Jag bor på Österlen i en fd banvaktsstuga från 1900.

Det finns fyra fina spegeldörrar, en med nyckel och utanpåliggande låskista. Någon tidigare ägare har tagit bort färgen (nästan) så det slipper jag. Jag vill renovera dem och måla med linoljefärg.

Problemet är att de är skeva, diagonalmåttet skiljer flera centimeter, och det är sprickor där de är limmade. Ramarna är tappade och speglarna ligger förmodligen bara fästa med lister, ev limmade. Listerna är på "nyckeldörren" spikade, på de andra hittar jag inga spikmärken. De är inte skeva så de är böjda, de bara hänger ner.

Hu gör jag för att rikta dem utan att de går sönder?
Kan jag hoppas på att limmet är så gammalt att de går att ta isär?
Om inte, vågar jag ta isär dem ändå (med milt våld?), och limma om dem så de blir raka och passar bättre i karmarna?

Hur tar jag i så fall bäst isär dem utan at t ex lister tar skada?

 
Ja speglarna sitter bara fästa med lister men det SKA de göra! Man får absolut inte sätta fast speglarna med lim eller färg eller liknande då speglarna måste kunna röra sig fritt. Annars kommer de att spricka. Att limma om spegeldörrsramar är ingen lätt uppgift. Kräver en hel del utrustning. Skulle satsa på att lämna dem till en snickare för renovering om jag var du.
 
  • Gilla
Kjellzen
  • Laddar…
Jag förstår att speglarna ska kunna röra sig för det är där man ser att de som tagit bort färgen inte lyckats riktigt.

Jag tänkte någon visste om man kan lösa upp limmet på något sätt för att kunna rikta upp dem. Själva ramen har gett sig med sprickor där det är/varit limmat.

Att få proffshjälp är ju SÅ DYRT.
 
Tack Morsan för länkarna. Jag Googlade på spegeldörrar och det var mest hur man skulle få gabondörrar att likna spegeldörrar.

Ska leta litteratur i ämnet också. Där kanske står hur man kan få isär limmade saker utan att skada delarna. Det är nog det besvärligaste momentet, tror jag, såvida inte limmet gett upp och det är därför dörrarna säckat ihop.

Fler tips efterlyses tacksamt.

För att sätta ihop dem igen tänkte jag använda golvet som underlag och spännband för att dra ihop dem. Att renovera dörrarna är ett flerårsprojekt, lagom vinterjobb.

Spännband kunde jag använda då jag fick tre nya garderobsskåp i delar eftersom de inte gick in genom ytterdörr-hall-innerdörr i helt skick. Jag fick limma ihop dem själv.

 
Jag renoverade två spegeldörrar från ca 1850, 10+ lager färg och inget underarbete gav inget alternativ. Jag körde med lut, utomhus på sommaren. Då släppte även benlimmet. Den andra dörren tog jag varmluftsblåsen på, funkade lika bra, men mer att slipa efteråt. Sedan lade jag upp dören på ett stort bord, och borrade 3mm hål, 4 st, in i varje limförband genom "första lagret" bara så jag kom in till den del som var infälld. Med en injektionsspruta utan kanyl fyllde jag så på med trälim i hålen. Meddelst tvingar mot bordsskivan + spännband drogs dörrbladet ihop, rakt och plant, och fick sedan vila i 4 veckor. För skarverna mellan ram och spegel fick jag rekommenderat latexfog. Sedan massor med spackla, slipa osv.
De ser fortfarande fina ut efter 3 år.

För att lösa upp benlim skulle jag prova med ånga, alt varmvatten + strykjärn.
 
Lurvnos, visste väl att någon renoverat gamla dörrar. Många bra tips. tack.

Eftersom jag bara har köksbordet som är stort nog för din föreslagna "operation" får jag väl äta på dörrbladet i fyra veckor eller så provar jag lägga dörren på golvet efter kortare tid

Färgen på mina dörrar, som varit någon gulvit nyans, är som tur är redan borta och sedan är de nog betsade med ekfärg. Mycket mörkt och tråkigt. Förmodligen 70-talsideal, då mycket gammalt, fint nött av tidens tand, miste sin färg.

Blir det bra att måla med linoljefärg? och samma nyans på både dörr, foder och karm?

