2 732 läst · 4 svar
3k läst
4 svar
Renovera gästtoaletten, rivning av vägg, golv
Jag har en fråga angående rivning för renovering av gästtoaletten.
Vi har idag halva väggarna med vävtapet och halva väggarna med kakel.
Vi ska nu renovera och kakla hela väggarna vad är då bästa sättet för detta?
1. Ta bort kaklet och sedan spackla, låter jobbigt
2. Ta bort kaklet och sätta på renoveringsgipsskiva (6 mm), blir det då jämnt eftersom den delen kaklet suttit på säkert inte hamnar på exakt samma nivå?
3. Riva väggen, behålla reglarna och sätta upp ny gipsskiva.
4. Annat tips.
Samma sak med gäller golvet, vad är bästa sättet att riva? Där är det kaklat på golvet.
Däremot är det rör för toalettstol och tvättställ såklart så hur ska man tänka här, ta bort kakel och spackla eller riva hela kalaset?
Har inte renoverat någon toalett förut så det är lite nytt med renovering med kakel, men nån gång ska vara första gången!
Taket är inga problem, där är det inte komplicerat!
Tacksam för svar!
/Ola
Vi har idag halva väggarna med vävtapet och halva väggarna med kakel.
Vi ska nu renovera och kakla hela väggarna vad är då bästa sättet för detta?
1. Ta bort kaklet och sedan spackla, låter jobbigt
2. Ta bort kaklet och sätta på renoveringsgipsskiva (6 mm), blir det då jämnt eftersom den delen kaklet suttit på säkert inte hamnar på exakt samma nivå?
3. Riva väggen, behålla reglarna och sätta upp ny gipsskiva.
4. Annat tips.
Samma sak med gäller golvet, vad är bästa sättet att riva? Där är det kaklat på golvet.
Däremot är det rör för toalettstol och tvättställ såklart så hur ska man tänka här, ta bort kakel och spackla eller riva hela kalaset?
Har inte renoverat någon toalett förut så det är lite nytt med renovering med kakel, men nån gång ska vara första gången!
Taket är inga problem, där är det inte komplicerat!
Tacksam för svar!
/Ola
Tack för svaret!
Vad är din definition på glest?
Behöver man verkligen fuktspärr på en toalett. Det är bara handfat och toalettsttol som finns där och vad jag har förstått så behövs det då ingen fuktspärr eller har jag fel? Nya regler eller tycker du att man ska sätta det för säkerhetsskull?
Vad är din definition på glest?
Behöver man verkligen fuktspärr på en toalett. Det är bara handfat och toalettsttol som finns där och vad jag har förstått så behövs det då ingen fuktspärr eller har jag fel? Nya regler eller tycker du att man ska sätta det för säkerhetsskull?
Jag stod inför samma situation för några år sen och valde då alternativ 3 - vilket visade sig enkelt och billigt - samt erbjuder möjlighet att kika lite närmare på reglar och anslutande väggskivor och kolla att dom är OK innan man smäller upp ny vägg + beklädnad som förmodligen ska sitta ett stort antal år till.
Lycka till.
Lycka till.