Vi kommer ev köpa en fastighet där en lådsektion i köket är jätteful, övriga köket är i fint skick. Hur kan jag renovera dessa lådor?

• Slitet kökslådsektion med flagnande vit färg och synliga skador intill diskbänk och kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Maika skrev:
Vi kommer ev köpa en fastighet där en lådsektion i köket är jätteful, övriga köket är i fint skick. Hur kan jag renovera dessa lådor?
Ser inte ut som massivt trä eller? Ser mer ut som spånskiva. Som glad amatör kan jag säga att hade det varit mina lådor hade jag nog troligtvis försökt slipa så slätt som möjligt och sen måla. Det kniviga blir nog att få samma nyans som övriga luckor... Är nog svårt att få det där bra, men kan man dämpa det "trärena" så kanske det blir något bättre.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M Maika skrev:
Vi kommer ev köpa en fastighet där en lådsektion i köket är jätteful, övriga köket är i fint skick.
Så vitt jag kan se ser det ut att finnas skador på luckorna också och vänstra luckan ser skev ut.

Har spånskivan svällt så kan det vara svårt att åtgärda lådorna.

Det finns företag t.ex. Härjedalskök som gör utbytesluckor och -lådor.

Välkommen till forumet också!

• Gilla
Maika
  • Laddar…
Känns som det är mer än lådorna som är i behov av renovering, skåpdörrarna börjar ju släppa med?

Stefan N Stefan N skrev:
Känns som det är mer än lådorna som är i behov av renovering, skåpdörrarna börjar ju släppa med?
Ja, men resten får vänta tills lite senare...

BirgitS
Om det bara är frågan om att stå ut ett tag så är Marias svar i inlägg 2 bra.

• Haha
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Ett annat alternativ kanske kan vara att ta bort hela lådsektionen och ersätta med hyllplan (kanske med ett läckert litet draperi framför, som man hade förr). Om du har någon annan lådhurts i köket för bestick etc?

• Gilla
Maika
  • Laddar…
Ett sätt att komma runt "problemet" med eventuell nyansskillnad kan vara att välja en helt annan kulör (diskret grått, knalligt rött eller ...) så att känslan snarare blir att skillnaden är avsiktlig.

• Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.