Efter nyår får jag den gamla Husqvarnavedspisen inmurad på ursprungsplatsen och skorstenen lagad med invändiga rör. Sen kan det bli strömavbrott bäst det vill.
 
Lite förtydlingar; jag fyllde givetvis inte bara hålen med lim, utan tryckte i tills det rann ut i kanten. Massor mao. Jag hade rätt stora "tomrum" i skarverna, så mina dörrar var rätt "lealösa" innan limningen. Är det någon gammal limning som spjärnar emot bör man nog få den att släppa, kanske med ett smalt sticksågblad från kanten där den inre delens ändträ syns?

Kolla också så att dina dörrposter är raka, annars kanske inte dörrbladet passar -fast det är rakt. Annars får du försöka göra dörrbladet lika snett som dörrposten -och åt rätt håll :)

Denna metod uppfann jag själv, så ni får ta det för vad det är. Inga byggnadsvårdsaspekter lades på det, utan jag ville bara ha snygga dörrar.

Färgaspekten lämnar jag vidare, jag har ingen vana vid linoljefärg. Jag målade dörrblad + karmar med vanlig antikvit halvmatt alkydfärg.
 
Limmet som användes förr till både möbler och snickerier var mycket riktigt oftast benlim. Finns fortfarande att beställa i välsorterade färgaffärer, dock är det nog sällan lagervara. Limmet är ett pulver som rörs ut i vatten och blir mycket starkt. Fördelen med detta lim är att blir något inte bra är det bara att lösa upp det igen. Varmvatten och kanske en varmluftspistol borde fungera. Ett snickarlim hugger på 10 minuter, och sedan sitter det fast. Bryts en sådan limning upp är det inte limningen som ger sig utan materialet
Jag tror som tidigare inlägg, att det är mycket jobb att plocka isär dörrarna men det är nog enda altenativet. Kom ihåg att använda så lite lim som möjligt. Det jag menar med det är att du ska slå i kilar istället för en massa lim då blir det starkare.
Att måla med linljefärg är inget problem. Det ska målas i tunna lager, och då räcker det inte med enbart två strykningar utan både fyra och fem lager brukar vara lämpligt. Men det måste vara riktigt tunnt för att bli snyggt. Linoljefärgen luktar väldigt starkt, så glöm köket för det ändamålet.
Lycka till// Tartan
 
Jag är så gammal att jag i min barndom hjälpte min pappa att röra ut benlim, som var det enda som fanns då, tror jag. Det är av honom jag lärt mig snickra.

Jag har renoverat två fönster i mitt gamla hus (har två kvar till nästa sommar) och målat dem med linoljefärg från Allbäcks i Ystad och den luktade inte alls skarpt eller illa. Mycket behaglig färg att arbeta med.

Det är kanske annan sort man använder inomhus. Annars får dörrmålningen anstå tills jag kan vara i "snickeboa".

Bra tips ni ger mig, kom gärna med fler alla snälla.... dörrarna är ett flerårsprojekt
 
Vad jag vet så är det samma linoljefärg både inne som ute.

Jag har målat fönster med Gysinges linoljefärg, den luktar bara gott :)
 
Ja, vilken konstig åsikt att linoljefärg luktar! Ospädd luktar den ju bara av sina beståndsdelar, linolja och pigment. Tillsätter du lösningsmedel så kommer det ju så klart lukt, men du kan måla ospädd också. Men färgen isig är luktfri om den är av god kvalitet. :)
 
Ursäkta om jag valde fel ordval angående lukten på linoljefärg. Jag skrev inte och menade inte att den luktade illa. Jag skrev att den luktade starkt men kan förtydliga mej . Den luktar väldigt intensivt. Det är absolut ingen otrevlig lukt, men i köket i en bostad skulle inte jag vilja ha den lukten om jag ska bo där under tiden. Jag har också målat med Gysinges linoljefärg, jag bor dessutom alldeles i närheten, och den har jag då spätt ut med terpentin för att få den riktigt tunn. Våra sinnen är dock olika, så lukten må vara min personliga åsikt.
Tartan
 
spätt ut med terpentin
Terpentin luktar starkt och är inte nyttigt att andas in. Man ska ha mycket bra ventilation där man använder terpentin. Är man noga bör man använda linoljefärg som inte behöver spädas utan då bara innehåller linolja och pigment.

/EB
som inte har föjt rådet själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.