Hej

Har en gammalt torp byggt slutet 1800 tal.
Har ett gammalt vattenburet system som värms via el gammal gjutjärnsspis i köket.

Märkte dock i vintras att jag inte fick nån värme på några element när jag eldade.
Tömde ur systemet igår, hur renoverar man dessa ventiler?

Måste dom demonteras från röret eller räcker det att ta ur spindeln?

Bifogar en bild på en.
 
  • Gammal vitmålad radiatorventil på ett vattenburet värmesystem i ett 1800-tals torp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
R
Knuffar ut dig till senaste så får du svar
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Staffans2000
Här kommer svaret från den Göteborgska juryn. På tiopoängsnivån kommer inget svar, utan två frågor. Har du verkligen ett enrörssystem? Har du luftat elementen?
 
Ser ut som klassika slottsventiler övermålad, kärvar dom eller kan du öppna fullt och stänga? Har likadana och vissa av dom gick trögt så det icke gick att reglera flödet till radiatorn.

Prova med att lätt lossa muttern mellan vred och gradskivan.. skruva ventilen fram å tebaks så finns chansen att käglan lossnar och du får funktionen tillbaka. Obs läcker lite vatten...
 
Redigerat:
För renovering,
om vredet inte går att vrida. Lossa muttern (1) som tätar axeln. Vrid. Läcker det så kan det sitta ett grafitinsmort asbestsnöre som tätning bakom muttern. Fyll på med lite lin och fett/Locherpasta.

Är det så att vredet fungerar men inte öppnar flödet så skruva loss hela insatsen. Det borde vara en mutter vid (2) även om det inte riktigt syns på bilden, så ska den lossa ur "T-röret"
Har du kommit då långt så kan 5-56, värme eller våld hjälpa...
Vit målad rörinstallation med vred och numrerade delar 1 och 2 som indikerar renoveringssteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Se upp så inte röret under fönsterbrädan lossnar i muffen när du skruvar isär. Håll emot ordentligt. Gamla grejer brukar sitta hårt. Reservdelar kan vara svårt att få tag på, men det brukar gå att skruva isär och renovera.

Enrörsystem tvivlar jag på, men det har förekommit att man seriekopplat två element mellan två våningar när man haft element rakt ovanför. Du får beskriva systemet bättre.

Det kan löna sig att söka på Byggahus.se hittade denna gamla tråd :
M meckis skrev:
här kommer bilder som utlovat!:D
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Ja dom kallas tydligen slotsventiler

Alla mina sitter fast, men det är bara 2 st som är helt stängda så där är prio.

Systemet är följande, en gjutjärnsspis i köket, som matar upp till ett öppet expansionskärl på vinden, sen går det ner rör till varje element som sedan går ihop i grund/källare sedan in i spis igen.
 
Ser mutter nr 1 är det som en mettal bricka, den ska gå att bända bort?

Har även tagit bort mutter nr 2 men käglan sitter stenhårt.

5-56 har jag kört med några dagar nu, får testa med lite värme oxå.
Dennsom är isärplockad är hos min far, ment tog bort den andra som är stängd nu.
Den ser ut såhär rolig
 
  • Närbild på en demonterad, rostig och smutsig maskindel på en rosa handduk med verktyg bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Dom sitter fast går inte att röra på , prova med lossa lite på den yttre muttern , ca 1/2 varv , ta bort vredet lägg skaftet på en skruvmejsel mot ( för att inte skada gängan ) och knacka med en hammare många gånger lagom hårt , då blir det vibbrationer som kan göra att det släpper , du kan använda en polygrip och dra på axeln med strax innanför där vredet sitter
 
Min far ringde precis, han hade fått lös en.
Hade knackat lite med gummiklubba på
Tack för alla tips.

Nu ska man bara få dom täta oxå
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
R
Om dom läcker vid axeln så brukar det gå att dra till lite på yttre muttern ca 1/6 - 1/4 varv det är en s,k palmettogarn innanför som pressas ihop och tätar mellan axeln och huset , blir det inte tätt kan man som akut linda rätt mycket lin och ha locherpasta på som smörjning , vet inte riktigt om det går att få tag på palmettogarn , men något fiinns det säkert som går att använda .
Den som kan veta är nog krilleman , han läser nog det här så bara vänta
 
Redigerat:
Staffans2000
Grafitgarn.
Om inte minnet sviker mig heter din ventil "Bäst"
Tyvärr kan jag inte stila med något RSK-nummer. Men det kommer säkert.

Staffanman
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.