6 784 läst · 15 svar
7k läst
15 svar
Renoverat badrum efter fuktskada, ska det se ut så här i trossbotten?
Hej
Vi hade en vattenskada i vårt badrum vid golvbrunnen och fukten hade gått ända ner till trossbotten. Försäkringen tog skadan och vi anlitade en stor byggfirma för att göra återställningen vilket blev klart i våras. Idag var jag nere i grunden för att placera en fuktmätare och såg då för första gången hur det såg ut på undersidan.
Jag är inte alls kunnig inom området men jag tycker det ser mycket märkligt ut som det är nu. Huset är byggt 1955 med krypgrund. Som syns på bilderna så sitter det ingen riktig trossbotten under utan bara någon form av plywoodskiva med isolering ovanför. Jag kände en bit upp i isoleringen men stötte inte på något trä på minst 20 cm. Ska det verkligen se ut så här när man lagar en trossbotten? T.ex. så är det väl fritt fram nu för möss komma in i golvet? Även plywood-skivorna har börjat hänga nu trots att de bara suttit i knappt 5 månader.
Här är skarven mellan gamla trossbotten och den nya lagningen.
Vi hade en vattenskada i vårt badrum vid golvbrunnen och fukten hade gått ända ner till trossbotten. Försäkringen tog skadan och vi anlitade en stor byggfirma för att göra återställningen vilket blev klart i våras. Idag var jag nere i grunden för att placera en fuktmätare och såg då för första gången hur det såg ut på undersidan.
Jag är inte alls kunnig inom området men jag tycker det ser mycket märkligt ut som det är nu. Huset är byggt 1955 med krypgrund. Som syns på bilderna så sitter det ingen riktig trossbotten under utan bara någon form av plywoodskiva med isolering ovanför. Jag kände en bit upp i isoleringen men stötte inte på något trä på minst 20 cm. Ska det verkligen se ut så här när man lagar en trossbotten? T.ex. så är det väl fritt fram nu för möss komma in i golvet? Även plywood-skivorna har börjat hänga nu trots att de bara suttit i knappt 5 månader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är skarven mellan gamla trossbotten och den nya lagningen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Jag tror det, men jag är inte säker. Kikade inte så noga idag. Men det jag är mest fundersam på är om man ska använda masonit längst ner, och om det ska vara stora glipor in till isoleringen?ecb182 skrev:
Avloppsrör ska svepas med hänsyn till att de vid stopp kan fyllas helt av vatten och bli tunga. Känns lite klent.
Självfallet ska det inte vara glipor in till isoleringen på det sättet.
Har inte försäkringsbolaget låtit besiktiga reparationen? Tycker du ska gå via dom och påtala att du ser risken med förnyade problem.
Mvh/M
Självfallet ska det inte vara glipor in till isoleringen på det sättet.
Har inte försäkringsbolaget låtit besiktiga reparationen? Tycker du ska gå via dom och påtala att du ser risken med förnyade problem.
Mvh/M
Försäkringsbolaget har inte inspekterat reparationen. Rörmokaren tog fotografier i badrummet på rördragningen som jag tror även skulle skickas till försäkringsbolaget. Försäkringsbolaget var även ute och tittade när allting var utrivet och pratade då om att inkommande vattenrör måste dras om. Men utöver det så har inte försäkringsbolaget inspekterat någonting.
Jag var nere idag och tittade lite noggrannare och tog några fler bilder. Vad är riskerna med att det ser ut så här under? Det jag kan komma på är att det borde vara fritt fram för möss och annat att krypa in i golvet men vad är det mer för risker med att ha otät trossbotten? Det är ganska stora glipor mellan gamla trossbotten och nya men även glipor där rören går genom golvet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto