Hej alla kunniga
Jag har nyligen fått överta ett gammat soldattorp i kinnekulletrakten från början av 1800-talet. Torpet är i förvånansvärt bra skick men nu tänkte jag snygga till lite inomhus, på ett ställe i storstugan så är det en liten glipa mellan golvlist och vägg (glipan är ca 1,5cm hög o längden på glipan är ca 30cm), nu när jag ändå tänkt att byta ut funkislisterna mot något mer tidsenligt så undrar jag hur man kan snygga till detta utan att lyfta golvet ?.
Någon böjlig extralist som följer golvet i nederkant av golvlisten kanske ?
Tacksam för svar
Mvh Ola
Jag har nyligen fått överta ett gammat soldattorp i kinnekulletrakten från början av 1800-talet. Torpet är i förvånansvärt bra skick men nu tänkte jag snygga till lite inomhus, på ett ställe i storstugan så är det en liten glipa mellan golvlist och vägg (glipan är ca 1,5cm hög o längden på glipan är ca 30cm), nu när jag ändå tänkt att byta ut funkislisterna mot något mer tidsenligt så undrar jag hur man kan snygga till detta utan att lyfta golvet ?.
Någon böjlig extralist som följer golvet i nederkant av golvlisten kanske ?
Tacksam för svar
Mvh Ola
Kanske en kvartslist.
Annars kan då hålla listen där den skall sitta och skära med en mattkniv där det går uppåt och fälla ner listen lite i golvet.
Samtidigt tar man ur lite på listen så att golv och list formas efter varandra.
Då blir det gjort på "riktigt vis".
Annars kan då hålla listen där den skall sitta och skära med en mattkniv där det går uppåt och fälla ner listen lite i golvet.
Samtidigt tar man ur lite på listen så att golv och list formas efter varandra.
Då blir det gjort på "riktigt vis".
Tack för svaret, det blir till att skära lite.
Vad ska man egentligen ha för golvlister & dörr/fönsterlister i storstugan på ett soldattorp med 190cm takhöjd? De ursprungliga listerna som finns köket är föga mer än 15cm hyvlade plankor och det funkar i köket men i storstugan vill jag ha något annat.
Så vilken höjd & profilering ska man ha ? och blir det snyggast om lister runt fönster & dörrar är likadana som golvlisterna ?.
Ursäkta de dumma frågorna
Mvh Ola
Vad ska man egentligen ha för golvlister & dörr/fönsterlister i storstugan på ett soldattorp med 190cm takhöjd? De ursprungliga listerna som finns köket är föga mer än 15cm hyvlade plankor och det funkar i köket men i storstugan vill jag ha något annat.
Så vilken höjd & profilering ska man ha ? och blir det snyggast om lister runt fönster & dörrar är likadana som golvlisterna ?.
Ursäkta de dumma frågorna
Mvh Ola
Så här ser det ut i mitt torp som jag tror är i samma ålder, lite enklare lister. Fast du tycker kanske att de är för släta men jag tycker att de passar hos mig så jag ska behålla alla.
Jag brukar också ställa "dumma" frågor, men vad f-n alla är väl barn i början, eller?
Jag brukar också ställa "dumma" frågor, men vad f-n alla är väl barn i början, eller?
Produkter som diskuteras: "Akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Om listen du skaffar är för "oböjlig" och inte kan täcka glipan så kan man sätta en liten "böjbar" list, typ kvartslist som nämndes ovan, eller en vanlig platt list (drygt 15mm hög förstås), på den andra listen som följer golvet och täcker glipan.
Aliback - Det ser ju helt rätt ut, de allmogelister som säljs på byggvaruhusen är ju vanligen alldeles för profilerade för gamla torp, och det ser ju ut som du har samma stil eller åtmistone samma bredd på golvlist samt fönster & dörrar. Då kommer ytterligare en fråga, var hittar man golvlister i äldre stil som tex bara har en enkel profilering högst upp ? och kan dessa även användas runt fönster & dörrar?
Tack allihopa för tipsen
Mvh Ola
Tack allihopa för tipsen
Mvh Ola
Allmoge trä i restad har många lister. www.allmogetra.com eller något sådant har de som webadress.
Finns nog hur många snickerier som helst som har lite äldre lister. Men kålla runt lite för vissa tar sjukt
mycket betalt.
Vi har 220 x 28 höga lister och de fick vi upphyvlade för 35 kr/lpm i bästa norrlandsfura och det e halva priset
mot grejjerna på typ beijer bygg och de är bara 1/4 så grova.
Finns nog hur många snickerier som helst som har lite äldre lister. Men kålla runt lite för vissa tar sjukt
mycket betalt.
Vi har 220 x 28 höga lister och de fick vi upphyvlade för 35 kr/lpm i bästa norrlandsfura och det e halva priset
mot grejjerna på typ beijer bygg och de är bara 1/4 så grova.
Hej igen
Nu när man ändå byter lister så kan det ju vara bra att täta bakom för att slippa golvdrag som det är på vissa stället där inte golvlisten ligger helt perfekt, hur gör man detta på bästa sätt så man inte får problem med fukt.
Inte är det väl så enkelt så att man kan knöka in tidningspapper .
Mvh Ola
Nu när man ändå byter lister så kan det ju vara bra att täta bakom för att slippa golvdrag som det är på vissa stället där inte golvlisten ligger helt perfekt, hur gör man detta på bästa sätt så man inte får problem med fukt.
Inte är det väl så enkelt så att man kan knöka in tidningspapper .
Mvh Ola
Produkter som diskuteras i tråden