats till 230v, vilket återstår att se om det stämmer
Ett långtidsprojekt när jag får tid över, så håll inte andan efter uppdateringar.
Åtminstone hunnit börja göra rent, verkar vara mycket gammal skärvätska och bös. Går ganska bra att få bort med alkalisk avfettning, rostlösare, stålborste och högtryck på botten. Spåren är ett h-vete att få rent
Logga in
Skapa konto
Sen wd40 och skurnylon för ytrost. Man börjar kunna se vilka färger den målats om med genom åren. Först ljusgrön? Sedan mörkare grön tror jag och så någon grå... Eller kan dom haft fler lager från början?
Logga in
Skapa konto
Också hunnit påbörja rengöring av själva maskin. Tyvärr inget läge för högtrycken. Men stark apc/alkalisk avfettning, borste och trasa verkar få bort det mesta av skiten som sitter på målade ytor.
Wd40 och skurnylon/skotch brite biter bra på rena metallytor.
Fin "efter" rengöring där skylten är, och skitig ovanför.
Alla handtag finns kvar och går att limma ihop.
Alla reglage och justeringar verkar gå att röra efter att man smort lite, så är elen ok kommer det nog inte behövas några större insatser.
Chucken är rejält rostig däremot så den måste tas bort och få bada, men det blir efter rengöring av "skalet" på maskin.
efter
Wd40 och skurnylon/skotch brite biter bra på rena metallytor.
Fin "efter" rengöring där skylten är, och skitig ovanför.
Logga in
Skapa konto
Alla handtag finns kvar och går att limma ihop.
Logga in
Skapa konto
Alla reglage och justeringar verkar gå att röra efter att man smort lite, så är elen ok kommer det nog inte behövas några större insatser.
Chucken är rejält rostig däremot så den måste tas bort och få bada, men det blir efter rengöring av "skalet" på maskin.
efter
Snyggt jobbat!
Sådant här kräver en del elbow grease men är samtidigt rätt tillfredställande.
Vet att man inte ska komma med oombedda råd men tar risken i alla fall;
Jag skulle inte lägga tid och arbete på att försöka renovera chucken. En ny är inte jättedyr och den gamla kan vara rätt körd. Chucken är en precisionsdetalj på en maskin som i övrigt bara snurrar.
Jag hade själv den extrema turen att hitta en Arboga i mint condition men utan chuck; en ny nyckellös Röhm kostade mig knappt trettonhundra. I ditt ställe skulle jag fokusera på maskinen och sedan köpa en garanterat frisk chuck. Men det är bara mina tio cents.
//Ronnie
Sådant här kräver en del elbow grease men är samtidigt rätt tillfredställande.
Vet att man inte ska komma med oombedda råd men tar risken i alla fall;
Jag skulle inte lägga tid och arbete på att försöka renovera chucken. En ny är inte jättedyr och den gamla kan vara rätt körd. Chucken är en precisionsdetalj på en maskin som i övrigt bara snurrar.
Jag hade själv den extrema turen att hitta en Arboga i mint condition men utan chuck; en ny nyckellös Röhm kostade mig knappt trettonhundra. I ditt ställe skulle jag fokusera på maskinen och sedan köpa en garanterat frisk chuck. Men det är bara mina tio cents.
//Ronnie
Svårt att tro. Du gör ju ett kanonjobb!F F_man skrev:
För egen del är jag mekaniskt dyslektisk, det är ett nödvändigt ont men andra verkar ha det naturligt i fingrarna.
Du kommer att få en kanonmaskin, det är bara att svettas på!
//Ronnie
Mer rengöring fixad, klar med den sida jag vågade ha maskinen liggandes för att ordna. Rätt tydliga 50/50-bilder på ren och skitig sida
Eldragningen verkar ganska tydlig nu. En modifierad 230v-drift med nödstopp
Och en original trefas som går in i toppen på maskin
Det jag däremot undrar, är hur mekanismen för att sänka hela maskinen fungerar.
