Hej
Ska snart igång med renovering av ett gammalt badrum. Vatten och avlopp går genom golv och tak.
Jag vill gärna bygga in det så man slipper se. Men hur gör man med tätskikt? Det går ju inte att få på manschetter på de rören. Även rollbara tätskikt har väl manschetter runt rör?
Se bilden för att se hur det ser ut.
Vad har jag för alternativ?
Ska snart igång med renovering av ett gammalt badrum. Vatten och avlopp går genom golv och tak.
Jag vill gärna bygga in det så man slipper se. Men hur gör man med tätskikt? Det går ju inte att få på manschetter på de rören. Även rollbara tätskikt har väl manschetter runt rör?
Se bilden för att se hur det ser ut.
Vad har jag för alternativ?
Glömde skriva att detta är en lägenhet så rören går rakt igenom badrummet från lägenheten ovan och till lägenheten under.P Patzie skrev:
Vet inte riktigt vad du menar ska dras om? Eftersom det inte bara är mina rör så blir jag ju lite begränsad.
Menade om de inte går att dra om rören men det blir svårt när de går mellan lgh sådär, men bygg in det i en slits och en tät botten med skvaller rör, då blir de ett kopplings utrymme ”utanför” badrummet men som är skyddad mot läckage samt inspekterbart
Jag hade ett likadant rör i min lägenhet fast i knallblått! De kaklade in det. Blev jättefint!
https://www.byggahus.se/forum/threads/renovering-av-litet-badrum.334688/
https://www.byggahus.se/forum/threads/renovering-av-litet-badrum.334688/
Tack. Men hur gjorde dom med vattnet? Det är vattnet som är problemet för mig. Ser ut som om du också har vatten precis vid avloppsröret? Men det är inte så tydligt på bilderna vad som hände med det.lunarayo skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 112 inlägg
Tack. Självklart ska jag prata med föreningen. Men de sitter ju sällan inne med någon expertkunskap, de är ju oftast helt vanliga ägare av en lägenhet. Så de kommer i vilket fall förlita sig på en hantverkare. Och frågar man 10 hantverkare får man 10 olika svar.K klimt skrev:
Så därför skulle jag vilja ha tips på lösningar och hitta den lösning som passar bäst och inte lita blint på en hantverkare och tro att det är den enda lösningen som finns.
Enklare/billigare att fråga om erfarenheter och tips här istället för att försöka få tag på ett antal hantverkare. För trots att de är beroende av kunder är de som oftast lite intresserade av just kunder.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 112 inlägg
Du ska ju inte fråga föreningen om HUR du ska renovera, du ska fråga dem om de har en planlagd renovering som kommer. För då brukar ALLA badrum blåsas ur och renoveras, även om du gjort det själv nyligen ....S stefand skrev:Tack. Självklart ska jag prata med föreningen. Men de sitter ju sällan inne med någon expertkunskap, de är ju oftast helt vanliga ägare av en lägenhet. Så de kommer i vilket fall förlita sig på en hantverkare. Och frågar man 10 hantverkare får man 10 olika svar.
Så därför skulle jag vilja ha tips på lösningar och hitta den lösning som passar bäst och inte lita blint på en hantverkare och tro att det är den enda lösningen som finns.
Enklare/billigare att fråga om erfarenheter och tips här istället för att försöka få tag på ett antal hantverkare. För trots att de är beroende av kunder är de som oftast lite intresserade av just kunder.
Du ska ju inte fråga föreningen om exakt hur du ska göra, men läs i stadgarna om vilket ansvar som gäller. Det vanliga är att det är föreningen som är ansvarig för VA- system i huset. Det innebär troligen att föreningen ställer villkor för vad som får göras och inte får göras. Därför är det lämpligt att börja där. Det kan ju också vara så, som någon här skriver, att arbeten i badrum är aktuellt. Det bör du känna till innan du gör egna insatser.S stefand skrev:Tack. Självklart ska jag prata med föreningen. Men de sitter ju sällan inne med någon expertkunskap, de är ju oftast helt vanliga ägare av en lägenhet. Så de kommer i vilket fall förlita sig på en hantverkare. Och frågar man 10 hantverkare får man 10 olika svar.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 112 inlägg
Jag tänker att vi alla hjälps åt?S stefand skrev:
Om föreningen har stamrenoverat nyligen, eller inte har några planer på att göra det inom en tidsrymd som gör att du tycker det känns ok att lägga pengar på ditt badrum, så blir ju såklart följdfrågan om dom har några synpunkter på hur du ska göra med rördragningen ... Det kommer de säkerligen ha ..