Jag har en nyfunnen kärlek som ser ut att bli relativt kortlivad. Efter att ha lärt mig konsten att bredspackla väggar och måla med ett gott resultat inbillade jag mig att dessa teakmöbler skulle bli en lätt match men ack så fel jag hade. Bilden med fler ringar än Jupiter föreställer den fanerade ytan på ett teakbord. Det magiska knepet att gnugga in aska med en fuktig trasa funkade varken på första, andra eller tredje försöket. Jag har därefter försökt slipa i ”träets” riktning med 240 och 400 -papper, men så som det ser ut nu så känns det lönlöst att gå på med 1000-papper. Den leopardmönstrade bilden föreställer även den en teakmöbel som fått sammanleva med någon som inte förstått det där med att vatten och trä kan vara en dålig kombination om det inte är behandlat rätt. Asktricket ledde bara till mörka fula fläckar och en vit hinna runtikring.

Jag har läst mängder av trådar där folk lyckats få bukt med sådana här ringar, så jag börjar starkt ana handhavandefel. Finns det någon vänlig själ därute som utifrån min knapphändiga beskrivning som kan klura ut vad jag gör för fel, och/eller komma med tips vad nästa steg är?
 
  • Träyta, textur, slitage, otydliga fläckar, mörkbrun, vertikal perspektiv, inomhus, suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träyta med fläckar och avtryck som ser ut som fingeravtryck eller handavtryck. Slitet utseende, bruna toner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Jag har oljat in mitt bord med rå linolja och blev nöjd med resultatet. Var inte i så dåligt skick som ditt dock.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
S
Rå linolja hade jag inte rekommenderat till teak möbler som står inomhus. Teak Olja från Herdins hade jag provat med.
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Rå linolja hade jag inte rekommenderat till teak möbler som står inomhus. Teak Olja från Herdins hade jag provat med.
Tack! Kan jag testa med det i detta skede eller behöver jag slip lite mer?
 
S
F Frunihuset20 skrev:
Tack! Kan jag testa med det i detta skede eller behöver jag slip lite mer?
Oljar gör du när du är nöjd med den nerslipade ytan. Tänk på att det förmodligen är fanéer så du kan inte slipa för mycket innan.
 
S
Obs, flöda skivan ordentligt med olja men torka sedan av den noggrant efter ca 20-30 minuter. Annars kommer det överflödiga torka in och göra ytan klibbig.
 
S SvanteC skrev:
Oljar gör du när du är nöjd med den nerslipade ytan. Tänk på att det förmodligen är fanéer så du kan inte slipa för mycket innan.
Tack så jättemycket för användbart svar! Jag var högst osäker på när jag skulle börja våga olja. Men då slipar jag lite till
 
Åsa Lund
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Om du låter bli lösningsmedel i oljan kan du definitivt använda den inomhus. Teakoljan luktar mycket värre.
[länk]
Tack för det tipset! kanske helt enkelt testar båda på olika möbler och ser. Kul med flera alternativ.
 
C
Har du fått bort befintlig ytbehandling?
 
C cpalm skrev:
Har du fått bort befintlig ytbehandling?
Nej det tror jag nog inte. För det är som att det blir något som klumpar sig när jag slipar. Kan jag få bort befintlig ytbehandling på annat sätt än genom slipning?
 
F Frunihuset20 skrev:
Nej det tror jag nog inte. För det är som att det blir något som klumpar sig när jag slipar. Kan jag få bort befintlig ytbehandling på annat sätt än genom slipning?
Om möbel är lackad innan och ringarna kommer mestadels från att lacken vitnat då den utsatts för fukt så brukar första steget vara att sickla trärent. Sedan en lätt slipning på det.

Ett annat tips är att om du är tveksam kring hur mycket kvarvarande märken syns utan att olja upp ytan så testa att fukta upp ytan snabbt men med tillräckligt med vatten för att du ska få en liknande ton som din behandling senare kommer innebära

Ett sista tips är att om man jämför sig med en professionell renovering så kommer man ofta inte hela vägen med endast slipning och inoljning. I många fall används en pigmenterad bets för att återfår en tidigare ton eller färg som följs av en lack som för ögat kan se ut som olja men är otroligt mycket mer slitstark och även han fylla mindre ojämnheter

Inspiration kan vara tex https://instagram.com/reformmobelverkstad?igshid=NTc4MTIwNjQ2YQ==
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
C
F Frunihuset20 skrev:
Kan jag få bort befintlig ytbehandling på annat sätt än genom slipning?
Testa att lösa upp med sprit (har använt isopropanol) och sedan sickla.
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
Era tips är verkligen guld värda, tack!
 
C cpalm skrev:
Testa att lösa upp med sprit (har använt isopropanol) och sedan sickla.
Detta var ett guldtips!
Såhär ser det ut efter isopropanol, sickling och lite slipning
 
  • En träskiva lutad mot en vägg; förmodligen under renovering, med målarburkar nära golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Elvajjer och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.