Ett litet projekt under föräldraledighet. Karmen för luckan till krypgrunden har gjort sitt efter 103 år.

Medelst några drag men kofoten var den borta och har sen byggt en ny karm.
En demonterad karm till en krypgrund, där stengrundens fogar är synliga och delvis skadade. Träflisor och skräp syns på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny karm monterad runt lucka till krypgrund med verktyg som hammare, kofot, pinnar och träbitar på trädäck. Stengrund med mörk fog bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny karm för luckan till krypgrunden på ett hus med röd träfasad och stenfot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I stengrundens fogar löper något som jag inte vet vad det kallas men det ser ut som man använt sprits. 🙂

Närbild av stengrundens fogar med gamla och slitna trälister ovanför, viss fogmassa synlig mellan stenarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det löpte även runt den gamla karmen men en del försvann vid rivning.

Vet någon vad det kallas? Och har någon tips på hur sjutton får jag till något som liknar det gamla?

Trevlig fredag!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
H Heor1985 skrev:
Ett litet projekt under föräldraledighet. Karmen för luckan till krypgrunden har gjort sitt efter 103 år.

Medelst några drag men kofoten var den borta och har sen byggt en ny karm.
[bild][bild][bild]

I stengrundens fogar löper något som jag inte vet vad det kallas men det ser ut som man använt sprits. 🙂

[bild]

Det löpte även runt den gamla karmen men en del försvann vid rivning.

Vet någon vad det kallas? Och har någon tips på hur sjutton får jag till något som liknar det gamla?

Trevlig fredag!
Snyggt jobb !
Är det inte bara bruk man ha "spritsat" dit då - eller är det flexiebelt på ngt sätt ?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Snyggt jobb !
Är det inte bara bruk man ha "spritsat" dit då - eller är det flexiebelt på ngt sätt ?
Tack, nej det är inte flexibelt. Kanske bara är att göra som på tårtan då 🙂 Jag funderade också på om man kunde göra något med fogspruta. Får testa mig fram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.