4 090 läst · 7 svar
4k läst
7 svar
Renovera minimalt med maximal vinst
Hej!
Tror ni att man kan göra en relativt snabb vinst på en minimal renovering?
Funderar på att köpa ngt relativt billigt hus och göra en s.k homestyling på det, likt kanal5-gänget. Det blir målning, väggar, tak, golv mm + en allmän uppfräschning. Huset man köper ska se för jäkligt ut invändigt med prylar överallt, som många gör och man bara stylar till det, sånt brukar väl ge lite extra vid visningar?
Tror ni man kan göra en vinst på det på något år? Typ köpa för 700.000 och sälj för säg 900.000?
Vad tror ni? Någon med liknande erfarenheter?
Tror ni att man kan göra en relativt snabb vinst på en minimal renovering?
Funderar på att köpa ngt relativt billigt hus och göra en s.k homestyling på det, likt kanal5-gänget. Det blir målning, väggar, tak, golv mm + en allmän uppfräschning. Huset man köper ska se för jäkligt ut invändigt med prylar överallt, som många gör och man bara stylar till det, sånt brukar väl ge lite extra vid visningar?
Tror ni man kan göra en vinst på det på något år? Typ köpa för 700.000 och sälj för säg 900.000?
Vad tror ni? Någon med liknande erfarenheter?
Jag tror att detta inte är riktigt rätt forum för din typ av fråga. De flesta här är nog av motsatt åsikt - att man ska göra ett så bra jobb som möjligt. Alternativ att de råkat ut för någon som genomfört din idé och kämpar nu för att få ordning på sina fuskrenoverade hus.
Nu tror jag inte att forzamicke menar att man ska fuska vid renoveringen utan snarare att fräscha upp ett hus med en ofräsch insida. Kan ju aldrig bli fusk att röja upp efter nån som inte klarat det. Tror man kan tjäna en hacka på det då många verkar sälja utan att orka bry sig överhuvudtaget om hur huset ser ut. Man måste ha klart för sig att många husspekulanter vill slippa allt som har med renovering att göra och gärna betalar extra för det där uppiffade huset. Det är vad jag tror. Håller själv på att ytrenovera en riktigt ofräsch bostadsrätt som jag sen har för avsikt att sälja. Detta utan att fuska med byggnationerna.
jeppe
jeppe
Jag menade inte att fuska med något bygge utan som att jeppe påpekar att fixa till innsidan...
du hittar säkert en del köpare som bryr sej mer om en vacker fondvägg och uppställning av designmöbler ( som inte följer med köpet ) än isoleringstjocklek och eldragning i huset . Har hört husköpare som ojade sej över möbler och tapeter i en ej homestylat visningshus så dom kan ju alltid napa på ett kanal5 renoverat hus.
gaia
gaia
"På något år" skriver du, då kommer väl den allmänna prisutvecklingen på hus vara mer avgörande om du gör vinst. Fortsätter det som det gjort de senaste 5-10 åren så tjänar du massor, även utan att renovera. Går räntan upp till, säg 8%, så förlorar du pengar ...forzamicke skrev:
Köper du, fixar till det, säljer inom några månader så tror jag du kan tjäna ganska mycket, men då gäller det att det är rätt objekt. Alltså att det ser supersunkigt ut, men är billigt och enkelt att fixa till.
Mina 50 öre.
Klart att det går..
Köpa ett hus/lägenhet i 70-tals andra (brunt o mörkt). Måla väggar & tak. Slipa parketten olja alt lacka den. Slit ut plast mattor & lägg billigt Klickgolv.
Om det är Kalkel/klinkers i badrumen o kök måla plattorna. Byt ev toa/handfat till en ny som är vit och inte Grön eller rosa (vilket var popis på 70-talet).
Så ser det mycker frächare ut.. o du får mera betalt för det.
Det är ju lite som att sälja en bil. Tvättar man bilen o städar ur bilen så blir det mycket svårare för köparen att pruta ner priset.
Välldigt många som bara ser ytan och inte tänker på uppvärmings kostnader o likande.
Köpa ett hus/lägenhet i 70-tals andra (brunt o mörkt). Måla väggar & tak. Slipa parketten olja alt lacka den. Slit ut plast mattor & lägg billigt Klickgolv.
Om det är Kalkel/klinkers i badrumen o kök måla plattorna. Byt ev toa/handfat till en ny som är vit och inte Grön eller rosa (vilket var popis på 70-talet).
Så ser det mycker frächare ut.. o du får mera betalt för det.
Det är ju lite som att sälja en bil. Tvättar man bilen o städar ur bilen så blir det mycket svårare för köparen att pruta ner priset.
Välldigt många som bara ser ytan och inte tänker på uppvärmings kostnader o likande.
Om du fräschar till det snyggt kan det mycket väl gå bra såvida huset ligger i ett någotsånär attraktivt område. Det kan vara bra att också tänka på att man ev vill sätta in 'vinsten' (?) i nästa hus och då måste du vara mantalsskriven på fastigheten i minst ett år.
Men om du köper ett ruckel i mörkaste Småland, långt från allfartsvägen, och huspriserna generellt går ner kan det bli rena mardrömmen att bli av med (om inte ngn dansk eller tysk blir intresserad).
Men om du köper ett ruckel i mörkaste Småland, långt från allfartsvägen, och huspriserna generellt går ner kan det bli rena mardrömmen att bli av med (om inte ngn dansk eller tysk blir intresserad).