Renoverare
· Göteborg
· 101 inlägg
Jag har en nyfunnen kärlek som ser ut att bli relativt kortlivad. Efter att ha lärt mig konsten att bredspackla väggar och måla med ett gott resultat inbillade jag mig att dessa teakmöbler skulle bli en lätt match men ack så fel jag hade. Bilden med fler ringar än Jupiter föreställer den fanerade ytan på ett teakbord. Det magiska knepet att gnugga in aska med en fuktig trasa funkade varken på första, andra eller tredje försöket. Jag har därefter försökt slipa i ”träets” riktning med 240 och 400 -papper, men så som det ser ut nu så känns det lönlöst att gå på med 1000-papper. Den leopardmönstrade bilden föreställer även den en teakmöbel som fått sammanleva med någon som inte förstått det där med att vatten och trä kan vara en dålig kombination om det inte är behandlat rätt. Asktricket ledde bara till mörka fula fläckar och en vit hinna runtikring.
Jag har läst mängder av trådar där folk lyckats få bukt med sådana här ringar, så jag börjar starkt ana handhavandefel. Finns det någon vänlig själ därute som utifrån min knapphändiga beskrivning som kan klura ut vad jag gör för fel, och/eller komma med tips vad nästa steg är?
Jag har läst mängder av trådar där folk lyckats få bukt med sådana här ringar, så jag börjar starkt ana handhavandefel. Finns det någon vänlig själ därute som utifrån min knapphändiga beskrivning som kan klura ut vad jag gör för fel, och/eller komma med tips vad nästa steg är?
Produkter som diskuteras: "rå linolja"
Linolja rå Ottosson
För inoljning av trä m.m.
139 kr inkl moms
Läs mer
Renoverare
· Göteborg
· 101 inlägg
Renoverare
· Göteborg
· 101 inlägg
Om du låter bli lösningsmedel i oljan kan du definitivt använda den inomhus. Teakoljan luktar mycket värre.S SvanteC skrev:
https://www.paintpro.se/farg-ytbeha...h-terpentin/ra-linolja-prima-svensktillverkad
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Renoverare
· Göteborg
· 101 inlägg
Renoverare
· Göteborg
· 101 inlägg
Om möbel är lackad innan och ringarna kommer mestadels från att lacken vitnat då den utsatts för fukt så brukar första steget vara att sickla trärent. Sedan en lätt slipning på det.F Frunihuset20 skrev:
Ett annat tips är att om du är tveksam kring hur mycket kvarvarande märken syns utan att olja upp ytan så testa att fukta upp ytan snabbt men med tillräckligt med vatten för att du ska få en liknande ton som din behandling senare kommer innebära
Ett sista tips är att om man jämför sig med en professionell renovering så kommer man ofta inte hela vägen med endast slipning och inoljning. I många fall används en pigmenterad bets för att återfår en tidigare ton eller färg som följs av en lack som för ögat kan se ut som olja men är otroligt mycket mer slitstark och även han fylla mindre ojämnheter
Inspiration kan vara tex https://instagram.com/reformmobelverkstad?igshid=NTc4MTIwNjQ2YQ==
Renoverare
· Göteborg
· 101 inlägg
Era tips är verkligen guld värda, tack!
Renoverare
· Göteborg
· 101 inlägg