Jag behöver tips om hur jag ska renovera vår källarvägg på bästa sätt.

Lite bakgrund:
Hela rummet är ca 40 kvm och har bl.a. använts som garage. Förra ägaren isolerade väggarna inifrån, fastän nedre halvan av väggen är under marknivå. Jag har nyligen rivit bort denna reglade vägg.
Putsen är något påverkad av den gamla, påbyggda innerväggen och är på sina håll smulig och släpper lätt.

I ett annat rum med samma problematik i källaren har jag bredspacklat, men vid målning släppte yttersta skiktet ändå.
Behöver ett stabilt inre skikt i detta rum.

Jag funderar nu på om jag ska näta hela väggen och slå på ny puts. Eller finns det ett bättre alternativ?

• Renoveringsprojekt i källare med sliten puts på väggar, byggmaterial och verktyg på golvet samt glasblocksfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det viktiga är fukten kan vandra fritt i väggen. Knacka ner all lös puts och putsa skadorna, vilket bruk du ska använda beror på vad det är putsat med idag. Du målar sedan med silikatfärg som är diffusionsöppen och klarar fukt utan att släppa.

Redigerat:
mexitegel mexitegel skrev:
Det viktiga är fukten kan vandra fritt i väggen. Knacka ner all lös puts och putsa skadorna, vilket bruk du ska använda beror på vad det är putsat med idag. Du målar sedan med silikatfärg som är diffusionsöppen och klarar fukt.
Väggen är putsad på 60-talet.
Vilken typ av puts är bäst?

Det man ska förhålla sig till är att man inte får putsa med ett hårdare bruk än det som sitter där idag. Jag skulle tippa på att du har kalkbruk/puts i väggarna idag och då kan du fortsätta med det.

N
Ser ju ut på bilderna som betongväggar med färg på?
Har jag fel?

N neo11 skrev:
Ser ju ut på bilderna som betongväggar med färg på?
Har jag fel?
Ja det stämmer. Dessa väggar har varit dolda av en reglad vägg med isolering, plast och spånskivor.
Jag kanske måste slipa bort denna gamla färg?

N
Ja, det måste du.
Om du ska putsa cementbruk/kalkbruk etc.

N neo11 skrev:
Ja, det måste du.
Om du ska putsa cementbruk/kalkbruk etc.
Räcker det att slipa med en giraffslip och vanligt 120-papper eller ska man slipa med något annat?

Redigerat:
Ska du måla med annan typ av färg (silikatfärg ) behöver du få bort all gammal färg tyvärr.

Kolla upp vad det skulle kosta att isblästra, det dammar inte så förtvivlat som att slipa.

N
Man kan ju dra på fix med grovtandad spackel på väggarna, tex REX Fix.
Och sen putsa på det, då får du fäste med bruket i fixet.
Och slippa slipa bort färgen.
Har gjort så några ggr, och gjorde det nyligen på mosaik.
Och det fungerade bra.
Fast på mosaiken använde jag rosa gypsum primer först 2ggr.

Redigerat:
mexitegel mexitegel skrev:
Ska du måla med annan typ av färg (silikatfärg ) behöver du få bort all gammal färg tyvärr.

Kolla upp vad det skulle kosta att isblästra, det dammar inte så förtvivlat som att slipa.
N neo11 skrev:
Man kan ju dra på fix med grovtandad spackel på väggarna, tex REX Fix.
Och sen putsa på det, då får du fäste med bruket i fixet.
Och slippa slipa bort färgen.
Har gjort så några ggr, och gjorde det nyligen på mosaik.
Och det fungerade bra.
Fast på mosaiken använde jag rosa gypsum primer först 2ggr.
Men om man istället stryker ut primer och grundningsbruk A över hela väggen. Borde det inte ge tillräckligt fäste då?

N
Nej.
Grundningsbruket fäster inte på primern.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Du vill heller inte ha kvar färg som inte är diffusionsöppen.

N neo11 skrev:
Nej.
Grundningsbruket fäster inte på primern.
Om man nätar väggen då?

N
Då hänger putsen bara i nätet , efter 6 månader - ett par år spricker det.
Och du måste göra om allt.
Slipa bort färgen och putsa.
Dra på fix och putsa.
Är enda alternativen, men drar du på fix kan du inte måla med silikat.
Men har du inga fuktproblem,spelar det ingen roll.

• Gilla
Tjernström
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.