Jag antar att jag helt enkelt inte vågat ta i/vålda tillräckligt mycket, eftersom kuggarna som låses av någon fjäderbelastad sprint är rundade.
Kanske löser sig efter rengöring?
Någon som har en gammal Arboga som kan upplysa mig om jag har missat något reglage för att kunna veva neråt?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Eldragningen verkar ganska tydlig nu. En modifierad 230v-drift med nödstopp
Logga in
Skapa konto
Och en original trefas som går in i toppen på maskin
Logga in
Skapa konto
Det jag däremot undrar, är hur mekanismen för att sänka hela maskinen fungerar.
Jag antar att jag helt enkelt inte vågat ta i/vålda tillräckligt mycket, eftersom kuggarna som låses av någon fjäderbelastad sprint är rundade.
Kanske löser sig efter rengöring?
Logga in
Skapa konto
Någon som har en gammal Arboga som kan upplysa mig om jag har missat något reglage för att kunna veva neråt?
Äntligen haft tid att jobba med pelarborren!
Våld har löst det mesta, såväl att få loss veven för höjd, men framför allt chucken.
Slog in tre kilar mellan krona och chuck (använder jag rätt benämningar?), vilket till slut lossade chucken.
Det märks att maskinen stått utomhus under en sopsäck ett antal år.
Det är rejält med gammal skärvätska på chucken, nu blir det bad i lämplig syra och så får jag se hur det ser ut.
Om någon av er direkt kan säga modell av chuck, blir jag mycket tacksam, så att jag kan börja förkovra mig
Våld har löst det mesta, såväl att få loss veven för höjd, men framför allt chucken.
Slog in tre kilar mellan krona och chuck (använder jag rätt benämningar?), vilket till slut lossade chucken.
Det märks att maskinen stått utomhus under en sopsäck ett antal år.
Det är rejält med gammal skärvätska på chucken, nu blir det bad i lämplig syra och så får jag se hur det ser ut.
Om någon av er direkt kan säga modell av chuck, blir jag mycket tacksam, så att jag kan börja förkovra mig
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 375 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 375 inlägg
Du kan mäta dig till vilken kona det är "Talet efter B är diametern på den stora änden av konan, avrundat till närmaste hela mm, och är ungefär 1 mm större än den stora änden av hylsan"
Finns en bra artikel på Wikipedia om morsekonor som också innefattar B-konor.
Sen kan du köpa vilken Chuck du vill med rätt kona med eller utan nyckel.
Wikipediasidan var ju klockren, tack!Rickard. skrev:Du kan mäta dig till vilken kona det är "Talet efter B är diametern på den stora änden av konan, avrundat till närmaste hela mm, och är ungefär 1 mm större än den stora änden av hylsan"
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 375 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 375 inlägg
Visst är den!F F_man skrev:
Jag slarvläste lite och missade att du tänkte försöka renoveringar din, står det inget namn på den så är det troligtvis en generisk nyckelchuck och den skulle jag inte lägga ner särskilt mycket energi på. En billig kostar någon hundralapp och en dyr typ en tusenlapp.
En liten nyckelchuck är inget dumt val då du får behålla så mycket höjd som möjligt under borren.
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Jag gissar på b16
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 375 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 375 inlägg
Den har stått och gottat till sig i ungefär 15 år så lite våld kan nog behövas för att få loss mekaniken. Jag -tror- att jag lossade på rätt ställe, men jag ska kolla nästa gång jag har tillfälle. Senast jag arbetade med en Arboga var 1998 så jag är lite rostig jag med.
Som nämnts, veven höjer borrdelen och spärrhjulet förhindrar att den rasar ner av sin egen tyngd, det finns en friktions koppling som förhindrar detta, för att sänka är det bara att övervinna friktionen och spärrhjulet är stillastående under sänkningen. Denna friktion kan man justera.Rickard. skrev:
Men man måste alltid låsa runt pelaren vid borrning.