Ikväll håller jag forumet sysselsatt!
Jag håller på och renoverar pannrummet som ett stort antal olika rörmokare har arbetat med under husets historia.
Dags att rensa lite och min fråga är om det finns någon tanke med att ha två cirkulationspumpar så nära varandra.
En strax efter shunt på tilloppet och sedan en till 75 cm strax efter termostat mot golvvärmen på andra våningen ?
Nån förklaring till denna konstruktion ? se bild

Komplex rörsystem, kopparledningar, ventiler, cirkulationspump, mätinstrument, teknisk utrustning, installation, värme- eller vattensystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, bägge behövs.
Den grå ser till så att vattnet i golvvärmeslingorna cirkulerar, det är som en egen krets.

Den röda är huvudcirkulationspumpen, den ser till så att det är cirkulation i radiatorkretsen (inklusive pannan samt till golvvärmeshunten).
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
B
Har du blandat med både golvvärme och radiatorer i systemet?
 
B BSOD skrev:
Har du blandat med både golvvärme och radiatorer i systemet?
Ja radiatorer i källarplan som ligger på en oreglerad hetvattenslingan med en egen cirk. pump samt golvvärme på vån 1 och 2 (shuntad - det som syns på bilden)
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, bägge behövs.
Den grå ser till så att vattnet i golvvärmeslingorna cirkulerar, det är som en egen krets.

Den röda är huvudcirkulationspumpen, den ser till så att det är cirkulation i radiatorkretsen (inklusive pannan samt till golvvärmeshunten).
har bara radiatorer i källaren och de har en egen cirkulationspump (utanför bild) på pannans hetvattenslinga.
På bilden är det den shuntade slingan som försörjer golvvärme på vån 1 & 2
 
B
Trumpethempel Trumpethempel skrev:
Ja radiatorer i källarplan som ligger på en oreglerad hetvattenslingan med en egen cirk. pump samt golvvärme på vån 1 och 2 (shuntad - det som syns på bilden)
Radiatorerna behöver sannolikt >45c på årets kallaste dag. Och golvvärmen kräver sannolikt att man kör den på kanske 35c eller lägre, för att inte få för höga yttemperaturer.

Om du bara har en pump får du samma temp överallt. Det behövs två pumpar såsom du har det, i och med de två tempkraven.
 
B BSOD skrev:
Radiatorerna behöver sannolikt >45c på årets kallaste dag. Och golvvärmen kräver sannolikt att man kör den på kanske 35c eller lägre, för att inte få för höga yttemperaturer.

Om du bara har en pump får du samma temp överallt. Det behövs två pumpar såsom du har det, i och med de två tempkraven.
Ok , jag är säkert lite otydlig, men just nu har jag TRE cirk.pumpar på min ganla CTC 1100 family.
CP1 sitter på pannans oreglerade hetvatten/expansionsslinga till radiatorer i källaren. Obs syns inte på min bild.
CP2 (den röda på bilden) sitter direkt efter shuntens framledning till golvvärmen vån 1&2.
CP3 (den svarta/grå på bilden) också den till golvvärmen vån 1&2, sitter strax efter CP2!

Behövs verkligen TVÅ (2st) CP efter pannans shunt till golvärmen? Så nära varandra ??
 
Det låter inte helt optimalt. Vad värmer du pannan med? Om du eldar den bör du inte ha radiatorer kopplade direkt till pannan utan att gå vis shunten. Du riskerar att pannan blir för kall i botten.
Det blir en pump mer än nödvändigt, samtidigt behövs det något som matar golvvärmen med varmt vatten. Jag vet inte om den klarar det utan en matande pump. Du kan juvtesta att dtänga av den röda och se om golvvörmen fortsätter att fungera.
 
D Daniel 109 skrev:
Det låter inte helt optimalt. Vad värmer du pannan med? Om du eldar den bör du inte ha radiatorer kopplade direkt till pannan utan att gå vis shunten. Du riskerar att pannan blir för kall i botten.
Det blir en pump mer än nödvändigt, samtidigt behövs det något som matar golvvärmen med varmt vatten. Jag vet inte om den klarar det utan en matande pump. Du kan juvtesta att dtänga av den röda och se om golvvörmen fortsätter att fungera.
Eldar med pellets
Det har suttit radiatorer på den "hetvattenslingan" sedan tidernas begynnelse :) dvs 50 talet..!?
 
Risken med den inkopplingen är att du får kondens i botten på pannan och att den rostar sönder innifrån.
 
D Daniel 109 skrev:
Risken med den inkopplingen är att du får kondens i botten på pannan och att den rostar sönder innifrån.
OJ!!
Å andra sidan så har ju pannan CTC 1100 family varit kopplad så över 30 år (oljebrännare i säkert 10 -15 år och sedan närmare 20 år med pellets)

Ja....! -det börjar bli dags att byta ut pannan 😅
 
Trumpethempel Trumpethempel skrev:
har bara radiatorer i källaren och de har en egen cirkulationspump (utanför bild) på pannans hetvattenslinga.
På bilden är det den shuntade slingan som försörjer golvvärme på vån 1 & 2
Vart går rören 1 & 2?
VVS-installation med kopparledningar, ventiler och pump, numrerade annoteringar, på vägg med vita kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röda cirkulationspumpen måste finnas för att få cirkulation mellan shunten som är dockad till pannan och golvvärmeshunten.

Cirkulationspumpen efter golvvärmeshunten måste finnas för att få cirkulation i golvvärmeslingorna.


Fler bilder över hela systemet?
Skiss över hur allt är kopplat samt hur flöderna går?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vart går rören 1 & 2? 1an går till påfyllning / 2an är pluggad
[bild]

Röda cirkulationspumpen måste finnas för att få cirkulation mellan shunten som är dockad till pannan och golvvärmeshunten. (Golvvärmeshunten=Termostaten?)

Cirkulationspumpen efter golvvärmeshunten måste finnas för att få cirkulation i golvvärmeslingorna. Räcker det inte med EN CP för detta? Det är ju bara 70-80 cm mellan dessa och båda sitter på framledning. Visserligen sitter den svartgråa efter termostaten men är det så stort motstånd?


Fler bilder över hela systemet?
Skiss över hur allt är kopplat samt hur flöderna går?
Inte mer komplicerat än det jag beskrivit ovan:
CP1 sitter på pannans oreglerade hetvatten/expansionsslinga till radiatorer i källaren. Obs syns inte på min bild.

CP2 (den röda på bilden) sitter direkt efter shuntens framledning till golvvärmen vån 1&2.

CP3 (den svarta/grå på bilden) också till golvvärmen vån 1&2, sitter strax efter CP2 efter vita termostaten)


😅
 
Den enda cirkulationspumpen du kan få bort är den till radiatorkretsen genom att flytta radiatorkretsen från hetvattenslingan till rätta shuntade kretsen.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Den enda cirkulationspumpen du kan få bort är den till radiatorkretsen genom att flytta radiatorkretsen från hetvattenslingan till rätta shuntade kretsen.
måste man ha hetvattenslinga? kan man plugga igen den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.